Szilárdtest akku fejlesztésbe fektet a Daimler és a Stellantis
A Daimler és a Stellantis egyaránt stratégiai befektetési megállapodást kötött a szilárdtest akkumulátorok fejlesztésével már 6 éve foglalkozó massachusettsi székhelyű Factorial Energy nevű startuppal.
Októberben a Hyundai csoport jelentett be közös fejlesztést ugyanezzel a céggel, így már három autóipari konszern véli úgy, hogy ígéretes, amit a Factorial Energy eddig letett az asztalra. A Daimler dollármilliókban magas, kétszámjegyű összegként utalt a befektetés mértékére, a Stellantis áttörésként jellemezte a Factorial szilárdtest-technológiáját, amely olyan kulcsfontosságú problémákat old meg, amelyek hátráltatják az elektromos járművek széles körű fogyasztói elterjedését: a hatótávolságot és a biztonságot.
A szilárdtest technológia lényege, hogy az általánosan használt folyékony elektrolit helyett szilárd anyagból készült elektrolitot alkalmaznak. Az akkumulátorban az elektródák között lévő elektrolit az ionok oda-vissza szállításához szükséges az akkumulátor töltésekor és kisütésekor. A szilárd elektrolitok lehetővé teszik az akkumulátor biztonságának optimalizálását, valamint új típusú anódok, például lítium-fém anódok használatát. A mai Li-ion akkumulátorcellákhoz képest ezek majdnem kétszeres energiasűrűséggel kecsegtetnek melynek eredményeként növekvő hatótávolság mellett rövidebb töltési idővel számolhatunk. A szilárdtest akkumulátorok jelenleg az egyik legígéretesebb technológiát, a legnagyobb várakozást képviselik az elektromobilitás területén.
A massachusettsi Woburnben található Factorial Energy szilárdtest-akkumulátora akár 50 százalékkal hosszabb hatótávot, nagyobb biztonságot és költségparitást kínálnak a hagyományos lítium-ion akkumulátorokhoz képest. A vállalat szabadalmaztatott FEST (Factorial Electrolyte System Technology) szilárd elektrolit anyagát alkalmaz. A FEST technológiát 40 Ah-s cellákra méretezték, és szobahőmérsékleten működik.