Houstonban már robotok szállítják házhoz a pizzát

A világ legnagyobb forgalmú pizzérialánca, a Domino’s ügyfelei e héttől kezdve, amennyiben Houston Woodland Heights nevű városrészében laknak, akár azt is kérhetik, hogy pizzájukat ne egy futár, hanem egy önvezető jármű szállítsa ki. Ebben az esetben a Nuro, egy autonóm járművek fejlesztésével foglalkozó szilícium-völgyi start up R2 nevű járműve fog megjelenni a házuk előtt. Az ügyfélnek a fizetést a rendeléssel egy időben kell teljesítenie, ezután a telefonján nyomon tudja követni az R2-es útját, amelynek megérkezéséről külön értesítést is kap, a csomagtér ajtaját pedig az értesítésben szereplő PIN kód segítségével tudja kinyitni. Az autonóm kiszállítás jelenleg csak a kiválasztott ügyfelek számára, és megadott időszakokban érhető el, de a Domino’s hosszabb távon, ha elég tapasztalatra tett szert a technológiával kapcsolatban, szeretné térben és időben is kiterjeszteni a szolgáltatási területet.

Kép: Domino’s

A pandémia kezdete óta jelentősen megugrott a házhoz-szállítások száma, a nagy cégek számára pedig nehézséget okoz elegendő sofőrt találni a megnövekedett igények kielégítésére. Ahogyan a napi 3 millió pizzát eladó Domino’s igazgatója fogalmazott: „A munkaerőpiac nagyon feszes, nemcsak az ügyfelekért versenyzünk, hanem a munkavállalókért is.” Ezen a problémán segíthet az autonóm kiszállítás, a Nuro a Domino’s mellett már partnerségre lépett olyan kiskereskedelmi láncokkal is, mint például a Krogers, a Walmart és a CVS.

EZT OLVASTAD MÁR?  Óránként 100 ezer mérföldnyit tanul a Tesla

A Nuro volt az első olyan amerikai cég, amely az NHTSA-tól, az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóságától felmentést kapott bizonyos biztonsági előírások alkalmazása alól. Itt olyan dolgokra kell gondolni, mint például a kormány, a pedálok, vagy a visszapillantó tükör hiánya. A tavaly februárban megkapott engedély után megkezdődtek a közúti tesztek, a Nuro mérnökei pedig alaposan feltérképezték Houston kiválasztott városrészét, így mostanra minden feltétel adottá vált a kereskedelmi működés tesztelésére is.

Az R2-es modell egy teljesen elektromos jármű, 31 kWh-s akkumulátorral, amely akár 6,6 kW-tal is tölthető. A végsebessége 42 km/h, a hatótávolsága bőven elegendő az alacsony sebességű városi forgalomban az egész napos műszak lebonyolítására. A jármű szélessége mindössze 110 cm, hosszúsága 274 cm, és 186 cm magas, méreténél fogva a közúton közlekedik, nem pedig a járdán, mint más kisebb csomagszállító robotok. A súlya 1150 kg, és 190 kg hasznos teher szállítására képes,  összesen 630 liter csomagtér áll rendelkezésre, ami temperálható, így az ételek frissen tarthatóak.

Kép: Nuro

A biztonságról a 360°-ban látó kamerák, egy hőkamera, LIDAR, radarok, ultrahangos szenzor, és a szirénákat érzékelni képes szenzor, valamint az irányítást végző rendszerek redundáns kialakítása gondoskodik

EZT OLVASTAD MÁR?  Nem az Autopilot hibázott!

Az R2 nem hasonlít egy hagyományos közúti járműre, hiszen az alapoktól kezdve autonóm áruszállítónak tervezték. A fogyasztása és a környezeti terhelése alacsonyabb a hagyományos autókénál, és emellett a fejlett rendszereinek köszönhetően biztonságosabb is. A célszerűséget szem előtt tartó kialakításának köszönhetően pedig a gyártási és üzemeltetési költségei is alacsonyabbak lehetnek egy személygépkocsihoz képest, ha egyszer tömeggyártásba kerül.

Elektromos autót használsz?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.