Kampány folyik a Tesla ellen Kínában?

Az elmúlt héten annyira a texasi balesetre figyelt a világ a Tesla kapcsán, hogy még meg sem írtunk két kínai esetet, amelyek legalább annyi kérdést vetnek fel, mint az amerikai ügy.

Na nem feltétlenül a vállalat autói, mint inkább a felfokozott média visszhang kapcsán.

Féktelenül

A múlt heti pekingi autókiállításról már beszéltünk a podcastban is – sok új villanyautót időzítettek ehhez az eseményhez. Volt azonban egy kevésbé felemelő pillanat is a seregszemlén, ugyanis egy 32 éves kínai hölgy felmászott az egyik kiállított Tesla tetejére, és „nem működik a Teslák fékje”, illetve egyes beszámolók szerint „láthatatlan gyilkos” feliratú pólóban arról kezdett kiabálni, hogy ő és családja majdnem meghaltak a hibás autó miatt.

Forrás: South China Morning Post.

A Zhang nevű hölgy beszámolója szerint édesapja, édesanyja, unokahúga és jómaga utaztak a Model 3-mal, amelyet apukája vezetett. 60-70 km/h sebességgel utaztak, amikor egy kereszteződéshez közeledve nem tudtak megállni és balesetet szenvedtek. Az ütközés során nekimentek két másik autónak, egy közlekedési lámpának és egy beton terelőelem állította meg őket, de szerencsére senki nem sérült meg.

Zhang a februári baleset óta áll harcban a Teslával, nem fogadta el a baleset utolsó 6 másodpercéről átadott adatokat, amelyek szerint a 80-as sebességkorlátú úton 118-cal haladtak, szerinte ugyanis 60-70-nel mentek csak.

A Tesla álláspontja, természetesen, más. Szerintük ők felajánlották a hölgynek, hogy egy független harmadik fél vizsgálja meg a roncsot és az adatokat, de ő azt visszautasította. Ezt egyébként a sértett is megerősítette a sajtónak, indoka pedig az volt, hogy a helyi hatóságok által megjelölt szakértő nem volt elég professzionális.

Forrás: China Market Supervision News

Az ügy végére – egyelőre – az tett pontot, hogy a helyi illetékesek kötelezték a Teslát, hogy hozza nyilvánosságra az autó útjának utolsó 30 percéről készült adatokat – a cég pedig eleget tett ennek. Ebből kiderül, hogy ez idő alatt több mint negyvenszer léptek a fékre, ami a sebességadatok változása alapján megfelelően működött. A baleset előtt 118,5 km/h sebességgel haladt az autó amikor rálépett a sofőr a fékre. Az első fékezés csak kis erővel történt, a megkezdését követően 2,7 másodperccel mindössze 45,9 bar nyomást regisztrált a fékhenger érzékelője. Ezt egy második, szintén elégtelen 92,7 bar nyomású fékezés követte. 0,05 másodperccel később veszélyt érzékeltek az autó biztonsági rendszerei, így működésbe lépett a vészfék asszisztens, amely 140 báros maximális erővel 50 km/h alá fékezte az autót. A becsapódás az ABS aktiválását követően 1,8 másodperccel történt.

Jelenleg független szakértő vizsgálja az adatok hitelességét és a balesetet.

Már autópályára sem hajthatnak a Teslák!

Pénteken azután újabb kínai eset mozgatta meg a közösségi médiát. A 15 milliós Guangzhou városában a rendőrök állítólag nem engedik fel a Teslákat az autópályára, miután egy villanyautós betonterelőnek hajtott kocsijával az előző nap, és a balesetben egy utas elhunyt.

Az Electrek gyorsan össze is kapcsolta a híreket, és arról írt, hogy a két baleset következtében Kínában nem engedik a Teslákat az autópályára.

Bár a közösségi médián valóban kering pár videó, ahol kifejezetten Teslákat emelnek ki a sorból és állítanak félre, mint a Tesmanian beszámol róla, a helyi rendőrség cáfolta az értesüléseket. Mint elmondták, a városban akkora dugó alakult ki, hogy korlátozták a behajtást, és a márkára tekintet nélkül állítottak ki autókat. (Később az Electrek is frissítette írását).

Összeesküvés, elmélet

Én határozottan nem vagyok az összeesküvés elméletek híve. Szerintem az esetek 99%-ában mindig van valami jóval egyszerűbb magyarázat, mintsem, hogy egy füstös hátsó szobában a hatalmasok döntöttek volna így vagy úgy, whisky kortyolgatása közben.

Bár a Teslás közösségi médiában jól ismert, és helyi forrásokkal rendelkező Vincentnek kétségtelenül igaza van abban, hogy a vállalat remek februári és márciusi eladási számai komoly fejfájást okoztak a kínai riválisoknak, nem feltétlenül kell valami koordinált akcióra gondolni.

A pekingi autókiállításon tüntető hölgy esetében valószínűleg a kedves papa érezte magát kicsit túl jól száguldás közben, és túl későn, illetve túl kis erővel fékezett. Azt már a Tesla legendásan rossz ügyfélkezelésének köszönhetjük, hogy eszkalálódott a szituáció, a hölgy pedig a nagy felhajtást garantáló médiaeseményen vett elégtételt. Persze az is igaz, hogy a balesetet szenvedő autótulajdonosok gyakran a kocsit hibáztatják, és saját magukat is meggyőzve máshogyan emlékeznek az eseményekre, mint azok a valóságban történtek. Jó példa erre az állítólag önmaguktól gyorsuló Teslák esetei, amely végére az amerikai közlekedési hatóság tett pontot. Akkor is az derült ki, hogy a rossz pedálra lépő sofőrök sokszor, pánikban, teljes erővel kezdik a gázt nyomni, de meg vannak győződve róla, hogy ők a féket taposták.

A fenti nagy port kavart állítólagos fékhiba, és az előző napi helyi baleset után pedig nem kell más, mint egy kicsit túlbuzgó kisfőnök a közlekedési rendőröknél, aki elkezdi embereivel kiintetni a Teslákat a sorból – de a felettesei cáfolták, hogy valami miatt rászálltak volna az amerikai villanyautó márkára.

Vihar egy pohár vízben. A pekingi autókiállításon mindeközben tolongtak az érdeklődők a Tesla standjánál.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.