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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Hatalmas akkuparkot építenek a németek

energia

A német Siemens és az amerikai AES közös cégének, a Fluence-nek a projektje lesz az a 250 MW / 250 MWh teljesítményű, illetve kapacitású akkumulátoros energiatároló, amely 2025-től kezdheti meg a működését Németországban.

Sokat várnak tőle.

Netzbooster

A TransnetBW átviteli rendszerirányító Baden-Würtemberg tartományban tevékenykedik, és Stuttgarttól észak-keleti irányban légvonalban 60 kilométerre a 6000 fős Kupferzell településén építik meg az ország legnagyobb akkus energiatárolóját. (A német sajtó ezt a világ legnagyobbjaként emlegeti, de ez tévedés, az Egyesült Államokban és Ausztráliában vannak ennél nagyobb projektek is üzemben.)

A német-angol keverékszóval Netzboosterként (hálózat-erősítő) emlegetett energiatároló elnevezése igencsak beszédes, hiszen a létesítmény fő feladata az elektromos hálózat ellenállóbbá tétele, a csúcsüzemi erőművek igénybevételének csökkentése és a költségek mérséklése lesz.

A létesítmény látványterve. Forrás: TransnetBW

Az akkutelep biztonsági tartalékként funkcionál majd, hogy üzemzavar esetén a másodperc törtrésze alatt elkezdje a hálózat stabilizálását. Egy példa erre az ország északi részén található szélerőművek által megtermelt áram déli irányú szállítása, ami ezen a csomóponton halad át. Ha műszaki hiba miatt kiesik az egyik távvezeték, az akkumulátorok sokkal gyorsabban léphetnek működésbe, mint egy hagyományos erőmű, ráadásul vészhelyzeti használatuk jóval olcsóbb is, mint a fosszilis erőművek ideiglenes felfuttatása. A szolgáltató emellett azt is várja a beruházástól, hogy sokkal jobban, magasabb százalékban tudja kihasználni a meglévő hálózatot.

A 4,5 futballpálya területen megépülő projekt költsége 200 millió euro, azaz egy MW teljesítmény, illetve tárolási kapacitás 0,8 millióba kerül – bár, mielőtt túl sok következtetést vonnánk le ebből a számból, természetesen nagyobb projektek esetén nem biztos, hogy egy az egyben skálázódnak a költségek. Az akkumulátorok LFP kémiát használnak majd, ami mind a biztonságot, mind az élettartamot megnöveli, ráadásul gyártásukhoz nem szükséges sem kobalt, sem nikkel.

Az projekt most nyújtotta be az engedélyek iránti kérelmeket, 2024-re tervezi a kivitelezést, és 2025-től már megkezdődne a próbaüzem is.

A tízszeresére fog nőni Magyarország első Tesla akkuparkja

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.