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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az autósok körében végzett közvélemény-kutatások rendszeresen rávilágítanak arra, hogy a belsőégésű járművek tulajdonosai elsősorban a magas vételár, az alacsony hatótávolság, és a kiépítetlen töltőinfrastruktúra miatt félnek villanyautóra váltani. Ezek azok a tényezők, melyek miatt a többség továbbra is úgy gondolja, hogy az átállás szinte előreláthatatlan, drasztikus változást követelne meg az életmódjukban. A Nissan által megrendelt kutatás azonban igazolja, hogy ettől felesleges tartani: a válaszadók 97%-a vallja, hogy a „várakozásoknak megfelelő”, vagy még annál is könnyebbnek találta az elektromos autózásra való átállást.

Így áll jelenleg az elektromobilitás hazánkban

A japán autógyártó nyolc országban (az Egyesült Királyságban, Hollandiában Németországban, Spanyolországban, Olaszországban, Norvégiában, Svédországban, és Finnországban) összesen 7000 autós kérdezett meg az elektromobilitásról – a közvélemény-kutatásban résztvevők fele még hagyományos autót vezet, a másik fele viszont már megszabadult a régi technológiától. Ez utóbbiak 89%-a biztos benne, hogy a váltás volt a helyes döntés. 74%-uk nyugodtabbnak vallja magát, 77%-uk pedig a simább vezetési élményt emeli ki a főbb különbségek között.

A kutatás egyik legfontosabb eredménye, hogy a válaszadó 3500 villanyautós több mint kétharmada (70%) a ténylegesnél alacsonyabb hatótávolságra számított az elektromos autója megvásárlása előtt. Ezen érdemes elgondolkodnia annak a 2030 főnek a belsőégésű motoros csoportból (és persze mindenki másnak), akik a hatótáv-para miatt nem cserélik elektromosra hagyományos autójukat.

A villanyautóra váltáshoz a legnagyobb motivációt a környezetbarát működés adja, de a kitöltők az elektromos autók fejlett technológiáját is az erősségek közé sorolták. Csakúgy, mint az alacsonyabb üzemeltetési költséget: a hagyományos autósok 31%-a emiatt fontolgatja az átállást, míg a már villanyautóval járók 83%-ának alacsonyabb költségekkel jár az autó fenntartása, mint amire korábban számítottak.

A Nissan egy videósorozatot is elindított My Life with a Nissan LEAF néven, amelynek epizódjaiban LEAF-tulajdonosok mondják el, miért választották a villanyautós életet, és mit nyertek vele.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.