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
auto
2024. 04. 26. péntek

Újabb milliárdos büntetést kapnak a nagy német autógyártók

elektromos autó

Alig tűntek el a dízelbotrány fekete fellegei a nagy német autógyártók fölül, újabb nagyösszegű büntetés van kilátásban – ráadásul ismét a dízelekkel kapcsolatos a balhé.

Most nem úgy, ahogy múltkor, de ettől még nem fog kevésbé fájni.

Az ötösfogat

Nagyjából négy éve nyomoz az Európai Unió egy dán vizsgálóbiztosa és csapata az Audi, a BMW, a Daimler, a Porsche, és a Volkswagen ellen, akiket a színfalak mögött csak ötösfogatnak hívnak. A nyomozást most nem a környezetvédelmi megfontolások indították, hanem minden nagyvállalat egyik fő mumusa: kartell gyanúja merült fel.

Forrás: EU

Mivel az elmúlt 12 évet egy nagyvállalatnál töltöttem, kétévente kötelező trösztellenes tréningen kellett részt venni, úgyhogy valami megközelítő elképzelésem van róla, hogy mit szabad és mit nem. Röviden, leginkább semmit sem szabad megbeszélni a versenytársakkal, amit mégis, azt csakis tisztán az asztal felett, a nyilvánosság fénye alatt. A versenytársak összebeszélését minden ország jogalkotói üldözik – szokták mondani, hogy a világon egyetlen legális kartell létezik, mégpedig az OPEC, amely teljesen nyíltan azért jött létre, hogy szabályozza az olaj világpiaci árát, nehogy valaki túl olcsón adja a fekete aranyat. (Ha csak éppen nem ők döntenek úgy, hogy padlóra küldik az árat, hogy kivéreztessék drágábban termelő versenytársaikat, de ez messzire vezet).

Normál esetben ugyanis az iskolapélda az árak egyeztetése, a piac felosztása, hiszen ez megszünteti a versenyt. Nagyon óvatosan és a jogászok által szigorúan ellenőrizve részt lehet venni különböző szakmai szövetségekben, egyesületekben, de iszonyatosan észnél kell lenni. A tiltott egyeztetés ugyanis nem csak akkor valósul meg, ha konkrétan az árakban történik megállapodás, az is elég például, ha megállapodnak, hogy egy bizonyos szakmai, vagy földrajzi területen nem fognak versenyezni egymással.

Diesel fuel pumps, Self-published work

Image from Wikimedia

Úgy tűnik a német autógyártók most túl messzire mentek, hiszen a most lezárult EU vizsgálat eredménye szerint 2006-2014 között, 8 éven át összebeszéltek a dízelek füstgáztisztítói kapcsán, és megállapodtak, hogy milyen technológiákat fognak bevezetni, mekkora lehet az AdBlue tartály, és így tovább. Természetesen lehet ezt valami szakmai egyeztetésnek tettetni, de az EU vizsgálóbiztosai sem most jöttek a falvédőről. Az ilyen jellegű összebeszélés célja pontosan az szokott lenni, hogy senki ne csináljon semmi „őrültséget”, ne fejlesszen ki valami újdonságot, ami jobb mint a többieké, hozzák csak a szükséges minimumot amit a törvény előír, és ne legyen az adott területen a gyártók számára igen költséges verseny.

Betyárbecsület

A többéves nyomozás alatt a vizsgálóbiztos és csapata beszélt az érintett vállalatok több alkalmazottjával, lefoglalt és átvizsgált emaileket, de belülről is kapott segítséget. A Business Insider német kiadásának cikke szerint a Daimler volt az első az ötösből, amely kiugrott, és elkezdett együttműködni a hatósággal, terhelő bizonyítékokat szolgáltatva a többiekre, egy enyhe büntetésért cserébe. Úgy néz ki ők meg is ússzák a pénzbírságot.

A VW-nek mér kicsit komplikáltabb a helyzete, nekik később nőtt lelkiismeretük, azonban végül elismerték a nem megfelelő magatartást és együttműködtek, ezért enyhébb büntetésre számíthatnak. Azonban, mivel ők adták el a legtöbb érintett autót, ezért számszerűen így is ők kaphatják meg a legnagyobb csekket Brüsszeltől.

BMW E30 moving or in sport, CC-Zero, Drifting, Sports cars, Tires

Image from Wikimedia

A legrosszabbul a BMW járhat. A bajorok nemcsak, hogy nem működtek együtt, de mindent tagadtak, még akkor is, amikor a két nagy másik német mamut cég már rég együttműködött. Sőt, még most is luxemburgi perrel fenyegetődznek. Az eredmény egyelőre az, hogy a várakozások szerint több száz millió eurót kell majd fizetniük – a vállalat állítólag 1 milliárdot tartalékol EU-s büntetésekre.

Bár a büntetés kiszabása egy ilyen esetben nem annyira egyszerű, mint amikor az árakat egyeztetik, a lap információi szerint az EU milliárdos szankciót tervez.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.