Ezért nem kell az állami pénz a Teslának

A Tesla német autógyára egyben akkumulátorgyár is lesz – Berlinben helyben készülnek majd a 4680-as cellák az ott gyártott autókhoz, és egyéb termékekhez. A cellagyár az építkezés második fázisában épül, és jövő év közepére készülhet el.

Mivel az akkugyártás Európába édesgetése mind az Unió, mind több tagállam napirendjén fontos szerepet tölt be, számos kedvezmény és támogatás vehető igénybe az üzemek építéséhez. Eredetileg a Tesla is jogosult lett volna több forrásra, de most úgy néz ki egyet biztosan nem kérnek.

Csak alá kellett volna írni

Mint arról korábban mi is beszámoltunk az Európai Unió több programja támogatja az akkugyártás elterjesztését a kontinensen, mivel Brüsszel úgy véli, nem szabad olyan függőségi viszonyt kialakítani, mint tettük azt a kőolaj esetén. Nem akarják, hogy minden aksi Kínában készüljön. A legutolsó hírek még arról szóltak, a Giga Berlin is jogosult lehet milliárdos nagyságú EU támogatásra, amit a program keretében a német állam folyósítana. (Ugyanebből a büdzséből kap több más neves autó és akkumulátorgyártó is).

Most az is kiderült, hogy gyakorlatilag aláírásra készen volt minden, amikor a Tesla visszalépett. A furcsa fordulatot először senki nem értette, de a Financial Times információ szerint azonban van magyarázat, ráadásul még logikus is.

A támogatás egyik kitétele ugyanis az volt, hogy az alkalmazott akkumulátor fejlesztésnek a kontinensen kell először gyártásba kerülnie, a német projekt elhúzódása azonban ezt meghiúsította. Bár egyes sajtóorgánumok a fremonti Kato Road cellagyárat jelölik meg okként, véleményem szerint ez tévedés, hiszen az egy pilot cellagyár, onnan egyelőre kereskedelmi forgalomba még nem került semmi, csak a fejlesztés egy újabb stádiuma, ahol a laborból a tömeggyártásba viszik a terméket.

Sokkal valószínűbb, hogy a Tesla nem akarta ezzel késleltetni az austini Model Y, vagy a Tesla Semi gyártását. Ha elfogadta volna a támogatást, akkor a jelenleg április-május környékére prognosztizált német akkugyárának kellett volna elsőként megkezdnie a 4680-asok termelését. És még, ha esetleg a kis csúszás bele is fért volna Austinban, érdemes belegondolni milyen zsarolási pozíció nyílt volna meg a német akkugyár engedélyei körül. Minden nap, vagy hét csúszás, nem csak egyszerűen a német Model Y 4680-as kiadását késleltette volna – ezt akár még fedezni lehetne kínai 2170-es LG importtal – de sakkban tartotta volna az amerikai termelést is. Így a Tesla köszöni szépen, saját forrásból dolgozik.

A 4680-as akkupakk keresztmetszeti nézete. Forrás: @Gfliche, Twitter

Az Uniós programokon kívül van azonban némi regionális német támogatás is, ami az akkugyárak telepítését szorgalmazza, ebből, úgy tudjuk, egy-kétszáz millió euró Brandenburg jóvoltából majd még azért jár a berlini akkugyárnak. Az illetékesek tájékoztatása szerint a fel nem használt szövetségi/Uniós pénzt ellenben megkaphatják más pályázók.

A kérdés persze az, egyszerűen csak megspórolta-e az európai adófizető a Teslának szánt pénzt, miközben az akkugyár így is, úgy is megépül, vagy így most vannak-e egyéb olyan feltételek  – európai beszállítók aránya, munkahelyek száma, biztonsága, stb. – amelyeket a Teslának már nem kell betartania?

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.