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
auto
2024. 04. 19. péntek

Egy pilot program keretein belül elindult a Hyundai Motor Group robottaxi-szolgáltatása Dél-Korea fővárosában, Szöulban. A RoboRide utazásmegosztó platform két tisztán elektromos IONIQ 5 típusú önvezető autója a Gangnam városrészen, azaz a főváros egyik legforgalmasabb területén szállítja majd az utasokat, ez az első ilyen szolgáltatás, amely – még ha egyelőre csak ideigleneset is – működési engedélyt kapott ezen a környéken.

A Hyundai egy koreai start-uppal, a Jin Mobility-vel működik együtt, amely az „i.M.” mesterséges intelligenciával támogatott utazásmegosztó mobilitási platformot üzemelteti, ezen keresztül lesznek elérhetőek a 4-es szintű önvezető rendszerrel felszerelt IONIQ 5-ök.

A program során a Hyundai Csoport értékes autonóm vezetési adatok sokaságára számít, és a 4-es szintű autonóm vezetési technológia továbbfejlesztését tervezi ezek felhasználásával, hogy autói biztonságosan és rugalmasan navigálhassanak bonyolult városi környezetben. Az ilyen összetett vezetési környezetre való felkészülés érdekében a cégcsoport a szöuli fővárosi kormányzattal is együttműködött egy olyan rendszer létrehozásán, amely képes összekapcsolni a közlekedési lámpák jelzéseit az önvezető járművekkel. Az autógyártó 2019 óta gyűjti az adatokat a rendszer fejlesztéséhez Gangnam körzetéből.

A RoboRide szolgáltatás hétfőtől péntekig délelőtt 10 és 16 óra között, tehát csúcsidőn kívül üzemel, hogy minimálisra csökkentsék az esetleges kellemetlenségeket az úton. Legfeljebb három utas utazhat egy utazáskor, rajtuk kívül pedig egy biztonsági személy is tartózkodik a járműben, hogy reagáljon a vészhelyzetekre. A robottaxik egyelőre csak alkalmazottak számára elérhetők, de a tervek szerint ki fogják bővíteni a szolgáltatást a nyilvánosság számára.

Videón a Hyundai önvezető autója

Önvezető IONIQ 5 az Egyesült Államokban is fog utasokat szállítani, de ott a járművek tesztelése áruszállítással kezdődött.

Önvezető autóval szállít ki az Uber Eats

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.