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
auto
2024. 07. 22. hétfő

20 millió alatt már itthon sem kapsz Teslát

Az elmúlt pár napban a világon szinte mindenütt árat emelt a Tesla, és a drágulás most elért Európába, így hozzánk is.

A forint látványos gyengülése nyilván nem segített a helyzeten.

Lélektani határ

A Model 3-mal kezdve a sort, az autó tavaly májusi hivatalos hazai forgalmazásának kezdete óta ez volt a hetedik áremelés. Akkor nagyon kedvezményes áron, egy hajszállal bruttó 15 millió forint alatt nyitott a Standard Range+ változat, hogy beférjen az állami támogatás felső értékhatára alá, és ezzel nálunk volt Európában a második legalacsonyabb a nettó ár. Legutóbb március közepén emelt árat a vállalat, akkor már 19,2 millióba került ez a változat, igaz a kocsi idő közben 10%-kal nagyobb akkut, illetve pár új extrát is kapott. Most újabb 13 százalékkal 21,7 millióra nőtt az alapmodell ára – a kocsi 13 hónap alatt 44%-ot drágult, ami nyilván részben a kedvezményes bevezető ár miatt ilyen magas érték.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A Long Range kiadás most 11, tavaly május óta összesen 27 százalékkal, a Performance pedig 10, illetve a forgalmazás kezdete óta 19 százalékkal lett drágább. Ezek a verziók eleve nem kaptak kedvezményes bevezető árat, így az emelkedés is kisebb. A legolcsóbb Teslára, illetve a nagy akkus változatra jelenleg egy évet kell várni, de ha választunk egy feláras színt, vagy felnit, akkor már márciusban érkezik a kocsi. Ha a legdrágább Performance-t választjuk, akkor viszont még a negyedik negyedév során megjön az autó.

 

A Model Y forgalmazása tavaly júliusban kezdődött és az elmúlt 11 hónapban mindössze egy áremelés volt, mégpedig három hónappal ezelőtt. Most viszont ez a típus sem úszta meg, a Long Range 10%-kal 28,6 millióra, a Performance pedig 9%-kal 30 millióig drágult. Előbbi összesen 15%-kal lett drágább a forgalmazás kezdete óta, utóbbinak pedig most először változott az ára.

Ha most rendelünk Model Y-t, akkor az még idén, a negyedik negyedévben megérkezik, valószínűleg berlini gyártásból.

Bár a mostani áremelések globálisak, a magyar számok nyilván nem függetlenek a forint gyengülésétől. A Kínából érkező Model 3 ára valószínűleg a dollárhoz, vagy a jüanhoz van kötve. Ezekkel szemben a forgalmazás kezdete óta 29, illetve 24 százalékkal gyengült a forint. A berlini modelleket sem kímélte valutánk gyengülése, ugyanis az euróhoz képest a forint tavaly július 9. óta mintegy 12%-ot veszített az értékéből.

A Model S és Model X továbbra is csak előrendelhető, mivel az európai kiszállítások még meg sem kezdődtek, így fogyasztói ár átmenetileg nincs meghatározva.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.