Napi 19 órát dolgozik a bányában ez a 74 tonnás villanyautó
Nem véletlenül tartjuk az észak-európai országokat az elektromobilitás fellegvárának: ott már nem csak a szennyező személyautókat igyekeznek minél hamarabb kiszorítani az utakról, de a hatalmas teherautók, munkagépek elektromosításának is keresik a módját, s olyan extrém helyzetekben vetik be azokat, amiről a kontinens ezen a felén nem is gondolnánk, hogy megbirkózhat vele egy villanyautó.
Ezúttal egy svédországi bányatársaság, a Boliden jelentette be, hogy szolgálatba állított egy teljesen elektromos meghajtású, Scania gyártmányú, 74 tonna össztömegű szörnyeteget, amelytől azt várják, hogy 2030-ra 40%-kal csökkenti a cég szén-dioxid-kibocsátását. A Boliden járműflottájában ez az első elektromos munkagép, de ha az elvárásoknak megfelelően teljesít, további villanyteherautók beszerzése várható.
A Scania és a Boliden közötti együttműködés érdekessége, hogy a jármű nem csupán kisegíti az üzemeltető cég hagyományos hajtású masináit, hanem a munka oroszlánrészét a nyakába veszi. Ez azt jelenti, hogy napi 19 órát fog dolgozni, pihenni csak akkor lesz alkalma, amikor töltőre csatlakoztatják. A jármű a Renström és Boliden települések közötti, oda-vissza mintegy 30 kilométeres úton fog aranyércet szállítani – naponta összesen körülbelül 2000 tonnát.
A teherautó kifejezetten a Bolidennek készült, de a megoldásai a jelenleg a Scania gyáraiban gyártott teherautókhoz használt technológián alapulnak, csak erősebb alkatrészekkel. Ez az óriási teherbírás és a még nagyobb hatótáv két éven belül a Scania kínálatának részei lesznek. Műszaki tulajdonságokat, például hogy mekkora akku dolgozik a járműben, és mekkora teljesítménnyel tölthető, nem árult el a gyártó.