PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTMwMHgyNTAtdXRvbHNvLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTY1MHgzMDAtMS11dG9sc28ucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9yZW5hdWx0LW1hc3Rlci1lLTAyMjUtNjUweDMwMC0xLXV0b2xzby5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJRlJBTUUgU1JDPSJodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tpbXBpL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7b3JkPVt0aW1lc3RhbXBdO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JHtHRFBSfTtnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1fTtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xPyIgV0lEVEg9MSBIRUlHSFQ9MSBNQVJHSU5XSURUSD0wIE1BUkdJTkhFSUdIVD0wIEhTUEFDRT0wIFZTUEFDRT0wIEZSQU1FQk9SREVSPTAgU0NST0xMSU5HPW5vIEJPUkRFUkNPTE9SPScjMDAwMDAwJz48L0lGUkFNRT4= A WTCC és a PURE ETCR versenyek között alapvető különbség, hogy az utóbbi formátumát kifejezetten az elektromos hajtáslánc tulajdonságaira optimalizálták, azaz a 30-40 perces futamok helyett csupán pár perces, néhány körös villámháborúk várnak a pilótákra, melyek során az energiagazdálkodással mit sem törődve taposhatnak a gyorsítópedálba. Ehhez a versenysorozat partnerei olyan technológiát fejlesztettek, ami a PURE ETCR villanyautóit a világ legerősebb túraautóivá avanzsálja. Forrás: PURE ETCR Az idén nyáron elindított legelső szezonban három csapat küzd egymás ellen három elektromos autómodellel: a Hyundai Motorsport N autója a Hyundai Veloster N ETCR, a Cupra x Zengő Motorsport pilótái Cupra León e-Racerrel versenyeznek, a Romeo Ferraris – M1RA csapat tagjai pedig egy elektromos Alfa Romeo Giuliával próbálják megszerezni a kupát. Az autókban közös, hogy az autógyártók egy utcai, a vásárlók által is elérhető négy-, vagy ötajtós modelljéből készültek. Mi az a PURE ETCR, amiben a magyarok is jeleskednek? Mindazonáltal a résztvevő csapatoknak nem kötelező az utcai autójukat átalakítani ETCR versenyautóvá: 2018-ban, a versenysorozat bejelentésekor Mauricio Slaviero Campos, a WSC Technology vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy bár szeretné, ha a gyártók nem a hagyományos TCR túraautóikat használnák fel, erre is van lehetőségük a szükséges modifikációk (pl. a padlózat akkumulátor miatti megerősítése) mellett. Így született meg a Cupra León e-Racer is a León Competición TCR-ből. Egyelőre egyik csapat sem utcai villanyautóból épített versenyautót a PURE ETCR-re, hiszen sem a Cupra León, sem a Hyundai Veloster N, sem az Alfa Romeo Giulia nem kapható tisztán elektromos hajtáslánccal. Ők csapnak össze a Hungaroring első elektromos túraautóversenyén Az, hogy hagyományos TCR autókból keltek életre az ETCR autók, természetesen kompromisszumokkal jár – Nagy Dániel például a Zengő Motorsport keddi közönségtalálkozóján elmondta, hogy az akkumulátor, és a vele járó szerkezeti átalakítások miatt zsúfolt a jármű utastere. Az elektromos technológiát azonban ez kevésbé korlátozza, mint az utcai modelleknél, hiszen minden versenyautó egységes hajtásláncot kap a PURE ETCR fejlesztési partnereitől. Képeken a Hősök tere versenyautói A Magelec Propulsion szállítja az 500 kW (670 LE) összteljesítményű hajtóműrendszert, amelyből a futamok során a versenyzők 300 kW-hoz férhetnek hozzá folyamatosan, a maradék 200 kW-ot pedig a versenyek első fordulójában és a DHL szuperdöntőben pályától függően 20-60 másodpercre szabadíthatják fel. Összehasonlításképpen a jelenlegi benzines TCR autók teljesítménye körülbelül 350 lóerő. Hogy a köridők tekintetében ez mit jelent, azt azért nehéz megmondani, mert például a spanyolországi Motorland Aragón versenypályán, ahol júliusban ugyanazon hétvégén versenyeztek a WTCC és az ETCR versenyzői, az előbbieknek 5,345 kilométert jelentett egy kör, utóbbiak viszont egy rövidített, 2,4 kilométeres pályán mentek. https://youtu.be/ChJNJ9eNI1Y Egységes továbbá az akkumulátor, melynek feszültsége 800V körüli, kapacitása pedig 65 kWh, ezt a Williams Advanced Engineering biztosítja. A Cupra honlapja szerint maximális sebesség mellett ekkora kapacitás körülbelül 40 kilométeres hatótávolságot adna az autóknak, de a rövid futamok miatt erre nincs szükség, és egyébként sem 270 km/h-val hasítanak végig a pilóták. Az e-Racer amúgy 3,2 másodperc alatt ér fel álló helyzetből 100 km/h-ra, ami 1,3 másodperccel gyorsabb, mint a TCR-es testvéréé. Az akkumulátort a CCS csatlakozón keresztül közel 1 óra alatt lehet 10%-ról 90%-ra feltölteni, amiről a Hyundai hidrogéngenerátoros Energy Station töltőállomásai gondoskodnak. Az ETCR autókat négy villanymotor hajtja hátsókerék-meghajtással és egysebességes váltóval, csúcsnyomatékuk 960 Nm. Közös bennük a BrightLoop DC/DC átalakítója, a dupla keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés McPherson rugóstagokkal elöl, valamint a Goodyear négyévszakos gumija. A versenysorozathoz speciális abroncsok kellettek, mivel az ETCR autók 30-40%-kal nehezebbek a TCR-eseknél (egy Hyundai Veloster N ETCR 1800 kilót nyom), ráadásul az azonnali nyomaték is jobban megterheli őket. Minden más tekintetben, beleértve a futómű konfigurációját, a dizájnt és aerodinamikát, szabad kezet kapnak a csapatok. Cupra e-Racer A PURE ETCR-ről szóló cikksorozatunk holnapi részében a bajnokság jelenlegi állását mutatjuk be. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!