PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

A WTCC és a PURE ETCR versenyek között alapvető különbség, hogy az utóbbi formátumát kifejezetten az elektromos hajtáslánc tulajdonságaira optimalizálták, azaz a 30-40 perces futamok helyett csupán pár perces, néhány körös villámháborúk várnak a pilótákra, melyek során az energiagazdálkodással mit sem törődve taposhatnak a gyorsítópedálba. Ehhez a versenysorozat partnerei olyan technológiát fejlesztettek, ami a PURE ETCR villanyautóit a világ legerősebb túraautóivá avanzsálja.

Forrás: PURE ETCR

Az idén nyáron elindított legelső szezonban három csapat küzd egymás ellen három elektromos autómodellel: a Hyundai Motorsport N autója a Hyundai Veloster N ETCR, a Cupra x Zengő Motorsport pilótái Cupra León e-Racerrel versenyeznek, a Romeo Ferraris – M1RA csapat tagjai pedig egy elektromos Alfa Romeo Giuliával próbálják megszerezni a kupát. Az autókban közös, hogy az autógyártók egy utcai, a vásárlók által is elérhető négy-, vagy ötajtós modelljéből készültek.

Mi az a PURE ETCR, amiben a magyarok is jeleskednek?

Mindazonáltal a résztvevő csapatoknak nem kötelező az utcai autójukat átalakítani ETCR versenyautóvá: 2018-ban, a versenysorozat bejelentésekor Mauricio Slaviero Campos, a WSC Technology vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy bár szeretné, ha a gyártók nem a hagyományos TCR túraautóikat használnák fel, erre is van lehetőségük a szükséges modifikációk (pl. a padlózat akkumulátor miatti megerősítése) mellett. Így született meg a Cupra León e-Racer is a León Competición TCR-ből. Egyelőre egyik csapat sem utcai villanyautóból épített versenyautót a PURE ETCR-re, hiszen sem a Cupra León, sem a Hyundai Veloster N, sem az Alfa Romeo Giulia nem kapható tisztán elektromos hajtáslánccal.

Ők csapnak össze a Hungaroring első elektromos túraautóversenyén

Az, hogy hagyományos TCR autókból keltek életre az ETCR autók, természetesen kompromisszumokkal jár – Nagy Dániel például a Zengő Motorsport keddi közönségtalálkozóján elmondta, hogy az akkumulátor, és a vele járó szerkezeti átalakítások miatt zsúfolt a jármű utastere. Az elektromos technológiát azonban ez kevésbé korlátozza, mint az utcai modelleknél, hiszen minden versenyautó egységes hajtásláncot kap a PURE ETCR fejlesztési partnereitől.

Képeken a Hősök tere versenyautói

A Magelec Propulsion szállítja az 500 kW (670 LE) összteljesítményű hajtóműrendszert, amelyből a futamok során a versenyzők 300 kW-hoz férhetnek hozzá folyamatosan, a maradék 200 kW-ot pedig a versenyek első fordulójában és a DHL szuperdöntőben pályától függően 20-60 másodpercre szabadíthatják fel. Összehasonlításképpen a jelenlegi benzines TCR autók teljesítménye körülbelül 350 lóerő. Hogy a köridők tekintetében ez mit jelent, azt azért nehéz megmondani, mert például a spanyolországi Motorland Aragón versenypályán, ahol júliusban ugyanazon hétvégén versenyeztek a WTCC és az ETCR versenyzői, az előbbieknek 5,345 kilométert jelentett egy kör, utóbbiak viszont egy rövidített, 2,4 kilométeres pályán mentek.

Egységes továbbá az akkumulátor, melynek feszültsége 800V körüli, kapacitása pedig 65 kWh, ezt a Williams Advanced Engineering biztosítja. A Cupra honlapja szerint maximális sebesség mellett ekkora kapacitás körülbelül 40 kilométeres hatótávolságot adna az autóknak, de a rövid futamok miatt erre nincs szükség, és egyébként sem 270 km/h-val hasítanak végig a pilóták. Az e-Racer amúgy 3,2 másodperc alatt ér fel álló helyzetből 100 km/h-ra, ami 1,3 másodperccel gyorsabb, mint a TCR-es testvéréé. Az akkumulátort a CCS csatlakozón keresztül közel 1 óra alatt lehet 10%-ról 90%-ra feltölteni, amiről a Hyundai hidrogéngenerátoros Energy Station töltőállomásai gondoskodnak.

Az ETCR autókat négy villanymotor hajtja hátsókerék-meghajtással és egysebességes váltóval, csúcsnyomatékuk 960 Nm. Közös bennük a BrightLoop DC/DC átalakítója, a dupla keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés McPherson rugóstagokkal elöl, valamint a Goodyear négyévszakos gumija. A versenysorozathoz speciális abroncsok kellettek, mivel az ETCR autók 30-40%-kal nehezebbek a TCR-eseknél (egy Hyundai Veloster N ETCR 1800 kilót nyom), ráadásul az azonnali nyomaték is jobban megterheli őket. Minden más tekintetben, beleértve a futómű konfigurációját, a dizájnt és aerodinamikát, szabad kezet kapnak a csapatok.

Cupra e-Racer

A PURE ETCR-ről szóló cikksorozatunk holnapi részében a bajnokság jelenlegi állását mutatjuk be.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.