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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Jön a Tesla Bot, a villanyautós cég humanoid robotja

egyéb
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

A Tesla tegnapi mesterséges intelligencia (MI) napja leginkább a toborzásról szólt, és ennek jegyében most először beszéltek egy olyan projektről, ami új üzletágat nyit a cégnél.

Jönnek a humanoid robotok.

2022 + Elon time

Az elmúlt hetekben úgy tűnt, kicsit elszaladt a ló a Tesla közösség sci-fi kedvelő tagjaival, amikor híre ment, hogy a cég együtt dolgozik Dennis Honggal a UCLA robotikai laborjának vezetőjével. Mindenki hirtelen emberszerű, humanoid robotokról kezdett ábrándozni, ami kicsit irreálisnak tűnt, de úgy tűnik igazuk lett.

A tegnapi program meglepetése a Tesla Bot bejelentése volt, ami a Tesla humanoid robotja lesz. Musk 2022-re ígéri az első prototípust, de tudva, hogy mennyi mindenen dolgozik már most is a vállalat, inkább az lenne a meglepetés, ha tartani tudnák a határidőt. Mondjuk egy prototípus beleférhet, de a sorozatgyártásra bizonyosan éveket kell még várni.

Amit tudni lehet

A robot alapvető tervezési filozófiája, hogy emberszerű legyen. Ez nem csak azért fontos, hogy barátságosabbnak érezzük, hanem azért is mert a világunkat az emberekre szabtuk. A cég itt ugyanazt a filozófiát követi, mint az önvezetés fejlesztésénél: ha egy gépnek az emberek világában kell boldogulnia, akkor ahhoz kell igazítani a dizájnt. Nekünk is kameráink (szemeink) és neurális hálóval működő FSD számítógépünk (agyunk) van, ezzel kell rendelkeznie a gépnek is.

A robotok esetében azért praktikus az emberi forma, mert így lehet rugalmas a felhasználási terület. Egy specifikus feladatra lehet az embernél ügyesebb robotot tervezni, de az nem lesz alkalmas valami teljesen másra is. A világunkat az emberi biológia köré tervezetük.

A Teslabot, kerekítve, 177 centi magas és 57 kilós lesz, és 8 km/h sebességgel tud majd haladni. Ez azért is lesz hasznos, viccelődött Musk, mert így el tudunk szaladni előle ha baj van. Kinyújtott karral nagyjából 5 kilót tud majd felemelni, 20 kilót tud szállítani, és 70 kiló megemelésre lesz képes. Az arcán egy nagy képernyő segít a hasznos információk közreadásával.

A robot célja az lesz, hogy kiváltsa az embert ott, ahol a munka veszélyes, vagy ismétlődő. Bár konkrétan nem volt szó róla, de bizonyosan ebbe a körbe tartozik a Holdon, vagy a Marson történő munkavégzés is, ahol a robot egyik nagy előnye, hogy nincs szüksége levegőre.

Nyitott kérdések

Musk elmondta, hogy a fejlesztés, bár elsőre a Tesla termékkörén kívülinek tűnhet, alapvetően egy logikus továbbgondolása a cég műszaki képességeinek. Már jelenleg is a világ egyik legnagyobb real world AI, azaz a körülöttünk lévő világ megértésén dolgozó mesterséges intelligencia cégének tartják magukat, mivel milliós autóflottájuk agya az FSD számítógép.

Vannak kameráik, saját fejlesztésű MI számítógépük, a villanymotorjaik, a akkumulátortechnológiájuk, mesterséges intelligencia tréning platformjuk (Dojo) és MI szoftverük. Ezek újracsomagolása a humanoid robot.

Musk a fejlesztés kapcsán felvetett pár praktikus, társadalmi, filozófiai kérdést is. Mint elmondta, az emberek által épített gazdaság tulajdonképpen nem más, mint a munkavégzés összessége, így kérdés mi történik ezzel, ha a munkaerő korlátlanná válik? Musk itt az univerzális alapbérben látja az egyik választ.

Amiről nem volt szó, de legalább ennyire lényeges kérdés, minden más ami a robothoz szükséges. Azt látjuk, hogy a Boston Dynamics robotjai már most milyen mozgásra, tornászokat megszégyenítő szaltókra képesek – ez hatalmas előrelépés ahhoz képest, hogy pár éve még egy lépcsőn nem tudtak felmenni. De ez a fejlesztés nincs ingyen, meg kell venni, vagy ki kell kísérletezni. Itt jöhet hól a UCLA robotikai csapata.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.