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
auto
2024. 04. 26. péntek

Napi 19 órát dolgozik a bányában ez a 74 tonnás villanyautó

Nem véletlenül tartjuk az észak-európai országokat az elektromobilitás fellegvárának: ott már nem csak a szennyező személyautókat igyekeznek minél hamarabb kiszorítani az utakról, de a hatalmas teherautók, munkagépek elektromosításának is keresik a módját, s olyan extrém helyzetekben vetik be azokat, amiről a kontinens ezen a felén nem is gondolnánk, hogy megbirkózhat vele egy villanyautó.

Leválthat egy elektromos teherautó egy dízelt a sarkkörön túl?

Ezúttal egy svédországi bányatársaság, a Boliden jelentette be, hogy szolgálatba állított egy teljesen elektromos meghajtású, Scania gyártmányú, 74 tonna össztömegű szörnyeteget, amelytől azt várják, hogy 2030-ra 40%-kal csökkenti a cég szén-dioxid-kibocsátását. A Boliden járműflottájában ez az első elektromos munkagép, de ha az elvárásoknak megfelelően teljesít, további villanyteherautók beszerzése várható.

A Scania és a Boliden közötti együttműködés érdekessége, hogy a jármű nem csupán kisegíti az üzemeltető cég hagyományos hajtású masináit, hanem a munka oroszlánrészét a nyakába veszi. Ez azt jelenti, hogy napi 19 órát fog dolgozni, pihenni csak akkor lesz alkalma, amikor töltőre csatlakoztatják. A jármű a Renström és Boliden települések közötti, oda-vissza mintegy 30 kilométeres úton fog aranyércet szállítani – naponta összesen körülbelül 2000 tonnát.

A teherautó kifejezetten a Bolidennek készült, de a megoldásai a jelenleg a Scania gyáraiban gyártott teherautókhoz használt technológián alapulnak, csak erősebb alkatrészekkel. Ez az óriási teherbírás és a még nagyobb hatótáv két éven belül a Scania kínálatának részei lesznek. Műszaki tulajdonságokat, például hogy mekkora akku dolgozik a járműben, és mekkora teljesítménnyel tölthető, nem árult el a gyártó.

Tesztelik, mit tud egy villanyautó a bányában

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.