Ismét nem lettünk okosabbak a Tesla baleseti statisztikáitól

A Tesla egy ideje negyedévente kiadja autói baleseti statisztikáit – ami tök jó, csak sokat nem érünk vele.

Ellensúly

Az amerikai autógyártó 2018 végén kezdte nyilvánosságra hozni autóinak baleseti adatait, egyértelműen azért, hogy ellensúlyt képezzen a médiában uralkodó „gyilkos Autopilot” hangulattal szemben. Ez egyrészt a tulajdonosok és potenciális vásárlók megnyugtatását szolgálja, másrészt a döntéshozókra nehezedő nyomást is hivatott csökkenteni. Hiszen legyen még olyan progresszív is egy politikus, hogy belássa az önvezető rendszerek a jövőben balesetek millióit akadályozhatják majd meg a világon, ha lincshangulat uralkodik a választási körzetében, a betiltásra fog szavazni.

A negyedéves statisztikában a vállalat közzéteszi, hogy hány millió levezetett mérföldre (a mi grafikonunkon kilométerre) jut egy baleset és ezt megmutatja négy adatsor szerint is. Mekkora ez a szám akkor, ha használja a sofőr az Autopilotot – ami egy vezetéstámogató rendszer és nem önvezetés, az majd később jön -, mekkora ha nem használja, de az autó rendelkezik a szolgáltatás automatikus biztonsági funkcióival, és mekkora azon nagyon korai Teslák esetében, amikben még egyáltalán nem volt ilyen hardver. A negyedik adatsor az amerikai közlekedési hatóság országos adatait állítja ezzel párhuzamba.

Több sebből vérzik

A szándék és az irány helyes, de ez így kevés és pontatlan. Erről részben tehet a Tesla is, mivel nem mutat meg elég részletet.

Vegyük például a minta méretét. Az eredeti Autopilot hardvert 2014 szeptemberében mutatták be – eddigre nagyjából már 47.000 Model S volt a világ útjain. Tehát ezek az autók képezik a „biztonsági csomag nélkül” adatsort. Már amennyi ebből még forgalomban van, de tegyük fel, hogy 95% még nem lett rommá törve vagy egyéb okból bezúzva. A másik két vonal – aktív Autopilottal és csak az automata biztonsági funkciókkal – az a maradék potom másfél millió autó, amit azóta adtak el. ~45 ezer kontra 1,5 millió – eleve bajos az arány.

De nem ez az egyedüli gond. Az NHTSA adatai, amiknél valóban majd’ 10× jobb az Autopilot, amerikai országos adatok. A Tesla adatai feltehetően a teljes globális flottából jönnek, ezért minimum szűkíteniük kellene az USA-ra. Lehet így is tesznek, de ezt nem tudjuk, nem mondják mi a számok alapja.

És még mindig van gond. Mert az a másfél millió Autopilottal felszerelt autó is áll olyan 137.000 AP1-es, Mobileye hardverrel szerelt példányból, amit ki tudja manapság mennyire frissítgetnek, van itt olyan 400.000 AP 2.0-2.5-ös kocsi is, ami már több kamerát és jobb radart használ és a Tesla maga fejlesztette az Nvidia chipjein futó szoftvert, és végül közel 1 millió AP 3, avagy HW 3-as autó is az adatsor része, amelyekben már az új, saját fejlesztésű mesterséges intelligencia processzor van. Biztos jó ezt így összemosni?

De még az amerikai adatok összehasonlítása sem tökéletes. Hiszen az NHTSA minden Amerikában törtét balesetet feljegyez, míg az Autopilot leginkább autópályán működik. Mondjuk az is igaz, hogy a biztonsági funkciók mindig, így városban is aktívak, így számos ráfutásos és gázolós balesetet kerülhetnek el. Azt már hozzá sem merem tenni, hogy a közlekedési hatóság adataiban az utolsó roncstelepi szökevény is benne van, ami jelentősen hígítja a modern vezetéstámogató és biztonsági rendszerekkel felszerelt Tesla versenytársak statisztikát javító hatását.

Hé mindenki: jobb adatokat akarunk!

Kicsit olyan ez mint a villanyautó tűzesetek statisztikái. Alapvetően nem elég részletes és megbízható az adathalmaz, hogy egyértelműen megállapítsuk a számok jobbak, vagy rosszabbak-e a tankolós és a töltős autók viszonyában. (Bár én inkább arra szavazok, hogy a villanyos kevésbé gyúlékony). A tűzesetek feljegyzésénél, és okainak kivizsgálásánál elég alapos munkát végeznek a szakemberek mondjuk egy garázstűznél, de egy autóbalesetben senki nem tudja mindig száz százalék pontosan megállapítani, hogy hasonló esetben egy másfajta meghajtással üzemelő autó kigyulladt volna-e. És nem is igazán vezetnek erről statisztikát. Ráadásul, ismét, az erről szóló adatokban sok 10, 15, 20 éves kocsi is van, míg a villanyosok átlagéletkora jóval alacsonyabb.

Az akku csomag gyulladt ki, mégis az autó orra ég. A Model S tűzvezető csatornái akcióban. Forrás: Mary McCormack / Twitter.

A közlekedési baleseteknél sem rendelkezünk olyan részletes adatokkal, amelyek mondjuk csak a hagyományos autókat tartalmaznák, illetve kizárólag a vezetéstámogatós kocsikat mutatnák. Arról már nem is beszélve, hogy utóbbiak évről évre fejlődnek, ennyire részletes adatsor pedig végképp nincs. A Teslák balesetein kívül arról sem nagyon számolnak be, hogy más márka autójában aktív volt-e bármilyen támogató berendezés az ütközéskor, netán, köze volt-e a balesethez. Arról sincs igazán jó adat, hogy kilométereként hány baleset történik az autópályákon, kontra a lakott települések adati. De az is igaz, hogy a Teslák igen erős, nagy teljesítményű autók, így lehet az lenne fair, ha hasonló izomgépekkel vetnénk össze őket, amiket szintén nem csak nagypapi vezet el 30-cal a Tescóig.

Ami a Tesla oldalát illeti, ők pedig legalább annyit megtehetnének, hogy adataikat szabadon hozzáférhetően megosztják a neten. Szükség lenne regionális bontásra, szűrésre az autó kora és felszereltsége szerint, de az sem elhanyagolható, hogy mi volt a szoftver verzió, illetve milyen időjárási körülmények, esetleg milyen sebesség befolyásolhatta a balesetet.

És mondjuk az sem lenne rossz, ha ezeket az adatokat más gyártó is publikálná. Már ha tudja.

A címlapkép forrása: Forrás: Reddit/StapleGun

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.