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
auto
2024. 04. 27. szombat

Musk megelégelte: nem bővít tovább a Tesla Berlinben?

elektromos autó

A Tesla első európai gyárának építése kapcsán rendre felmerül, hogy vajon hibát követett-e el azzal a vállalat, hogy Németországba vitte a projektet. Az üzemnek eredetileg másfél év alatt kellett volna felépülnie, de most februárban van a munkálatok megkezdésének második évfordulója, és még mindig nem kezdhették meg a gyártást. És akkor még az előre borítékolható szakszervezeti vitákról nem is beszéltünk.

Egy friss értesülés szerint a vállalat úgy döntött, egyelőre inkább nem is bővíti tovább a német üzemet.

No drama?

Az elmúlt hetekben több megfigyelő kiszúrta, hogy ha az eredeti elképzelések szerint bővülne a Tesla német gyára, akkor mostanában meg kellett volna kezdeni a terület további megtisztítását. Bár a Giga Berlin határán futó iparvágány mellett folyik némi fakivágás, ez csak a nyomvonal tisztítása, módosítása, valamint az autópályáról leágazó bekötőút építése miatt történik. A később beépítendő terület egy részén azonban még mindig ott vannak a fenyőfák, és az itt élő hüllők illetve denevérek miatt ezek kivágására csak egy szűk időtartományban van lehetőség, amikor már nem telelnek az állatok, de még nem kezdődött meg a párzási időszak sem. Egyes vélemények szerint, ha ezeket a fákat most nem vágják ki, akkor sokat csúszhat a projekt második fázisa, és ez egyben azt is jelezheti, hogy a Tesla úgy döntött, inkább máshol, más országban épít egy nagyobb európai gyárat, a német lokáció pedig nem bővül tovább. A vállalat egyébként az év elején azt ígérte, hogy még az idei év vége előtt megjelöli, hol épül a következő két üzeme.

Most az Automobilwoche friss értesülése részben megerősíteni látszik a fenti elméletet.

A lap úgy tudja, hogy Elon Musk határozatlan időre elhalasztotta a giga Berlin következő fázisának építését.

A döntést azonban korai lenne úgy értelmezni, hogy ez a berlini projekt átértékelését és szűkítését jelenti. Állítólag a cég most arra akar fókuszálni, hogy mielőbb felpörgessék a gyártást, illetve befejezzék a cellagyár épületét és megkezdődjön az új 4680-as aksik helyi gyártása. A présüzem tervezett kibővítését egyébként nem érinti a döntés, az továbbra is folyamatban van. Az első fázis gyártási kapacitása az eredeti elképzelések szerint évi 500 ezer autóig fut majd fel, de a présüzem bővítése, és a sanghaji termelés mintája is arra enged következtetni, hogy ennél akár több autó is készülhet a jelenlegi épületben. Szintén a kínai üzem példája alapján azonban érdemes észben tartani, hogy a teljes kapacitás elérés akár egy évig is eltarthat.

Ezeken a módosított terveken még látszik a 4 egyforma gyáregység körvonala, de a jobb alsó negyedben már a motor (DU – drive unit) és cellagyárak (CP – cell production) épületeit látjuk. Forrás: Tesla

A korábbi terveken azt láttuk, hogy négy egyforma épület kerül majd a területre, illetve a logisztikai bázis mellett lesz a cellagyár is. Ma már világos, hogy ez változott, és legfeljebb három, a maihoz hasonló építménnyel terveznek, a negyedik negyedben ugyanis a motorgyár, illetve az akkugyár kapott helyet – ezek bővítésére is van még hely a területen. Akárhogy is, a vállalatnak állítólag konkrét tervei vannak a második fázisra, ami nagyjából abból állna, hogy északi irányban letükrözik a mostani főépületet, ezzel duplájára növelve a gyártási kapacitást. Most állítólag ezek a tervek kerültek jégre.

Hogy ebben van-e valami taktikai lépés, esetleg Musk így jelzi a döntéshozók felé, hogy a vállalat nincs a német helyszínhez láncolva, az inkább csak spekuláció, de logikus lenne legalább a jelenleg is zajló vízügyi per végét megvárni, mielőtt újabb épületeket húznak fel. Ha a következő fázis valóban a jelenlegi épület másolata lenne, az minden bizonnyal lerövidítené és leegyszerűsítené az engedélyezési eljárást, de azért a Teslára nem nagyon jellemző, hogy ne változtatnának, fejlesztenének folyamatosan a gyártástechnológián, így meglepő lenne, ha szimplán lemásolnák az első épület terveit.

A címlapkép forrása: flybrandenburg, Youtube

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.