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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A Mercedes-Benz EQB és a Volkswagen ID.6 mellett egy tovább tisztán elektromos újdonság, a Genesis G80e is bemutatkozott a Sanghaji Autószalonon. A Genesis márkanév talán nem minden olvasónk számára cseng ismerősen. Viszonylag fiatal márkáról van szó, 2015 novemberében jelentette be a Hyundai csoport az új, prémium autókra szakosodott márka létrehozását, melynek előzménye talán a 2004-ben piacra dobott Hyundai Genesis prémium szedán tekinthető. Azaz úgy tekinthetünk a Genesisre, ahogy például a Lexus viszonyul a Toyotákhoz. A Genesis első önálló modellje 2017-ben került piacra G90 néven, a közeljövőben azonban elektromos autók területén is felpörögnek majd az események.

Ha figyelembe vesszük a Hyundai csoport villanyautós műszaki hátterét, azaz az idén bemutatott e-GMP padlólemezt, amelyre a Hyundai Ioniq 5 és a Kia EV6 modell is épül, már érdemes odafigyelnünk erre az újdonságra is. Egy kisebb meglepetés, hogy míg a legtöbb gyártó először a SUV modellekkel jelenik meg a piacon, addig a Genesis egy nagy szedánnal, a G80 elektromosításával kezd. Később persze, valószínűleg még az idén, jön majd két kisebb SUV, a GV60e és GV70e modellek is, melyek arányaiban és méreteiben az Ioniq 5 és az EV6 rokonának tekinthetők.

A G80 hagyományos hajtással is piacra kerül, ami általában nem jó jel, mivel kompromisszumok kötésére utal. A G80e műszaki adatai azonban nagyon bíztatók. Annak ellenére, hogy hagyományos hajtással is gyártják az autót, a cég megoldotta a modern e-GMP platform alkalmazását, ami garantálja a remek helykihasználást és a villámgyors töltést (800 voltos rendszeren).

FRISSÍTÉS: a Genesis G80e nem a Hyundai csoport e-GMP padlólemezére épül, de felhasználja annak műszaki megoldásait.

A Genesis G80e a G80-tól örökölt Athletic Elegance formanyelven alapulva törekszik a tökéletes egyensúlyra, új standardot teremtve a luxus elektromos szedánok kategóriájában.

A kizárólag összkerékhajtással elérhető G80e elektromos autóként is megállja a helyét. Az első és a hátsó tengelyeket egyaránt 136 kW-os, 350 Nm nyomatékú villanymotorok hajtják, így rendszerteljesítmény 272 kW, 700 Nm nyomaték mellett, amely sport módban 5 másodperc alatti 100 km/h sebességre gyorsulást tesz lehetővé.

A kínai bemutató miatt  NEDC szabvány szerinti hatótávot adtak meg, amely meghaladja az 500 kilométert, a dél-koreai tanúsítási rendszer alapján becsült érték 427 km. A hatótávnál talán fontosabb adat, hogy 350 kW teljesítményű ultragyors töltőkön a Genesis G80e mindössze 22 perc alatt feltölthető 10-ről 80%-ra, amely körülbelül fele számos versenytárs töltési idejének. Természetesen 400 voltos töltőoszlopokról is feltölthető lesz az autó, az ehhez tartozó töltési időt és töltési karakterisztikát azonban egyelőre nem ismerjük.

A villámgyors töltési képesség mellett a V2L (Vehicle to Load) képességet is megörökölte a G80e az e-GMP platformról, ami annyit tesz, hogy akár 3,6 kW teljesítményű elektromos berendezéseket működtethetünk az autó akkumulátoráról. A töltőnyílás azonban az eddigi két e-GMP platformos autóval ellentétben nem az autó jobb hátsó sárvédőjére, hanem az autó orrára, a lefalazott hűtőrács bal felső részére kerül, olyan megoldással, hogy zárt állapotban gyakorlatilag láthatatlan.

Az autó tetejébe napelemeket integráltak, amely tölti az akkumulátort, így bár csak jelképes mértékben, de növeli az autó hatótávját. A belső kialakításnál szem előtt tartották a fenntarthatóságot, ezért újrahasznosított anyagokat alkalmaztak, beleértve a bőrt is, amelyet természetes alapú festékekkel színeznek. Az autó fa betétei bútorgyártás során újrahasznosított fa hulladékból készültek, a belső kárpitok egy részéhez pedig PET palackokat is felhasználtak.

A sorozatgyártásba kerülő G80e modell mellett Sanghajban élőben is megjelent az interneten már 2021. március 31-én bemutatkozotott Genesis X tanulmány, amely a fenntartható luxusautók tervezésének új szemléletét mutatja be és megtestesíti azokat a létfontosságú alkotóelemeket, amelyeket a cég a tervei során követni fog.

„A mai nap azért különleges, mert a Genesis márka számára a változás megkezdését képviseli. Nem csak azért, mert ez a Genesis legelső megjelenése az Sanghaji Autószalonon, de egyben ez az első alkalom, hogy Koreán kívül is bemutatunk egy új terméket. ”- mondta Jay Chang, a Genesis márka globális vezetője. „Az elektromos G80, amely az atlétikus, egyben elegáns megjelenés tökéletes egyensúlya, az elektromos autók piacára vezető utunk kezdetét jelenti.”

Gyönyörű sportkupé a Genesis villanyautója

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.