Megérkezett a legjobban várt frissítés a Teslákhoz
A Teslák egyik legkedveltebb tulajdonsága, hogy rendszeresen kapnak az autók szoftverfrissítéseket, amelyek hibajavításokat, illetve új funkciókat tartalmaznak.
Azt hiszem nyugodtan mondhatom, hogy régen vártak a Teslások egy frissítést annyira, mint azt, amit kedd reggel kapott meg az autóm.
Sokáig kellett szépen kérni
Elon Musk Twitteres fogadóóráin sok mindent kértek már a Tesla tulajdonosok, amit a cég csakhamar le is fejlesztett, és ingyen kiküldött az egész flottának. Volt azonban egy olyan rendkívül népszerű kérés, ami gyakorlatilag az első Model S óta néma fülekre talált. Az okokat nem tudjuk pontosan, de valami miatt Elon Musk nem volt lelkes az ötlettől, hogy a navigációs rendszerben köztes állomásokat is meg lehessen adni. Nemrég aztán beadta a derekát, nagyjából azzal a viccelődő reakcióval, hogy jól van már, ha ENNYIRE akarjátok, legyen.
A 2021.40-es sorszámú frissítés elég sokat váratott magára, mivel – a teslafi.com adatai alapján – még az elmúlt hetekben is csak alig tolták ki pár autóra. Eredetileg .5 volt a verziószám vége ami már kiment volna mindenkinek, de valami bug ebben is lehetett, mert végül a 40.6 kezdett nagy számban terjedni a hétvégén. Hétfőn még csak 4 magyar autónál mutatta a firmware követő oldal – igaz, ez csak a saját ügyfeleiket jelenti, nem látnak rá az összes hazai Teslára – kedden reggel viszont azzal fogadott az autóm, pontosabban a mobil applikáció, hogy éjszaka lekúszott az én autóm fedélzeti számítógépére is, és kérte a jóváhagyásomat a frissítéshez.
2021.40.6
Mielőtt megnézzük a legfontosabb újítást, íme egy gyors felsorolás, hogy mi minden érkezett a legújabb frissítéssel.
Irány Debrecen
Na de ennyi beveztő után nézzük hogyan sikerült a Tesla új navigációs funkciója. Röviden: van még mit csiszolni rajta.
Először nézzünk egy egyszerűbb feladatot, mondjuk menjünk el a debreceni állatkertbe. Alapból a Tesla innen Gárdonyból az M0 körgyűrűn kerülné meg Budapestet, de ha rábökök a navigációs sáv plusz ikonjára akkor gépeléssel, ha pedig a térkép egy tetszőleges pontján pár másodpercig ott tartom az ujjamat, akkor egyszerű kiválasztással hozzá tudok adni egy köztes állomást. Így már akár a városon keresztül is mehetek, ami jóval kevesebb kilométer.
Kézzel hozzáadtam a Mexikói úti P+R parkolót, hogy ne a város körül, hanem a belvároson át az M3 irányába vigyen az autó, és látszik is, hogy 51% helyett 75% töltöttséggel érnék így a fóti Superchargerhez, a teljes út pedig 43 kilométerrel és 13 perccel rövidebb lett.
Apropó töltés. Nem, nem feltétlenül szükséges kétszer is tölteni az úton, mint a Tesla navigáció javasolja, ők valószínűleg biztosra mennek. Mint a fenti alternatíván látszik, ha a kiszedem a töltőpontokat, akkor is odaérek 5%-kal. Persze ez azért eléggé necces, de Debrecen előtt van már egy Supercharger, vagy ha Fót magasságában úgy látom az autó még mindig elég pesszimista, egy 5-10 perces rátöltéssel biztosra mehetek. De valószínűbb, hogy inkább a célállomás környékén töltenék, amíg az állatkertben vagyok (már ha lenne itt töltő), vagy visszafelé állnék meg a Superchargernél.
Határvidék
Kipróbáltam azt is, mit szól a navi, ha az első utamat replikálom, amikor az autó átvételének másnapján elmentem a bozsoki Határmenti Vigadóba.
Ha simán az autóra bízom, ő elvinne az M7-M1 irányba, így 264 kilométer és 2 óra 44 perc lenne az út. Persze én tudom, hogy jobban járok keresztbe a 8-ason, ezért kézzel ráböktem a gyorsforgalmi egy tetszőleges pontjára, hozzáadtam, és máris erre vitt volna a kocsi megspórolva 11 percet, 32 kilométert, és, az alacsonyabb átlagsebesség okán, 27% hatótávot.
Komplikációk
A gondok ott kezdődnek, ha több állomás akarok az úthoz hozzáadni. Ki tudja miért, de a Tesla fejlesztőcsapata valami egészen sajátságos logikát használt itt. Sok próbálkozás után jöttem rá, hogy a kocsi csak akkor tartja az általam kiválasztott célállomás sorrendet, ha a következő lépéseket követem:
- Kiválasztom a végső úti célt
- Innen fejben visszafelé haladva hozzáadom a köztes állomásokat
Ellenkező esetben a rendszer mindig megpróbálja optimalizálni az útvonalat, ami remek, de lehet oka van annak, hogy én először mennék A célpontba és utána B-be. Az a bizonyos első út Nyugat Magyarországra az előző példánál a valóságban kicsit komplikáltabb volt, mert Bozsokról nem haza indultam, hanem még Budán volt dolgom, így a fenti logikával felépítettem a november 6-i utamat. Először kiválasztottam a végső célpontot Budapesten, majd innen visszafelé lépkedve hozzáadtam egy köztes célt valahol Szombathely után az M86-oson, ezután jött a bozsoki étterem, majd a fenti köztes cél (a.k.a ismeretlen hely) a 8-as úton Veszprém magasságában. A győri Superchargert már ő maga tette bele – helyesen.
Így már ki is adta, ahogy szeretném, de azért valljuk be így eléggé fapados, melós implementáció ez. Az egyik fő gond, hogy a Tesla navija csak a Tesla töltőivel tervez, így pl. ha nem adom hozzá manuálisan az M86-oson azt a pontot (Vát környékén), akkor Bozsok és a győri Supercharger között nem Szombathely és az M86 irányába visz, hanem át akar menni Ausztriába egy töltésre. Alapvetően igaza van, hiszen az én saját útvonalamon -5%-kal érkeznék Győrbe, ami nem túl egészséges, de sokkal egyszerűbb lenne a szombathelyi Dechatlonnál tölteni egy pár percet, hiszen az remekül útba esik. Csakhogy azzal a Mobiliti töltővel ő nem számol. (Egyébként én anno nem itt töltöttem, hanem még az út elején megálltunk reggelizni Székesfehérvárnál és amit eközben visszatöltöttem az elég volt ahhoz, hogy 10%-kal érkezzek Győrbe. De a szombathelyi Dechatlon volt az eredeti A tervem).
Ágyúgolyó futam újrajátszva
Csináltam még egy tesztet az októberi ágyúgolyó futam útvonalával – illetve annak egy részével Gárdonyból indulva, Budaörsre érkezve.
Megint csak a végső célállomás, a budaörsi Dechatlon az első amit be kell ütni, majd innen fejben visszafelé haladva hozzáadtam a Turul emlékművet, a győri Superchargert, Szombathelyet, a keszthelyi kastélyt, illetve a hozzám legközelebb eső, első köztes állomást a balatonkeresztúri Ionity töltőt. Persze a terv megint csak pirosan jelzi, hogy Szombathelyre már -6%-kal, Győrbe pedig -50%-kal érkeznék, mert hiába választottam ki a töltőpont listáról az Ionityt, ő bizony ott nem számol töltéssel. Ez már csak azért is furcsa, mert a legutóbbi frissítés óta az aksit már előmelegíti a 350 kW-os oszlopok felé tartva, de ez a köztes állomás navigációnak még mindig olyan, mintha egy péknél álltam volna meg.
Vélemény
Egyszerű navigációra, egy köztes célpont hozzáadására már most is jól működik a Megálló hozzáadása funkció. Ezen túl, ha komplikáltabb útvonalakat terveznénk, azért már elég körülményes visszafelé hozzáadni mindent. Ha valamit elszúrunk, kivenni sem lehet célállomást – legalábbis nekem nem sikerült -, kezdhetjük újra az egész tervezést. Általános, ezen a frissítésen túlmutató probléma, hogy a Tesla navija csak a saját töltőikkel tervez, és erőszakosan mindig ehhez akarja igazítani az útvonalat, így a Supercharger automatikus hozzáadása opciót a legjobb ki is kapcsolni, különben csak szkanderozunk a géppel. Ha olyan sűrűn lennének Telsa töltők itthon, mint mondjuk Németországban, lehet ez nem is érdekelne, de így marad az, hogy egy ismeretlen útvonalat az ember megtervez ABRP-vel, majd ezt kézzel rekonstruálja a Teslában.
Ennél azért mehetne ez egyszerűbben, okosabban is, uraim!