Otthon frissítettem egy Kiát

Még, hogy csak a Teslát lehet otthon frissíteni! Megy ez másnál is, de azért még lenne mit csiszolni a folyamaton.

Nézzük hogyan frissül egy Kia e-Niro 2021 végén.

Végre nálunk is

A különböző gyártók különféleképpen oldják meg autóik szoftveres frissítését. Régen ilyen lehetőség nem is volt, az autó azzal a szoftverrel ment a bontóba, amivel gyártották. Később, ahogy terjedtek a beépített navigációs eszközök megjelent a térképfrissítés lehetősége, de ehhez be kellett fáradni a szervizbe, sőt, sokszor fizetni is kellett érte. A fáradság persze megérte, hiszen nem sokat ér egy olyan navigációs szoftver, aminek 5 éves térképei vannak – a villanyautóknál meg pláne jól jön, ha tudja hol vannak az új töltők.

A következő lépcsőfok az volt, amikor CD-n, vagy memóriakártyán lehetett megvenni a frissítést, és ezt magunk, otthon is felrakhattuk az autóra. Az igazi paradigmaváltást a 2012-es Tesla Model S hozta el, amelyik állandó adatkapcsolattal, mobil internet és Wi-Fi hozzáféréssel rendelkezett. Az amerikai autógyártó ráadásul nem csak a térképeket, hanem az autó összes funkcióját frissítette, folyamatosan, évente tucatszor, és ingyen. Példa értékű, hogy a ma már lassan 10 éves eredeti Model S-ek is még mindig kapnak frissítéseket.

A Tesla új megközelítése szerencsére lépéskényszerbe hozta a többi gyártót is, így egy re több új modellben jelenik meg a vezeték nélküli frissítés, és sok gyártónál nem csak a térkép lesz újabb, az autó fedélzeti rendszere is fiatalodik. A Hyundai csoportnál is van erre lehetőség, az anyacégen kívül a Kia és Genesis márkák autóinak is elérhetők a frissítések az interneten. Gondoltak azokra is, akiknek kocsija még nem alkalmas az automatikus frissülésre, így pl. a népszerű Niro sorozathoz is le lehet tölteni a legújabb szoftvert, ami – még ha az erre létrehozott oldalról ez nem is derül ki egyértelműen – az autó infotainment rendszerét is frissíti. A probléma csak az volt, hogy a régióválasztóban Európa eddig hiányzott.

Most ez változott, úgyhogy rögtön ki is próbáltuk.

Nem túl komplikált, de picit rizikós

A weboldalra fellépve kiválasztjuk Európát, és letöltjük a szoftvert ami a frissítéshez szükséges. Ez, a Windowsra és Macre is elérhető program nagyjából 200 MB-ot foglal el a számítógépünkön, telepítése pedig olyan mint bármi más applikációé. Az indítás után az alkalmazás rögtön fel is ismerte gépem nyelvi beállításait, és innentől magyarul kommunikált velem, ami nagyban segíti az egyszeri felhasználó életét.

Az applikáció kezelése eléggé intuitív, bár van az oldalon hozzá leírás, de nem nagyon van rá szükség. Logikus, de egy picit rizikósnak érzem, hogy a felhasználó maga választja ki az autó márkáját, típusát, modellévét. Persze ez nem agysebészet, de könnyű félrekattintani – én például Niro EV helyett majdnem HEV-t választottam, ami a hibrid modell – és csak remélni tudom, hogy a telepítés megkezdésekor az autó észrevenné, ha nem jó típust vagy évjáratot választottunk, és nem engedné, hogy téglává változtassuk a fejegységet. Ezzel ugyanis akár használhatatlanná is tehetjük az infotainment rendszert, aminek egy költséges szervizlátogatás a vége. Az is zavaró lehet, hogy a Nirók a tengerentúli típusneveikkel szerepelnek. Megint csak nem rakétatudomány rájönni, hogy a Niro EV a teljesen elektromos modell, de a ha valaki nem ezzel kel fekszik, mint mi, villanyautós megszállottak, lehet nem egyértelmű miért nem találom az e-Nirót – hiszen Európában így hívják az autót.

This slideshow requires JavaScript.

A megfelelő típus és évjárat kiválasztása után a program letölti a szükséges fájlokat, és létrehozza a telepítéshez elengedhetetlen adatokat egy általunk megjelölt mappába. Ezután nekünk kell átmásolni a fájlokat egy hordozható háttértárra, bár ez elsőre nem volt egyértelmű, a másolás USB eszközre feliratú gombra kattintva csak vártam a csodát, de semmi nem történt, úgyhogy megcsináltam kézzel. Fontos, hogy legalább 28 GB szabad hely kellett az e-Nrio fájljainak, úgyhogy én kicsit alulterveztem ezt a 8 GB-os pendriveommal, de szerencsére volt elfekvőben egy régi 30-as SSD, meg hozzá egy SATA-USB adapter. A boltban már 2-3 ezer forinttól vehetünk 32 vagy akár 64 GB kapacitású pendriveot, úgyhogy ha előre készülünk ez minimális beruházás. Régebbi modellek esetén nem USB-n, hanem SD kártyán tudjuk megetetni az autóval a frissítést. Fontos, hogy a fájlokat ne egy mappába, hanem az üres, FAT32-re (SD kártya), vagy exFAT-ra (USB) formázott meghajtó gyökérkönyvtárjába másoljuk. Frissítés: egy olvasónk jelezte, hogy csak SD kártya esetén kell FAT32, USB meghajtónál exFAT a helyes formátum, és igaza van, ezt írja a leírás, én ezt nem vettem észre, de ettől függetlenül működött a dolog. Ennek ellenére mindenki kövesse a hivatalos leírás utasításait!

Aki picit is jártas a számítógépek világában annak ez gyerekjáték, de ha valaki csak egyszerű felhasználó, akkor nem árt ha van mellette valaki aki ért az ilyesmihez.

Tanulj a hibámból

Okos ember más hibájából tanul, ezért elmondom azt is mit bénáztam. Az SSD-vel felvértezve kicsattogtam az autóba – áldás, hogy egy elektromos autót elő lehet fűteni, így nem egy jégverembe ültem be. Fontos, hogy a kocsi legyen Ready, azaz készenléti üzemmódban, magyarul a fékre lépve kapcsoljuk be, mintha vezetni akarnánk, csak hagyjuk a váltót P-ben. A leírás ezt úgy mondja, hogy csak járó motornál kezdjük meg a frissítést, amin először persze jót nevettem, aztán Szöcske felhívta  a figyelmemet, hogy a villanyautó is legyen üzemkész, mert különben telepítés közben lemerülhet a 12 voltos akkumulátor. Ez nem lenne szerencsés, mivel akár használhatatlanná is teheti a médiaegységet, de szerencsére ha jár a motor, illetve elektromos modell esetén Readyben vagyunk, akkor folyamatosan töltődik a kis savas ólomakku.

This slideshow requires JavaScript.

A meghajtó USB csatlakozóját a középkonzolba dugva rögtön fel is ismerte az autó rendszere, hogy itt bizony frissítésre készülünk, és az ilyenkor szokásos jóváhagyások után el is indult a telepítés…. csiga lassan. Összesen kerek 70 percig dolgozott a gép, én pedig eleinte kiszállni sem mertem, nehogy lekapcsoljon a kocsi. Jó lett volna valami megerősítő üzenet, hogy nyugodtan elhagyhatom az autót. Én azt várnám, hogy frissítés közben az autó nem kapcsolja ki magát csak azért, mert a sofőr kiszállt és becsukta az ajtót, nem gondolja azt, hogy a gondatlan gazda véletlenül bekapcsolva felejtette a járművet, de nem mertem megreszkírozni. Végül félig nyitva hagyott ajtóval, és a kocsiban hagyott kulccsal kimerészkedtem, és így ezt túlélte a frissítés, rendben lefutott.

Illetve azt hittem rendben lefutott. Mikor elértük a 100%-ot visszalépett a kezdőképernyőre és kiírta, hogy a frissítés nem sikerült. Ejj.

Gyors = gyorsabb és működik

A hiba okát nem osztotta meg a gép, de elkezdtem utánanézni, hogy mi a különbség az általam választott normál, illetve a folyamat kezdetén felkínált gyors frissítés között. Jelenleg úgy értelmezem a fellelt információkat, hogy a normál opciónál a fejegység funkció részben elérhetők maradnak, az nem áll le teljesen. Szintén csak a számítástechnika világából, tapasztalatból tudom, hogy nem a legjobb ötlet valamit működés közben frissíteni, ha van lehetőség, jobb ha az applikáció maga eközben nem fut. Ilyenkor ugyanis a telepítő nem fér hozzá az éppen használt rendszerfájlokhoz, ezért a folyamat hosszabb lesz és könnyebb hibába is futni.

This slideshow requires JavaScript.

Másodjára a gyors frissítést választottam, ami 34 perces lefutást ígért és végül 38 percet vett igénybe – ennyi idő után indult újra a fejegység. A második próbálkozás szerencsére sikerrel járt, bár egy pillanatra leizzadtam, amikor 100% után újraindult a számláló, de szerencsére ez csak egy pár perces ellenőrzés volt, minden rendben ment, az autó az új menü rendszerrel üdvözölt.

Megérte

Bár a kocsi eddig még sokat nem volt használva a frissítés óta, alapvetően szerintem megérte a vesződség. Az alábbi előtte/utána képen látszik mennyivel frissebb, modernebb az új rendszer. Az alábbi táblázatban foglaltam össze miről mire frissültek a fő komponensek – már ha jól értelmezem a Kia rendszerének kódjait, amelyeket a kiadás dátumának vélek ebben a 2020 júniusi gyártású e-Niróban.

Régi Új
Szoftver 2019.12.04 2021.11.17
Firmware 2020.01.17 2021.11.12
Navigációs alkalmazás 2019.11.19 2021.11.17
Európa térkép (verziószám) 12.41.47.551.401.2 14.47.48.631.401.5

Mint a fentiekből látszik, az új szoftver olyan friss, hogy még szinte langyos. A Kiánál az online frissítés európai indulása előtt mindössze pár nappal zárták le az új kiadásokat, én pedig kb. egy héttel később, 25-én telepítettem. Szóval ez a lehető legújabb.

Negyedévente, félévente érdemes lesz felnézni az oldalra, ha más nem a térképek frissen tartása miatt, főleg, hogy az Android Auto a Google rendszerének legújabb, 12-es verziójában hibás, sok készülék tulajdonosa jelezte fórumokon, hogy több márka különböző autóival sem működik – itt ezzel a niroval sem, és ezen a frissítés sem segített.

Most, hogy már tudom, hogyan kell frissíteni, rutin feladat lesz. De azért jobban örülnék, ha a kocsi ezt maga tenné meg. Az újabb Kiákban, így elvileg ebben a Niróban is van Wifi, azonban ha valaki aktiválja az UVO szolgáltatást (a mobilapplikációs távvezérlést, és 4G adatkapcsolatot), a vezetéknélküli hálózat még a menüből is eltűnik. De a hardver ott van a kocsiban, mégis miből állna felcsatlakozni az otthoni Wi-Fi-re és megengedni a kocsinak, hogy maga töltse le a megfelelő szoftvert? Így nem lenne hibalehetőség, és a felhasználónak sem kellene beavatkoznia.

Az építőkockák a helyükön vannak, csak annyi kellene, hogy a Kia íronj erre egy frissítést…

Ez nem saját kép, a brit Kia klubban találtam meg a választ. Forrás: lool, kiaownersclub.co.uk
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.