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
auto
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

A HVG.hu arról számolt be, hogy a Volánbusznak rengeteg baja van az új, elektromos Mercedes-Benz eCitaro buszaival. Nemcsak a hatótáv alacsony, de sok a műszaki hiba is.

A 7,35 milliárdért vásárolt 40 darab busz lehet, elhibázott beruházás volt. De akkor most megint temetjük az elektromos buszokat?

Gyanúsan gyorsan

Ahogy azt mi is megírtuk, a Mercedes eCitaro nem a legjobban sikerült konstrukció, több városban volt már velük gond. A legsúlyosabb hibák a szilárdtest akkus változatnál fordultak elő, bár egyelőre arról nem volt hír, hogy maguk a cellák okozták volna az ismert német tűzeseteket, általában a hűtőfolyadék, vagy a kábelezés volt a lángok forrása.

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

Parkolópályára kerültek a wiesbadeni villanybuszok

A buszcsalád rendelhető hagyományos NMC kémiás cellákkal és szilárdtest akkuval is. Utóbbival kapcsolatban fontos elmondani, hogy ez nem az a bizonyos szilárdtest akku, amit sokan a villanyautók megváltójaként várnak, hanem a francia Bolloré által gyártott LMP (lithium-metal-polymer) cella, ami eddig elég sok baj forrása volt.

70 autóbusz égett le fél év alatt Németországban

A HVG információ szerint a Volán 40 busza ezzel a problémás akkuval készült, de ugyanakkor úgy tudni, hogy például Debrecenbe az NMC cellás változatok érkeztek.

Elektromos buszok álltak forgalomba Debrecenben

A szerencsétlen típusválasztás tüzet itthon nem okozott, de a a lap információi szerint a 40 példányból 29-nél több egyszerre még nem tudott forgalomban lenni, ami elég rossz adat az új buszoktól elvárható 90% feletti rendelkezésre álláshoz képest. Szeptember 24-én szombaton például mindössze három elektromos Merci volt forgalomban, ami már csak azért is furcsa, mivel az ember azt gondolná, a drága, új, de nagyon takarékos járműveket non-stop használnák, hogy az olcsóbb üzemeltetési költségek révén minél előbb térüljön meg a magasabb vételár. Ez azonban már csak azért sem lehetséges mert a HVG által idézett Winmenetrend adatai szerint a 40-ből hét darab hónapok óta tartósan áll, és garanciális javításra vár.

A Volánbusz ráadásul arról számolt be, hogy a buszok átlagosan 160 kilométer megtételére képesek, miközben a gyári adataik szerint a solo buszoknak akár 320 kilométert is bírniuk kellene. Természetesen oldalakat tudnánk írni a különböző mérési standardok és  a valós hatótáv közötti jól ismert különbségről az elektromos autók kapcsán, de 50%-os eltérés az bőven nem normális.

Mercedes eCitaro buszok érkeznek a fővárosi agglomerációba

A HVG egyébként furcsának találja már magát a beszerzés körülményeit is. A lap szerint a hasonló tendereknél általában fél-egy évet szoktak szánni a kiírástól a leszállításra, itt viszont mindössze két és fél hónapjuk volt a gyártóknak. A tenderen nem is indult senki a német gyártón kívül, a buszok pedig a Totalcaron megjelent fotók szerint már a pályázat kiírását követően egy hónappal szinte teljesen készen voltak a gyárban, és igazából csak arra vártak, hogy kihirdessék a győztest.

A gyerek meg a fürdővíz

A magunk részéről a történethez csak annyit tennénk hozzá, hogy rendkívül sajnálatos, hogy ismét egy nem túl jól sikerült típus miatt tűnik úgy, hogy a villanybusz nemcsak drága, de nincs is megfelelő hatótávja, meg egyébként is kiforratlan technológia, és már az is szerencse, ha nem ég le. Korábban magyar gyártású elektromos buszokkal gyűlt meg a BKV baja – azok egy magyar cég gyártmányai voltak, de pár darabon kívül soha nem készült belőlük több, most pedig már a cég sem él, így karbantartásuk sem megoldott.

Ezzel szemben számos kínai márka, így a BYD, illetve a lengyel Solaris elektromos buszai is ezres nagyságrendben járják a világ nagyvárosait, rengeteg lokális károsanyagot, mindent beterítő fekete füstöt megspórolva a lakosság tüdejéből. Alacsonyabb üzemeltetési költségükkel pedig az ilyen járművek – már ha megbízható a konstrukció – hosszú távon racionális gazdasági döntést jelentenek az üzemeltetőnek is.

Reméljük hogy a magyar összeszerelésű elektromos BYD buszokkal pozitívabbak lesznek a tapasztalatok.

Megérkeztek a BYD új aksijai az elektromos buszokba is

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás