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
auto
2024. 04. 17. szerda

Így néz ki a 3 megawattos töltőszörnyeteg csatlakozója

elektromos autó

A napokban zajlik az EVS 35 kiállítás és konferencia, amely a villanyautózás jövőjét mutatja be – hol máshol kerülhetne erre sor, mint Oslóban.

Az egyik legérdekesebb bemutatott hardver azonban nem a személyautózásról szólt.

Ez a Scania már MCS csatlakozóval van szerelve. Forrás: @robertvg, Twitter

3,75 MW

Az elektromos tehergépjárművek a méretükből és a szállított áru tömegéből adódóan igen méretes akkumulátorokkal kell, hogy rendelkezzenek, ezeket pedig értelemszerűen nagyon sokáig tartana feltölteni a személyautókra tervezett oszlopokon.

Az MCS, azaz Megawatt Charging System erre hivatott választ adni az 1 MW feletti töltési teljesítményével. A szabvány szerint 3,75 MW a töltési teljesítmény teteje, ehhez pedig 1250 volt és 3000 amper kell. Csak összehasonlításképpen a legnagyobb teljesítményű személyautó-töltők 0,350-0,48 MW teljesítményűek.

A rendezvényen bemutatták az ABB egy töltőprototípusát, illetve egy Scania nyergesvontatót is, ami már az újfajta aljzattal volt felszerelve. Az MCS egyébként elméletileg visszafelé kompatibilis a CCS-sel, azaz ha nincs megatöltő, a jármű egy adapterrel tud hagyományos személyautó-villámtöltőn is táplálkozni.

A kiállításon megmutatták a töltőcsatlakozót és az aljzatot is, ami talán sokak meglepetésére nem nagyobb, mint egy CCS töltőfej – sőt, mivel nem kell a hagyományos Type 2 AC töltőkkel kompatibilisnek lennie, így talán egy hajszállal kisebb is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.