Nem lehet késlekedni az európai akkugyártással
A PricewaterhouseCoopers (PwC) friss elemzése szerint súlyos euro milliárdokat kell mielőbb az akkugyártásba, illetve annak alapanyag-ellátásába invesztálni – számol be róla az Atombobilwoche autóipari szaklap.
Szerintük meredeken fog nőni a kereslet.
74 milliárd euro
A PwC elemzése szerint 2030-ig 74 milliárd eurót, nagyjából 30 ezer milliárd forintot,
azaz hazánk éves költségvetésével megegyező összeget kell Európában az akkugyártásba fektetni, hogy kielégítsék a keresletet.
Az elemzők szerint az évtized végéig átlagosan évi 35 százalékkal nő majd az igény az akkumulátorok iránt, azonban ezt az iparágat jelenleg Kína dominálja.

Komoly kockázatot látnak abban, ha a kontinens ki lesz szolgáltatva az éppen aktuális geopolitikai helyzetnek, ezért, egyetértésben az EU döntéshozóinak nyilatkozataival, önellátást szorgalmaznak.
A jelenlegi adatok szerint ma Európában készül a villanyautók közel 30%-a, azonban az akkumulátoroknak mindössze 10%-át gyártják itt, ezek alapanyaginak pedig kevesebb, mint 1%-át állítják elő kontinensünkön.
A kutatás azzal számol, hogy 2030-ra már évi 42 millió villanyautót fognak értékesíteni a világon, ebből pedig 19 millió lesz Kína, 12 millió pedig Európa része. Mivel idő közben a kocsikba épített akkumulátorok kapacitása is nőni fog, az évtized végére évente 3,6 terawattóra lesz a gyártás igénye, amelynek negyede kontinensünkről származik majd.

Hogy ezt az igényt helyben ki is lehessen elégíteni, 2030-ig mintegy 18 milliárd eurót kell az alapanyagok, elsősorban a lítium, a nikkel és a grafit előállításába, valamint 56 milliárdot az akkugyártásba fektetni – állítja a PwC.

Az elemzők egyébként azt jósolják, hogy ez a beruházási igény konszolidálni fogja az európai piacot és több jelenlegi versenytárs egyesülhet a majd az akkugyártás terén.