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 Tavaly és idén elárasztottak bennünket a közepes méretű SUV/crossover kategóriában induló, nagy hatótávú és ennek megfelelően drága villanyautók, így sokan érezhették úgy, hogy az idő múlásával nemhogy közelebb, de távolabb kerültek az elektromobilitásra való átállástól. Könnyű lenne azt mondani, hogy az alkatrészellátási nehézségek mellett az autógyártók a profitmaximalizálás érdekében inkább a drágábban eladható típusokat preferálják, de a most megjelenő modellekről évekkel ezelőtt, még jóval a COVID megjelenése előtt döntöttek. Szerencsére akadnak olyan autógyártók is amelyek nem feltétlen a trendeket követik. A Renault például most is inkább egy kategóriával lentebb, a kompakt szegmensben dobta piacra az első CMF-EV platformra épülő autóját, ami így nem csak praktikusabb a mindennapi városi felhasználásban, de valamivel olcsóbb is, mint a ma divatos batárok. A tisztán elektromos Renault Megane E-Tech 100% electric modellből némelyik kereskedés már kapott bemutató autót az utóbbi hetekben, de a sajtónak szánt modellek csak most váltak elérhetővé egy rövid, statikus sajtóbemutatóra. 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 A képek alapján valószínűleg nem teljesen egyértelmű, hogy mekkora is ez az autó, a forma ugyanis becsapós. A sarkokba kitolt kerekek, és a masszivitást sugárzó ívek miatt nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában. A hossza például mindössze 4,2 m, ami közel 20 cm-rel kevesebb, mint a hagyományos hajtással kínált aktuális Megane, inkább a korábbi Megane-okhoz van közelebb. A tengelytávja viszont nagyobb, ugyanúgy 2,7 méter (egyes adatok szerint 2,685 m), mint az egyébként 29 cm-rel hosszabb Nissan Leafé. A konszernek villanyautós padlólemezeinek megjelenését követő olvasóink azt is tudhatják, hogy ez a padlólemez ugyanaz, mint amit a Nissan az Ariya alá is beépít, és ez megint csak azt az érzetet keltheti bennünk, hogy a Renault Megane E-Tech is egy túlméretezett SUV. Pedig nem, ez egy kellemes méretű, jól parkolható kompakt autó, ami valószínűleg sokkal több családnak jó megoldás, mint a feleslegesen nagy szabadidőautók. A Renault – a Nissan, a Tesla és a BMW mellett – viszonylag hamar megjelent az elektromos autók piacán, és a legendássá vált Zoe a mai napig népszerű az elektromobilitás piacán. Ennek ellenére a franciák sokáig nem fektettek sok energiát a kínálat bővítésébe. Kishaszongépjármű és miniautó fronton volt ugyan ajánlatuk, de a nagyobb, családi autók terén nem. A tisztán elektromos autók mellé tavaly érkeztek meg a hibrid és plug-in hibrid modellek, így idén már az eladott autók 35,2%-ában működik valamilyen elektromos meghajtás: 12,1% tisztán elektromos, 3,6% plug-in hibrid, és 19,5% külső forrásból nem tölthető hibrid. Ezzel az elektronosított autók piacán a Renault 6,3%-os részesedéssel bír. A cég célja, hogy 2025-re 65% legyen az elektromos (elektronosított?) autók aránya az értékesítésben, 2030-ra pedig 100%-ra nőjön ez az érték. A Renault, a Nissan és a Mitsubishi által egyaránt használt új CMF-EV platform ugyan lehetővé tenné hátsó és összkerék hajtású modellek készítését is, de a Megane E-Tech 100% electric csak elsőkerék hajtással készül majd. Az egyetlen motor a hajtóművel együtt viszont mindössze 145 kg, ami 10%-kal kevesebb, mint amit a Zoeba építenek. Az autó aljába beépített aktív hőmenedzsmenttel rendelkező akkupakk sem vastagabb 14 cm-nél, így nem kellett SUV-t rajzolni köré, hogy be lehessen ülni az utastérbe. Az autó tömege a nagyobb akku és jobb felszereltség esetén 1,7 tonna körül alakul, ami nagyjából azonos a hasonló méretű és akkukapacitású modern villanyautók tömegével. A statikus bemutatón vezetni ugyan nem lehetett a modellt, de beülni be tudtunk. A beltér a külső méreteihez képest egészen tágas, a hátsó lábtér a Renault adatai szerint például nagyobb, mint a hagyományos meghajtású, külső méreteit tekintve nagyobb Megane esetén. A csomagtér 440 literes kapacitásával kimondottan tágas, és mivel a hátsó tengelyen sem motornak sem akkunak, sem pedig más elektronikának nem kellett helyet hagyni, a csomagtartó mély és jól kihasználható. A Megane E-Tech orrába a dedikált elektromos padlólemez ellenére nem került rakodótér, így a kábeleket és az egyéb kötelező tartozékokat a hátsó csomagtartóban kell elpakolni. A hátsó szélvédő a magas övvonal és a mélyen lehúzódó légterelő miatt szűk kilátást biztosít, ezért extraként elérhető az autóba egy digitális visszapillantó tükör is, ami egy külső kamera képét teszi ki a tükörkép helyére. Ugyanígy extraként rendelhető minden felszereltségi szinthez a hőszivattyús fűtőrendszer, ami az alacsonyabb fogyasztás és a kellemesebb fűtőhatás miatt bőven megéri azt a 300 ezer forintot, amit kérnek érte. A Renault egyébként az elektromobilitás új korszakában is azzal a taktikával indul a vásárlók meghódítására, mint amivel az elmúlt két évtizedben már sikeresen nyerték meg a vevőket. Az autók viszonylag baráti árazás mellett nagyon sok izgalmas és értékes extrát is tartalmaznak. Ilyen extra a már említett digitális visszapillantó tükör, de a rengeteg vezetéstámogató funkció, vagy a 360 fokos, madártávlati képet adó külső kamerarendszer vagy a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay funkció is. Ez utóbbiakra persze csak akkor van szükség, ha valamiért az autó saját, Android alapú rendszere nem lenne megfelelő az igényeinknek. A Google Maps navigáció képes az autó fogyasztásával és töltöttségi szintjével is kalkulálva úgy megtervezni az útvonalat, hogy a szükséges töltésekkel is számol. Ráadásul ha célként nyilvános töltő van beállítva, akkor az ideális töltési teljesítményhez az akku hőmérsékletét is előkészíti. A 60 kWh-s akku maximális töltési teljesítménye DC töltőn 130 kW, amivel ideális tartományban fél óra alatt az akku kétharmada feltölthető (várhatóan 10-76% vagy hasonló tartományban). A 40 kWh-s akku esetén az egyenáramú töltés teljesítményének maximuma 85 kW, amivel fél óra alatt szintén kétharmad akkumulátornyi töltés vételezhető 30 perc alatt. Idehaza bizonyára sokan fognak neki örülni, hogy a Megane E-Tech minden változata képes lesz váltakozó áramról (AC) akár 22 kW-tal is tölteni. Így a nagyobb akkus változat nagyjából 3, a kisebb akkus pedig 2 óra alatt tölthető fel olyan helyen is, ahol közel s távol nincs egyenáramú villámtöltő. Ez a hosszabb utazások során ugyan nem segítség, de célállomáson jól jöhet, ha az adott helyen az ember maximum néhány órát tervez csak maradni. Bár az összes hazai kereskedés felkészült az elektromos Renault-k fogadására, a szoftverfrissítésekért a Megane E-Tech electric-et nem kell már szervizbe hordani, hiszen az új szoftverek OTA (over the air) frissítés formájában érkeznek meg az autóra. A szervizek helyeit jó viszont tudni, hiszen mindegyik rendelkezik már töltőkkel, így végső megoldásként lehet rájuk számítani, ha benéztük volna a hatótávot. E-Tech EV40 E-Tech EV60 Maximális teljesítmény 96 kW (130 LE) 160 kW (220 LE) Hatótáv 294-302 km 427-454 km Maximális sebesség 150 km/h 160 km/h Gyorsulás (0-100 km/h) 10 mp 7,5 mp Menetkész tömeg 1541-1600 kg 1636-1708 kg Hasznos terhelhetőség 508-450 kg 522-450 kg Megengedett össztömeg 2045 2158 kg Maximális töltési teljesítmény (DC) 85 kW 130 kW A Renault Megane e-tech electric nagyobb akkus, nagyobb teljesítményű motorral szerelt változata már egy ideje rendelhető, az első ügyfélautók szeptemberben érkeznek. A kisebb akkus modellek rendelésére szintén ősztől lesz lehetőség. equilibre techno iconic E-Tech EV40 (130 LE) 14.549.000 Ft 15.549.000 Ft – E-Tech EV60 (220 LE) 16.249.000 Ft 17.249.000 Ft 18.249.000 Ft 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!