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
auto
2024. 04. 12. péntek

Ha ez a fejlesztés beválik, -35 fokig jók lesznek az aksik

elektromosautó-akkumulátor

Ha van dolog amit a lítiumion-akkumulátorok nem szeretnek, akkor az a hideg. Kémiától függő, hogy pontosan mennyire befolyásolják a hűvös körülmények a töltési és kisütési paramétereket, de alapvetően arra számíthatunk, hogy ha autónk akkumulátora nincs az optimális hőmérsékleten, akkor kevésbé lesz dinamikus a gyorsítás, és ami rosszabb, jóval lassabb lesz a töltés.

Kínai kutatók most ez ellen találtak valami bíztatót.

Dimbes-dombos

Az ACS Central Science című tudományos lapban publikált kutatást a CleanTechnica találta, és bár még nem sorozatgyártás előtt álló technológiáról van szó, az eredmények nagyon érdekesek.

A kutatók arra keresték a választ, hogyan lehetne olyan akkumulátort előállítani, ami kevésbé érzékeny a hidegre. A megoldás úgy néz ki az lett, hogy a hagyományosan grafitból készülő anódot egy göröngyös felületű, szén-alapú anyagra cserélték, ami így -35C°-ig megőrizte a töltési teljesítményét.

A kísérlet során egy ZIF-67 nevű, kobalt tartalmú zeolit imidazolát vázszerkezetű anyagot hevítettek fel, amely ettől 12 oldalas szén-nanogömböket képezett, amelyek felülete egyenletlen volt. A kapott anyagot egy érme alakú akkucellában használták fel anódként, míg a katód lítium volt. A kísérletek során +25 és -20C°között próbálták feltölteni, illetve meríteni a cellát, az pedig még a negatív hőmérsékleti csúcson is a szobahőmérsékletű állapothoz képest megtartotta energiatároló képességének 85,9%-át. Ezzel szemben a hagyományos cellák -20 fokon már szinte egyáltalán nem működtek.

Amikor -35 fokra hűtötték az akkut, még mindig lehetett tölteni, és a merítésnél a betöltött energia közel 100%-át le is adta a cella.

Természetesen a villanyautók akkumulátorát a legtöbb autóban ma már aktívan fűtik és hűtik, de még a léghűtéses megoldást használó Nissan Leaf is vígan működik akár a kanadai télben is. Ha sikerül ezeket az eredményeket a sorozatgyártású akkumulátorok világába átültetni, akkor azonban még extrém körülmények között, akár aktív fűtés nélkül is jobban működhetnek majd az elektromos járművek, szerszámok, eszközök.

Így működik egy Nissan LEAF -40 fokos télben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.