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
auto
2024. 07. 27. szombat

Hatalmas akkuparkot építenek a németek

A német Siemens és az amerikai AES közös cégének, a Fluence-nek a projektje lesz az a 250 MW / 250 MWh teljesítményű, illetve kapacitású akkumulátoros energiatároló, amely 2025-től kezdheti meg a működését Németországban.

Sokat várnak tőle.

Netzbooster

A TransnetBW átviteli rendszerirányító Baden-Würtemberg tartományban tevékenykedik, és Stuttgarttól észak-keleti irányban légvonalban 60 kilométerre a 6000 fős Kupferzell településén építik meg az ország legnagyobb akkus energiatárolóját. (A német sajtó ezt a világ legnagyobbjaként emlegeti, de ez tévedés, az Egyesült Államokban és Ausztráliában vannak ennél nagyobb projektek is üzemben.)

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

A német-angol keverékszóval Netzboosterként (hálózat-erősítő) emlegetett energiatároló elnevezése igencsak beszédes, hiszen a létesítmény fő feladata az elektromos hálózat ellenállóbbá tétele, a csúcsüzemi erőművek igénybevételének csökkentése és a költségek mérséklése lesz.

A létesítmény látványterve. Forrás: TransnetBW

Az akkutelep biztonsági tartalékként funkcionál majd, hogy üzemzavar esetén a másodperc törtrésze alatt elkezdje a hálózat stabilizálását. Egy példa erre az ország északi részén található szélerőművek által megtermelt áram déli irányú szállítása, ami ezen a csomóponton halad át. Ha műszaki hiba miatt kiesik az egyik távvezeték, az akkumulátorok sokkal gyorsabban léphetnek működésbe, mint egy hagyományos erőmű, ráadásul vészhelyzeti használatuk jóval olcsóbb is, mint a fosszilis erőművek ideiglenes felfuttatása. A szolgáltató emellett azt is várja a beruházástól, hogy sokkal jobban, magasabb százalékban tudja kihasználni a meglévő hálózatot.

A 4,5 futballpálya területen megépülő projekt költsége 200 millió euro, azaz egy MW teljesítmény, illetve tárolási kapacitás 0,8 millióba kerül – bár, mielőtt túl sok következtetést vonnánk le ebből a számból, természetesen nagyobb projektek esetén nem biztos, hogy egy az egyben skálázódnak a költségek. Az akkumulátorok LFP kémiát használnak majd, ami mind a biztonságot, mind az élettartamot megnöveli, ráadásul gyártásukhoz nem szükséges sem kobalt, sem nikkel.

Az projekt most nyújtotta be az engedélyek iránti kérelmeket, 2024-re tervezi a kivitelezést, és 2025-től már megkezdődne a próbaüzem is.

A tízszeresére fog nőni Magyarország első Tesla akkuparkja

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.