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
auto
2024. 07. 27. szombat

Két év alatt 468 visszahívás – itt a bűnlajstrom

A visszahívások a gépjárműipar velejárói, és olyan sok van belőlük, hogy szinte minden napra jut egy ilyen hír.

De mennyi is az a sok, és ezek közül hányszor kellett az autót tényleg behívni a szervizbe?

Senki nem lehet büszke

Egy-egy autó több ezer alkatrészből áll, és bár az autógyártók igyekeznek még a járművek sorozatgyártása előtt minden hibát megtalálni, ez nem mindig sikerül. A premiert megelőzően fokozott igénybevételnek teszik ki az előszériás darabokat, tesztelik őket plusz és mínusz 50 fok között minden hőmérsékleten Kaliforniában, vagy épp Alaszkában, heves esőzést, vagy 50-60 centi magas árvizet szimulálnak és több százezer kilométert vezetnek le, mielőtt a vásárlóhoz kerül a típus. De ez sem elég. Még így is átjuthat a rostán egy tervezési, vagy gyártási hiba, mulaszthat egy beszállító, vagy selejtes lehet az alapanyag. Ha pedig utólag – akár évekkel később – sorozatos meghibásodás derül ki, akkor a kocsikat vissza kell hívni, hogy orvosolják a problémát.

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

Természetesen nem mindegy az sem, hogy milyen súlyos a feltárt hiba. Ha az autó menetbiztonságát veszélyezteti valami, akkor záros határidőn belül az összes érintett példányt meg kell javítani. Az sem mindegy, hogy egyáltalán be kell-e rángatni az összes tulajdonost a márkaszervizbe, azaz a szó hagyományos értelmében vissza kell-e hívni az autót, vagy esetleg a gyártó egy vezeték nélküli szoftverfrissítéssel (OTA) orvosolni tudja a problémát. Utóbbi még igen ritka, de ha már szóba került, le kell szögeznünk, hogy hivatalosan a hatóságok ezt is minősíthetik visszahívásnak, még ha a javítás az éj leple alatt, a saját garázsunkban történik is. A visszahívások egyébként nagyrészt önkéntesek, de ne legyünk naivak, ez csak azt jelenti, hogy a gyártók igyekeznek elkerülni, hogy rájuk kényszerítse azt a hatóság – annak elég rossz az optikája – ezért ha elfogynak az érveik a hivatallal folytatott vitában, akkor inkább önként bevállalják a macerát és költséget.

A Reuters most az elmúlt hónapok sorozatos Tesla visszahívásai kapcsán vizsgálta meg, hogy tényleg kiemelkedően sok visszahívása van-e a vállalatnak, és hogy hányszor sikerült távolról, szoftveresen orvosolni a problémát.

A fenti adatok az Egyesült Államok visszahívásaira vonatkoznak, bár sokszor globálisan forgalmazott modelleket érintenek. A számok arról természetesen nem beszélnek, hogy melyik eset mennyire volt súlyos -, hogy csak a Teslánál maradjunk, az elmúlt 2 év 19 esetében volt, amikor a futómű egyik alkatrésze törhetett el a beszállító gyártási hibája okán, és volt olyan is, amikor csak egy szoftveres szolgáltatást kellett kikapcsolniuk a hatóság kérésére. A különbség óriási. Szögezzük le mindjárt azt is, hogy a hagyományos nagy gyártók rengetegféle modellt, hatalmas példányszámban helyeztek forgalomba az elmúlt 20 évben, míg a Teslának mindössze 5 típusa került sorozatgyártásba, és összesen 2,5 millió autója van forgalomban a világon. Teljesen természetes, hogy egy Ford kaliberű cégnek emiatt jóval több visszahívása lehet.

Ami viszont érdekes, hogy az OTA frissítésekkel - a Tesla kivételével - alig tudnak élni a gyártók, sokszor halljuk, hogy még szoftveres hiba esetén is be kell menni a szervizbe, mert a vezeték nélküli frissítés nem fér hozzá minden vezérlőegységhez, igazából csak az infotainment rendszert tudja kezelni. És természetesen a régebbi típusokban eleve nem elérhető az OTA. Az eltérő arányra egy másik magyarázat lehet az is, hogy az elektromos autók hajtáslánca jóval kevesebb alkatrészből - pláne jóval kevesebb forgó, kopó egységből - áll, így a problémák kisebb része mechanikai.

Másik érdekes részlet, hogy sem a prémium márkák, sem a tradicionálisan kiemelkedő minőségűnek és megbízhatóságúnak tartott japán és koreai márkák sem mentesek a visszahívásoktól - bár számaik határozottan jobbak, mint az amerikai gyártóké. A fenti listán nem szerepel a Mercedes-Benz, de Németországban idén év elején már elővette a sajtó a híres márkát, mivel feltűnt a Handelsblattnak, hogy két hónapon belül 16 visszahívás volt a Daimler prémium márkájánál. A lap egészen odáig ment, hogy azt mondta, komoly minőségi problémák vannak a stuttgartiaknál.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.