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 A Tesla tegnapi mesterséges intelligencia (MI) napja leginkább a toborzásról szólt, és ennek jegyében most először beszéltek egy olyan projektről, ami új üzletágat nyit a cégnél. Jönnek a humanoid robotok. 2022 + Elon time Az elmúlt hetekben úgy tűnt, kicsit elszaladt a ló a Tesla közösség sci-fi kedvelő tagjaival, amikor híre ment, hogy a cég együtt dolgozik Dennis Honggal a UCLA robotikai laborjának vezetőjével. Mindenki hirtelen emberszerű, humanoid robotokról kezdett ábrándozni, ami kicsit irreálisnak tűnt, de úgy tűnik igazuk lett.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 A tegnapi program meglepetése a Tesla Bot bejelentése volt, ami a Tesla humanoid robotja lesz. Musk 2022-re ígéri az első prototípust, de tudva, hogy mennyi mindenen dolgozik már most is a vállalat, inkább az lenne a meglepetés, ha tartani tudnák a határidőt. Mondjuk egy prototípus beleférhet, de a sorozatgyártásra bizonyosan éveket kell még várni. Amit tudni lehet A robot alapvető tervezési filozófiája, hogy emberszerű legyen. Ez nem csak azért fontos, hogy barátságosabbnak érezzük, hanem azért is mert a világunkat az emberekre szabtuk. A cég itt ugyanazt a filozófiát követi, mint az önvezetés fejlesztésénél: ha egy gépnek az emberek világában kell boldogulnia, akkor ahhoz kell igazítani a dizájnt. Nekünk is kameráink (szemeink) és neurális hálóval működő FSD számítógépünk (agyunk) van, ezzel kell rendelkeznie a gépnek is. A robotok esetében azért praktikus az emberi forma, mert így lehet rugalmas a felhasználási terület. Egy specifikus feladatra lehet az embernél ügyesebb robotot tervezni, de az nem lesz alkalmas valami teljesen másra is. A világunkat az emberi biológia köré tervezetük. A Teslabot, kerekítve, 177 centi magas és 57 kilós lesz, és 8 km/h sebességgel tud majd haladni. Ez azért is lesz hasznos, viccelődött Musk, mert így el tudunk szaladni előle ha baj van. Kinyújtott karral nagyjából 5 kilót tud majd felemelni, 20 kilót tud szállítani, és 70 kiló megemelésre lesz képes. Az arcán egy nagy képernyő segít a hasznos információk közreadásával. A robot célja az lesz, hogy kiváltsa az embert ott, ahol a munka veszélyes, vagy ismétlődő. Bár konkrétan nem volt szó róla, de bizonyosan ebbe a körbe tartozik a Holdon, vagy a Marson történő munkavégzés is, ahol a robot egyik nagy előnye, hogy nincs szüksége levegőre. Nyitott kérdések Musk elmondta, hogy a fejlesztés, bár elsőre a Tesla termékkörén kívülinek tűnhet, alapvetően egy logikus továbbgondolása a cég műszaki képességeinek. Már jelenleg is a világ egyik legnagyobb real world AI, azaz a körülöttünk lévő világ megértésén dolgozó mesterséges intelligencia cégének tartják magukat, mivel milliós autóflottájuk agya az FSD számítógép. Vannak kameráik, saját fejlesztésű MI számítógépük, a villanymotorjaik, a akkumulátortechnológiájuk, mesterséges intelligencia tréning platformjuk (Dojo) és MI szoftverük. Ezek újracsomagolása a humanoid robot. Musk a fejlesztés kapcsán felvetett pár praktikus, társadalmi, filozófiai kérdést is. Mint elmondta, az emberek által épített gazdaság tulajdonképpen nem más, mint a munkavégzés összessége, így kérdés mi történik ezzel, ha a munkaerő korlátlanná válik? Musk itt az univerzális alapbérben látja az egyik választ. Amiről nem volt szó, de legalább ennyire lényeges kérdés, minden más ami a robothoz szükséges. Azt látjuk, hogy a Boston Dynamics robotjai már most milyen mozgásra, tornászokat megszégyenítő szaltókra képesek – ez hatalmas előrelépés ahhoz képest, hogy pár éve még egy lépcsőn nem tudtak felmenni. De ez a fejlesztés nincs ingyen, meg kell venni, vagy ki kell kísérletezni. Itt jöhet hól a UCLA robotikai csapata. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!