PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Jön a 3-as szintű vezetéstámogatás a Stellantis autóiba

egyéb

Az autóipar egyik vezető technológiai beszállítójaként működő Valeo a napokban bejelentette, hogy 2024-től a Stellantis autógyártó csoport márkáinak különböző modelljeihez szállítja majd harmadik generációs LiDAR berendezését. A SCALA 3 LiDAR a SAE nemzetközi osztályozása szerint 3-as szintű vezetéstámogatással látja el az autókat, ami azt jelenti, hogy a járművezetők – folyamatos éberség mellett – már a kormányról is levehetik a kezüket.

A Valeo közleménye szerint a technológia harmadik generációja majdnem 50-szer akkora felbontást kínál, mint az előző nemzedék. A LiDAR mindent lát, még akkor is, ha egy tárgy messze előtte van, és az emberi szem számára láthatatlan. Akár 150 méternél távolabb lévő objektumokat is képes azonosítani, amelyeket sem az emberi szem, sem a kamerák, sem a radarok nem vesznek észre, például egy olyan nagyon alacsony fényvisszaverő-képességű kis tárgyat, mint egy úton fekvő gumiabroncs. Pontfelhő segítségével 3D-s képet készít a jármű környezetéről, minden autóipari rendszerhez képest még páratlan felbontással, ráadásul a talaj topológiáját is képes feltérképezni, és észlelni az útburkolati jeleket. A vállalat úgy véli, LiDAR nélkül nem lehet hármas szintű vezetésautomatizálást elérni, de ebben a kérdésben azért igencsak megoszlik az autógyártók véleménye.

Radar és LiDAR nélkül: a Teslát követi a Toyota az önvezetésben

A legelső 3-as szintű vezetéstámogató rendszer egyébként, melynek használatát engedélyezték európai utakon, a Mercedes-Benz Drive Pilot csomagja, amelyben a Valeo második generációs (SCALA 2) LiDAR-ja dolgozik – erről alább látható videó. A Drive Pilot május óta extraként rendelhető a német prémium márka csúcsmodelljeihez, azaz a hagyományos S osztályhoz és az EQS-hez. A Stellantis modelljeiben STLA AutoDrive néven érkezik majd a fejlett vezetéstámogatás.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.