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
auto
2024. 07. 13. szombat
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

Rendszeres olvasóink és a Villanyóra Podcast hallgatói számára bizonyára nem újdonság, hogy Nyers Tamás október elején két hónaposra és 18.000 kilométeresre tervezett Ázsia körútra indult egy Teslával. Mivel már több mint egy hete úton van, megkérdeztük merre jár és milyenek az eddigi tapasztalatok. Következzen Tamás beszámolója, amely nem azért tér ki részletesen a töltésekre, mert egy villanyautós hosszabb út szükségszerűen mindig a töltők körül forog, hanem azért, mert kifejezetten kértem rá, hogy a töltési lehetőségekről, esetleges problémákról számoljon be, mivel a villanyautós olvasóknak ezek érdekes, hasznos és fontos információk.

Kassa Supercharger

1. nap (október 2.) Apostag – Opatow (671 km)

Az út első felében semmi izgalmas nem volt, lévén olyan útvonalon autóztam, ahol rendszeresen szoktam. A töltések az út második felében sem jelentettek kihívást, lévén Tesla Superchargereket vettem igénybe, Szigetszentmiklóson, Miskolcon, Kassán és Rzeszow-ban töltöttem.

2. nap (október 3.) Opatow – Riga (928 km)

A litvániai Kaunasig továbbra is Superchargereken jutottam el különösebb probléma nélkül. Bár Varsóban egy szálloda mélygarázsának -5 szintjén van a 2 db töltő, olyan csigalépcső szerű kanyargós úton lehet lemenni, hogy alig fér el az 5 méter hosszú, 2 méter széles kocsi. Leérve látom, hogy egy Tesla tölt, egy várakozik, mivel a második töltőt blokkolja egy BMW… és csak annyi hely van, hogy beálljak a BMW mögé. Kaunasban 4 álláson 4 Tesla, de hamar lett helyem.

Rigában volt az első „3rd party” töltésem. Egy ingyenes AC töltőn lett tele az akkumulátor, miközben aludtam egyet a kocsiban.

 

3. nap (október 4.) Riga – Ivangorod (észt-orosz határ) (522 km)

Pärnu volt az első fizetős töltésem Észtországban. Egy hotel parkolójában van egy Porsche célállomás töltő. A PlugShare szerint ingyenes, a valóságban fix 15 €/töltés, ráadásul csak 3×16 A, de már szégyelltem otthagyni és átmenni egy fizetős DC-re, főleg hogy már előre kifizettem. Maximum egy órát töltöttem, addig megnéztem a tengert.

Tallinnban az IKEA ingyenes AC töltőjét vettem igénybe, majd Narva településen, az orosz határ előtt 1 km-rel egy 50 kW-os DC töltőt használtam, elfogadható áron.

4. nap (október 5.) Ivangorod – Velky Novgorod (350 km)

Az első töltésre Szentpéterváron került sor, ahol kicsit beparáztam: minden le van tiltva PlugShare, Facebook, stb. Teljesen véletlenül, parkolóhelyet keresve találtam egy ABB 50-es DC töltőt, amely ráadásul ingyenes volt. Azután vettem egy hónap VPN-t és végre működtek az applikációk.

Velky Novgorodban két töltőt néztem ki magamnak, azt tervezve, hogy ott töltöm az éjszakát. Végül egy 3 fázisú ipari csatlakozó nyert, a csendesebb környék miatt. A töltés ingyenes volt.

5. nap (október 6.) Velky Novgorod – Moszkva (573 km)

Az első töltésemre Visnij Volacsekben került sor. A PlugShare szerint a „töltő” egy fizetős 3 fázisú csatlakozó egy gumisműhelynél. Azt írták, hogy a tulaj nagyon kedves, a díj pedig 5 rubel (kb. 35 Ft)/kwh+ borravaló. Nem beszél angolul, de nekem 5 nyelvű mankóm van kinyomtatva, laminálva.

“Elektromos autóval megyek egy nagyobb eurázsiai útra. Sok helyen vidéken nincsen hivatalos elektromos töltő. Teljes töltöttséggel 300-350 km-t tudok megtenni. Töltési lehetőségre van Önöknél lehetőség?
Nekem többféle csatlakozóm van, legjobb lenne ha három fázis (360-400V) elérhető (3x32A vagy 3x16A), amennyiben csak (220-240V) és kevesebb áram erősség lehetséges (1x16A), az is megfelelő.
Összesen az autóm 30 kWh és 60 kWh közötti mennyiségű áramot vesz fel.
Óránként maximum 22 kW- ot 3 fázison.
Természetesen fizetek a töltésért.”

Tényleg készséges volt, kapott is Tokaji bort, a haverja meg nekem adott pálinkát, a töltésért pedig nem kért pénzt, igaz max egy órát töltöttem 3×10 A-rel. Közben megebédeltem a szomszédos étteremben.

Tver településen egy főút melletti benzinkúton töltöttem. Sajnos nem tudtam letölteni a szükséges applikációt, de két ott parkoló orosz (Szása és Eduárd) segített, sőt a Szása telefonjáról, bankkártyájáról ment a töltés és még egy kávéra is meghívott, a töltést pedig nem engedte kifizetni. Természetesen ő is kapott Tokaji bort.

6. nap (október 7.) Moszkva (100 km, metróval)

Moszkvába 100 km tartalék hatótávval érkeztem. Két éjszakát töltöttem a városban egy magyar barátom Szása nevű barátjánál (legyen ő Szása2).

Szása2 segítségével regisztráltunk 9 applikációt, melyek közül 2 kivételével mind CSAK OROSZUL tud… Ezek a teljes orosz szakaszon átsegítenek. Indulásom napján töltöttem egy DC oszlopon. Azt hittük, hogy fizettem is, de csak Vlagyimirba érve derült ki, hogy az a szolgáltató még ingyenes.

7. nap (október 8.) Moszkva – Vlagyimir (186 km)

Az első oroszországi fizetős töltésem Vlagyimir városában történt meg, több mint 1000 kilométerre a határtól. A töltési díj 15 rubel (kb. 105 Ft)/kWh.

8. nap (október 9.) Vlagyimir – Nyizsnyij Novgorod (239 km)

Nyizsnyij Novgorodban egy újabb (ingyenes) AC töltőt néztem ki, azt tervezve, hogy ott éjszakázok. A töltő tulajdonosai beinvitáltak egy teára és egy kis beszélgetésre (Platón és az édesapja, Szása3). Van egy iPace és egy Model 3 villanyautójuk és megtudtam tőlük, hogy Moszkvában van egy 6 állásos Supercharger állomás. Nem a Tesla telepítette, hanem magáncég megvette és üzemelteti a fejeket. Jó lett volna ott legalább egy fotó, de nem arra megyek haza…

Ajánlottak Nyizsnyij Novgorodban egy (ingyenes) DC töltőt is, melyet ugyanaz a cég üzemeltet, amelynek töltőjét Moszkvában használtam, de ez 60 kW-os. Ami ennél fontosabb és hasznosabb: ajánlottak a PlugShare helyett egy keresőt, ami náluk is működik és szerintem jobb is. 2Chargers a neve. Csak az orosz mobilomra sikerült letölteni. Nagyon tetszik, hogy mikor ráközelítek a töltő poi-jára, egyből mutatja, hogy milyen messze vagyok tőle és azt is, hogy fizetős vagy ingyenes (az ingyenes villám, a fizetős rubel jel).

9. nap (október 10.) Nyizsnyij Novgorod

A mai napot itt töltöm Nyizsnyij Novgorodban, holnap, azaz kedd délelőtt a GAZ gyárba megyek üzemlátogatásra, majd délután indulok tovább.

Az eddigi napi útszakaszok táblázatban:

Nap Útszakasz Megtett út Töltések
1. (október 2.) Apostag-Opatow 671 km Szigetszentmiklós SUC
Miskolc SUC
Kassa SUC
Rzeszow SUC
2. (október 3.) Opatow – Riga 928 km Radom SUC
Varsó SUC
Bialstok SUC
Kaunas SUC
Riga AC (ingyenes)
3. (október 4.) Riga – Ivangorod (észt-orosz határ) 522 km Pärnu AC
Tallin AC (ingyenes)
Narva DC 50 kW
4. (október 5.) Ivangorod – Velky Novgorod 350 km Szentpétervár DC 50 kW
Velky Novgorod
5. (október 6.) Velky Novgorod – Moszkva 573 km Visnij Volocsek (3f ipari aljzat, gumisműhely)
Tver
6. (október 7.) Moszkva 100 km metróval
7. (október 8.) Moszkva – Vlagyimir 186 km Moszkva DC (ingyenes)
8. (október 9.) Vlagyimir – Nyisnyij Novgorod 239 km Vlagyimir DC
Nyizsnij Novgorod AC (ingyenes)
9. (október 10.) Nyizsnyij Novgorod

Nyers Tamás ázsiai utazásának következő része ide kattintva olvasható.

Alig két hét után vége a nagy villanyautós kalandnak?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.