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
auto
2024. 03. 02. szombat

Nem lehet késlekedni az európai akkugyártással

elektromosautó-akkumulátor

A PricewaterhouseCoopers (PwC) friss elemzése szerint súlyos euro milliárdokat kell mielőbb az akkugyártásba, illetve annak alapanyag-ellátásába invesztálniszámol be róla az Atombobilwoche autóipari szaklap.

Szerintük meredeken fog nőni a kereslet.

74 milliárd euro

A PwC elemzése szerint 2030-ig 74 milliárd eurót, nagyjából 30 ezer milliárd forintot,

azaz hazánk éves költségvetésével megegyező összeget kell Európában az akkugyártásba fektetni, hogy kielégítsék a keresletet.

Az elemzők szerint az évtized végéig átlagosan évi 35 százalékkal nő majd az igény az akkumulátorok iránt, azonban ezt az iparágat jelenleg Kína dominálja.

A Northvolt svéd akkugyára 100%-ban vízi energiából kapja az áramot.

Komoly kockázatot látnak abban, ha a kontinens ki lesz szolgáltatva az éppen aktuális geopolitikai helyzetnek, ezért, egyetértésben az EU döntéshozóinak nyilatkozataival, önellátást szorgalmaznak.

A jelenlegi adatok szerint ma Európában készül a villanyautók közel 30%-a, azonban az akkumulátoroknak mindössze 10%-át gyártják itt, ezek alapanyaginak pedig kevesebb, mint 1%-át állítják elő kontinensünkön.

A kutatás azzal számol, hogy 2030-ra már évi 42 millió villanyautót fognak értékesíteni a világon, ebből pedig 19 millió lesz Kína, 12 millió pedig Európa része. Mivel idő közben a kocsikba épített akkumulátorok kapacitása is nőni fog, az évtized végére évente 3,6 terawattóra lesz a gyártás igénye, amelynek negyede kontinensünkről származik majd.

Az SK Innovation épülő akkugyára az M6-os mellett. Forrás: Villanyautósok.hu

Hogy ezt az igényt helyben ki is lehessen elégíteni, 2030-ig mintegy 18 milliárd eurót kell az alapanyagok, elsősorban a lítium, a nikkel és a grafit előállításába, valamint 56 milliárdot az akkugyártásba fektetni – állítja a PwC.

A Tesla akkugyára a Giga Berlinben. Forrás: Tobias Lindh, YouTube

Az elemzők egyébként azt jósolják, hogy ez a beruházási igény konszolidálni fogja az európai piacot és több jelenlegi versenytárs egyesülhet a majd az akkugyártás terén.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.