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
auto
2024. 04. 16. kedd

Újabb részletek derültek ki a Tesla 4680-as terveiről

elektromosautó-akkumulátor

Úgy látszik, ahogy közeleg az igazi sorozatgyártás, egyre beszédesebbek a Fremont környéki madarak, és egyre több részlet szivárog ki.

Most már tényleg lehet akkukapacitást tippelgetni

A Tesla akkunapján bemutatott, új, 4680-as cellák hamarosan megérkeznek az első austini Model Y-ok gyomrában, és sokan várják az első teszteket, illetve azokat a videókat, ahol az akkupakkot szétbontva ügyes mérnökök letesztelik a cellák teljesítményét. A most gyártásba kerülő aksik azonban nem az út végét, inkább csak a kezdetét jelentik, hiszen a fejlesztés nem áll meg.

Már az akkunapon bemutatott újdonságok közül is van több olyan elem, ami teljes egészében bizonyosan nem az első változatban jelenik majd meg, hanem évek alatt kerül bevezetésre. Az új cellaformátum, az ehhez szükséges tabless kialakítás, vagy a szárazelektródás gyártás biztosan ott lesznek már az idei változatban is, de több más, az anód kémiáját, szilícium tartalmát érintő fejlesztés majd valószínűleg csak évek alatt bontakozik ki.

Most egy ismert teslás hírforrás, Troy Teslike jelentkezett friss információkkal a cellák kapacitásáról és a fejlesztési célokról.

Informátorai szerint az első generációs 4680-as cella kapacitása 98 Wh lesz, míg a jelenlegi 2170-eseké 18,875 Wh, azaz 5,2-ször több energiát tárol az új fejlesztés. Ez már az új 2170L jelölésű Panasonic, illetve LG cellákat jelentheti, korábban csak 18,23 Wh volt az érték. Ezekből a számokból már könnyen kiszámolhatjuk, hogy milyen lehetőségei vannak a Teslának az új autók kapcsán.

Mint a vállalat korábbi rendereiből, illetve a Berlinben bemutatott prototípusoknál láttuk, az ismert tervek szerint maximum 960 cella (40 x 24) fér az új akkupakkba, amit a 98 Wh-val beszorozva egy bruttó 94 kWh-s kapacitást kapunk az új Model Y alatt. A hírek szerint azonban, mivel a gyártás üteme még nem tart ott, ahol szeretnék, kezdetben a jelenlegi bruttó 83 kWh-s pakkot fogják az új cellákkal szimulálni, azaz körülbelül 850 darab aktív cella lesz a csomagban, így 8 autónként egyel többet tudnak legyártani. A fennmaradó 110 helyet valószínűleg nem hagyhatják üresen, mivel, az elméletek szerint, a strukturális akkupakk csak akkor tudja ellátni váz-merevítő szerepét, ha teljesen ki van töltve – ellenkező esetben egy ütközésnél gyenge pontok jelentkeznének. Így valószínű, hogy 110 üres cellahüvely is helyet kap az autókban. Az új, 3 fő elemből álló vázszerkezetnek és a könnyebb akkupakknak köszönhetően azonban valószínűleg így is nagyjából 10%-kal könnyebb lesz az austini Model Y, így még azonos akkukapacitás esetén is nőhet a hatótáv. 

Új Tesla aksicsomag 4680-as cellákkal. Nincsenek modulok, a cellák közvetlenül a szendvics szerkezetbe kerülnek. Forrás: Tesla

Troy információ szerint azonban már azt is lehet tudni, hogy a következő két évre milyen belső célokat határozott meg a Tesla a cellák fejlesztése kapcsán. Eszerint 2023-ban a kezdeti 98 Wh-ról 108 Wh-ra, 2024-ben pedig 118 Wh-ra nőhet a 4680-as cellák kapacitása. Ez praktikusan azt jelenti, hogy egy Model 3/Y méretű autó alatt lévő 960 darab cellából álló akkupakk elméleti kapacitása akár bruttó 113,3 kWh is lehet, ami 36%-kal magasabb mint ma. Ez 700 WLTP kilométer feletti hatótávot jelenthet az Model Y és 800 kilométer felettit a következő generációs Model 3 esetén.

A 4680-as akkupakk egy Berlinben kiállított prototípusban. Forrás: @Gfliche, Twitter

Természetesen a vállalat dönthet úgy is, hogy ez már felesleges, minimális rétegigényt szolgál csak ki, és inkább kevesebb aktív cellával, de olcsóbb autókat árul.

Ez az eddigi legdurvább Teslás pletyka

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.