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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Amikor a Yamaha 2018-ban piacra dobta a Niken-t, mindenki azt gondolta, hogy a mérnököknek teljesen elmentek otthonról. Aztán a háromkerekű trike egész jó kritikákat kapott és végül megtalálta a helyét a piacon. Egy évvel korábban a franciaországi Le Mans-ban székelő Furion manufaktúra bemutatott egy kizárólag papíron létező koncepciót, amiben sok különlegesség volt. Önmagában a két hengeres, 650 köbcentis benzinmotor még nem mindenkit lobbantott lángra, de ha hozzátesszük, hogy a kétkerekűbe Wankel motort terveztek – amit a motorkerékpár-gyártásban még az autóknál is ritkábban alkalmaztak -, valamint megemlítjük, hogy egy 40 kW-os (55 Le) villanymotorral is kiegészítették volna, az már több mint érdekes! A koncepció először a Wankel Rotary, majd az M1 nevet viselte.

Itt a hibrid, hol a hibrid?

A Furion M1 hibrid hajtáslánca brutális, 180 Le-vel és 205 Nm-es nyomatékcsúccsal rendelkezett, ami álló helyzetből gyakorlatilag azonnal rendelkezésre állt. A motor összsúlya a villanymotorral és kiegészítőivel együtt sem haladta meg a 205 kilót és a fogyasztása sem a 4 litert. Persze csak papíron. Bár a két hengeres 650-es alapötlete jó volt és a számok is igen komolynak tűntek, sajnos mégsem valósult meg. A gyártók mostanra már kezdik bejelenteni az elektromos motorok fejlesztési programjait, koncepcióit, sőt bizonyos kategóriákban már olyan sorozatgyártott modellek is akadnak, mint a BMW maxirobogója, a CE-04, valahogy arra mintha nem sokan gondoltak volna, hogy az átmenetre a kétkerekűek esetén is megoldást jelenthetne a hibrid hajtás.

Ilyen a gyakorlatban a BMW CE-04

Ismerve az afféle érveket, hogy „a villanyautó nagyon gáz, mert semmi hangja nincs” joggal hihetjük, hogy egy olyan iparágban, ahol a dugattyúk hangja az autóknál is fontosabb, a teljes villanyosítás gondolata már elég ahhoz, hogy hatalmas port kavarjon és totális ellenállást váltson ki. Ugyanakkor nem szükségképpen kell lemondanunk a dugattyúk ordításáról, ha csak részben villanyosítunk. A kombinált hajtásnak köszönhetően úgy tehetünk valamit a környezetért, hogy a motorosok állandó, nehezen kielégíthető gyorsulási étvágyára is megoldást adunk. Ha csökkentjük a hagyományos benzinmotorok lökettérfogatát, de közben nem veszítünk erőt a kiegészítő villanymotornak köszönhetően, akkor miért is ne? Sőt! Véleményem szerint még a hengerek számát is csökkenthetjük és akár egyszerű sor kettes elrendezésben „csodálatos” hangorkánt adhatunk a motorosoknak úgy, hogy nem kell lemondanunk a vágyott erőről. Gondoljunk csak a V2-es nagy köbcentis chopperekre. Nem mindenkinek jön be az életérzés, de a hangot sokszor azok is irigylik, akik 1000-es sportmotoron ülnek. De akkor vajon hol vannak a hibrid motorok?

Minden tekintetben hibrid

A Yamaha méltán lehet büszke az elmúlt évek egyik legsikeresebb motorjára, az MT-09-re, ami először hozta el a japán motorgyártásba azt, amihez az európai gyártók értenek csak igazán: a praktikum és megbízhatóság mellett karaktert is adtak, egy unalmas kategóriának.

Yamaha MT-09

Ha valakinek mind a Niken trike adta stabilitás és fűszer, mind pedig az MT-09 ereje és megbízhatósága tetszik, annak jó hír, hogy a Yamaha bejelentette legújabb koncepcióját, amelyben a két – egyébként a maga kategóriájában sikeres – motort összegyúrja és hibrid hajtáslánccal dobja piacra. Az alapot továbbra is a Yamaha Niken adja, tehát a motor elől kettő, hátul egy keréken gurul majd, valamint megmarad a CP-3 folyadékhűtéses, soros három hengeres 847 cm³-es benzinmotorja, de kiegészül két, közvetlenül az első kerékagyakra szerelt direkt meghajtású villanymotorral, amelyek további 47 LE-t adnak a teljesítményhez. A Furion M3 névre keresztelt koncepció kinézetre tulajdonképpen úgy néz ki, mint egy MT-09 dupla első kerékkel.

Yamaha Furion M3

Ez azért már nem játék

A háromkerekű összteljesítménye a hibrid hajtáslánccal 160 LE-re emelkedik, ami már közelít a szupermoto kategóriához. Az össznyomaték 140 Nm, aminek túlnyomó része az első kerekeket hajtja, így egészen biztos, hogy speciális érzést nyújthat és új dimenziókat nyit meg a motorozásban. A motor hajtásrendszerének elektromos részét egy 2,2 kWh-s akkumulátor táplálja, amelyet regeneratív fékrendszer egészít ki, amivel további fogyasztáscsökkenés érhető el.

Furion M3 technikai adatok

Ha a koncepció tényleg megvalósul, akkor talán a Yamaha a Furionnal karöltve elmondhatja magáról, hogy rátalált valamire a motorozás jövőjét illetően, amit a többi gyártó is implementálhat majd. Persze a dizájn, a forma továbbra is megosztó lehet, de amennyiben a hibrid hajtáslánc sikeres lesz, olcsón és könnyen gyártható, nem lesz túl magasan a motor súlypontja az akkumulátorok miatt, akkor sokan beleszerethetnek. Azt már tudjuk, hogy az elektromos járművek milyen gyorsulásra és nyomatékleadásra képesek, amiért a motorimádók zöme a hangnál is jobban odavan. Ezesetben viszont a hangról sem kell lemondaniuk!

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.