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
auto
2024. 04. 23. kedd

Houstonban már robotok szállítják házhoz a pizzát

elektromos autó

A világ legnagyobb forgalmú pizzérialánca, a Domino’s ügyfelei e héttől kezdve, amennyiben Houston Woodland Heights nevű városrészében laknak, akár azt is kérhetik, hogy pizzájukat ne egy futár, hanem egy önvezető jármű szállítsa ki. Ebben az esetben a Nuro, egy autonóm járművek fejlesztésével foglalkozó szilícium-völgyi start up R2 nevű járműve fog megjelenni a házuk előtt. Az ügyfélnek a fizetést a rendeléssel egy időben kell teljesítenie, ezután a telefonján nyomon tudja követni az R2-es útját, amelynek megérkezéséről külön értesítést is kap, a csomagtér ajtaját pedig az értesítésben szereplő PIN kód segítségével tudja kinyitni. Az autonóm kiszállítás jelenleg csak a kiválasztott ügyfelek számára, és megadott időszakokban érhető el, de a Domino’s hosszabb távon, ha elég tapasztalatra tett szert a technológiával kapcsolatban, szeretné térben és időben is kiterjeszteni a szolgáltatási területet.

Kép: Domino’s

A pandémia kezdete óta jelentősen megugrott a házhoz-szállítások száma, a nagy cégek számára pedig nehézséget okoz elegendő sofőrt találni a megnövekedett igények kielégítésére. Ahogyan a napi 3 millió pizzát eladó Domino’s igazgatója fogalmazott: „A munkaerőpiac nagyon feszes, nemcsak az ügyfelekért versenyzünk, hanem a munkavállalókért is.” Ezen a problémán segíthet az autonóm kiszállítás, a Nuro a Domino’s mellett már partnerségre lépett olyan kiskereskedelmi láncokkal is, mint például a Krogers, a Walmart és a CVS.

A Nuro volt az első olyan amerikai cég, amely az NHTSA-tól, az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóságától felmentést kapott bizonyos biztonsági előírások alkalmazása alól. Itt olyan dolgokra kell gondolni, mint például a kormány, a pedálok, vagy a visszapillantó tükör hiánya. A tavaly februárban megkapott engedély után megkezdődtek a közúti tesztek, a Nuro mérnökei pedig alaposan feltérképezték Houston kiválasztott városrészét, így mostanra minden feltétel adottá vált a kereskedelmi működés tesztelésére is.

Az R2-es modell egy teljesen elektromos jármű, 31 kWh-s akkumulátorral, amely akár 6,6 kW-tal is tölthető. A végsebessége 42 km/h, a hatótávolsága bőven elegendő az alacsony sebességű városi forgalomban az egész napos műszak lebonyolítására. A jármű szélessége mindössze 110 cm, hosszúsága 274 cm, és 186 cm magas, méreténél fogva a közúton közlekedik, nem pedig a járdán, mint más kisebb csomagszállító robotok. A súlya 1150 kg, és 190 kg hasznos teher szállítására képes,  összesen 630 liter csomagtér áll rendelkezésre, ami temperálható, így az ételek frissen tarthatóak.

Kép: Nuro

A biztonságról a 360°-ban látó kamerák, egy hőkamera, LIDAR, radarok, ultrahangos szenzor, és a szirénákat érzékelni képes szenzor, valamint az irányítást végző rendszerek redundáns kialakítása gondoskodik

Az R2 nem hasonlít egy hagyományos közúti járműre, hiszen az alapoktól kezdve autonóm áruszállítónak tervezték. A fogyasztása és a környezeti terhelése alacsonyabb a hagyományos autókénál, és emellett a fejlett rendszereinek köszönhetően biztonságosabb is. A célszerűséget szem előtt tartó kialakításának köszönhetően pedig a gyártási és üzemeltetési költségei is alacsonyabbak lehetnek egy személygépkocsihoz képest, ha egyszer tömeggyártásba kerül.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.