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
auto
2024. 04. 27. szombat

Ők kapják az első 500 mérföldes Tesla Semi-t

elektromos autó

2017. november 17-én mutatta be a Tesla az elektromos kamion, a Semi prototípusát, és akkor 2019-re tervezte a vállalat, hogy beindul a sorozatgyártás. Mint arról már többször írtunk, a projekt jó sokat késett, többször el lett halasztva, elsősorban amiatt, mert az elérhető akkumulátorokat inkább a személyautókba rakták. De erről majd később.

Most viszont egyenesen Elon Musktól tudjuk, hogy december elsején, öt évvel a premier és három évvel az eredetileg tervezett időpont után, megkezdődik az első darabok leszállítása.

Sorozat, de mekkora

Ahogy azt sejteni lehetett az első ügyfél a Pepsi, amelynek egy kaliforniai telephelyén már telepítették is az első nagyteljesítményű Tesla töltőket.

A kiszállítások az 500 mérföldes, azaz 800 (EPA) kilométeres hatótávú változattal kezdődnek, és ezt az adatot teljes rakománnyal, 37.000 kilós össztömeggel kell érteni.

Hogy ezt értelmezni tudjuk, összehasonlításképp a Mercedes-Benz most jelentette be eddigi legnagyobb hatótávú elektromos kamionját, amelynek sorozatgyártása 2024-ben indul és nagyjából 500 (WLTP) kilométerre lesz képes. Persze a valós hatótávot majd a gyakorlati tapasztalatok, beszámolók után tudjuk belőni, de optimizmusra ad okot, hogy a Tesla már évek óta nyúzza a prototípusokat a nevadai akkugyár és a fremonti autógyár között, tehát feltehetőleg elég sok adattal rendelkezhetnek.

500 km hatótávú villanykamiont mutatott a Mercedes

Töltés

A cég weboldala szerint 30 perc alatt 70%-ra lehet tölteni a kamiont, de konkrétumot nem árultak el eddig az akkuméretről, illetve a töltési teljesítményről. A cég kamiontöltőit eredetileg Megachargernek nevezte, de nemrég elfogadták az EU-ban a CCS hasonló nevű kamiontöltő megfelelőjét, az MCS-t (Mega Charging Standard), amelyet minden kamiongyártó használni fog.

A Green Car Reports úgy tudja, hogy a Tesla aktív tagja volt a Charin illetékes bizottságának, amely az MCS-en dolgozott, a cég töltőhálózatért felelős vezetője pedig egy viszonylag friss interjúban arra utalt, hogy az ügyfelek depóin kívül nem nagyon tervezik saját, a Superchargerekhez hasonló hálózat kiépítését, hanem a töltőszolgáltatókra hagyatkoznának a kamionokkal.

Ez a Tesla kamionjának új megatöltője

A villanyautós oldal szerint ennek az is lehet az oka, hogy mind Amerikában, mind Európában állami pénzekkel támogatják a nagyteljesítményű, és egyébként drága kamiontöltő állomások kiépítését, azonban ezek feltétele a nyilvános szabvány, csatalakozó, például az MCS használata. Így a Teslának nem érdeke, drágán, önerőből egy új hálózatot felépíteni, hanem inkább arra az MCS-re fog hagyatkozni, amelynek kifejlesztésében amúgy is szerepet vállalt. Így lehetséges, hogy a Pepsinél lefotózott Tesla Megacharger töltőcsatlakozó csak prototípus marad, a sorozatban készülő kamionokat nem ezzel szerelik majd.

Megéri kamiont gyártani?

Az alapján, hogy a weboldal szerint mérföldenként kevesebb, mint 2 kWh a kamion fogyasztása, és 500 mérföld a hatótáv, elméletben akár 1 MWh akkuméret is elképzelhető.

Ez egyben segít megérteni azt is, miért rakták inkább személyautókba az aksikat amíg nem volt belőlük elég. 1000 kWh akkucellából kb 12 darab Long Range Model Y rakható össze, így egyetlen kamionon nagyjából annyi haszonnak kellene lennie (~180-200 ezer dollár), mint amennyiért azt árulják, hogy pénzüknél legyenek. Ez nem azt jelenti, hogy a Semi veszteséggel készül, csak azt, hogy több hasznot lehet termelni, ha nem kamiont gyártanak az aksikból.

Információink szerint a Semi 2170-es aksikkal készül, mégpedig a nevadai akkugyár szomszédságában felhúzott épületben. A cég befektetői kapcsolatokért felelős vezetője, Martin Viecha, nagyjából egy hónapja azt nyilatkozta, hogy

a cég történetében most először fordul elő, hogy a beszállítók révén elegendő akkucellájuk van mind az autós, mind az energiatárolós üzletághoz.

Ez lehet a magyarázat arra, miért most kezdődik meg a kamion sorozatgyártása. Az igazi kérdés persze az, hogy mi lesz a gyártási darabszám, és mennyire gyorsan fut fel a termelés.

Kíváncsian várjuk, hogy ezzel kapcsolatban megosztanak-e valamit az október 19-i pénzügyi jelentésben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.