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
auto
2024. 04. 19. péntek

Nem csak személyautókra jár a zöld rendszám

zöld rendszám

Ahogy azt már többször megfigyeltük, a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkársága által havi rendszerességgel kiadott statisztikák itt-ott valószínűleg pontatlanságokat tartalmazhattak, amik mögött valószínűleg a különböző járműkategóriák állhattak. Most viszont minden a helyére került, mivel a hivatal januárig visszamenőlegesen frissítette, és kategóriákon belül járműtípusokra bontotta a zöld rendszámmal rendelkező járművek adatait.

Úgy tűnik, hogy rendszámkiadás terén beállt a rendszer a havi 1800 darabos szintre. Szeptember során 1817 járművel bővült a zöld rendszámos járműállomány. Ez majdnem pontosan annyi, mint augusztusban, és pontosan annyi, mint júliusban volt. Idén szeptemberben 26,7%-kal több környezetkímélő járműre került zöld rendszám, mint egy évvel ezelőtt.

Továbbra is messze a tisztán elektromos járművek bővültek a legdinamikusabban, így az 5E kategória 1162 járművel lett nagyobb. A bővülés üteme 33,6%-kal nagyobb, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A külső forrásból tölthető hibrid járművek (5N és 5P együtt) száma szeptemberben 625-tel nőtt, ami alig 10,8%-kal több, mint a tavaly szeptemberi növekmény. A frissen rendszámozott járművek közel kétharmada (64%) volt tisztán elektromos, a tölthető hibridek továbbra sem tudnak kitörni a kb. 600 darabos havi bővülési ütemből.

Az egyéb nulla emissziós járműveket listázó 5Z kategória (hidrogén üzemanyagcellás járművek) szeptember során egyetlen járművel sem bővült, megjelentek viszont a statisztikában a környezetkímélő motorkerékpárok. Ezek száma dinamikusan növekszik, szeptember során 28 ilyen járműre került zöld rendszám.

Szeptember végére a zöld rendszámos járművek állománya 58.482-re nőtt. Ebből 31.602 db (54%) volt tisztán elektromos busz, személyautó, teherautó és vontató. Az 5N kategóriába 17.904 személyautó és teherautó tartozott, míg az 5P kategóriába 9544 személyautót és teherautót soroltak eddig. Az 5N és 5P kategóriákba összesen 26.638 (45,6%) jármű tartozik. Ezek közül 2 db teherautó az 5N, 20 pedig az 5P kategóriába került. Az 5Z kategóriába továbbra is 5 autó tartozik, míg a zöld rendszámos motorkerékpárok száma elérte a 237-et.

Dátum Kategória szerinti bontás Területi eloszlás Összesen
Motorkerékpár 5E 5N 5P 5Z Budapest Vidék
2021. szeptember 30. 17.771 12.008 7.461 2 16.016 21.226 37.242
2021. október 31. 18.800 12.342 7.609 2 16.622 22.131 38.753
2021. november 30. 20.022 12.709 7.812 2 17.313 23.232 40.545
2021. december 31. 21.544 13.085 8.002 2 18.223 24.410 42.633
2022. január 31. 66 22.388 13.504 8.131 2 18.805 25.285 44.091
2022. február 28. 84 23.259 13.963 8.299 2 19.394 26.211 45.607
2022. március 31. 99 24.780 14.500 8.477 3 20.199 27.660 47.859
2022. április 30. 117    25.897 14.955 8.627 4 20.833 28.767 49.600
2022. május 31. 137 27.036 15.422 8.869 4 21.531 29.948 51.478
2022. június 30. 153 28.077 15.782 9.019 4 22.075 30.958 53.035
2022. július 31. 179 29.244 16.210 9.214 5 22.786 32.068 54.852
2022. augusztus 31. 209 30.440 16.625 9.386 5 23.454 33.212 56.665
2022. szeptember 30. 237 31.602 17.094 9.544 5 24.156 34.330 58.482

forrás: BM

Az 5E kategóriába sorolt járművek 94%-a (29.700 db) személyautó, 5,5%-a (1754 db) teherautó, 0,45% (143 db) pedig busz. Nyergesvontatóból mindössze 6 db üzemel tisztán elektromos hajtással. Idén az 5E kategória 41%-kal bővült, és a bővülés üteme közel azonos volt mindhárom nagyobb járműtípus esetén. A tisztán elektromos nyergesvontatók állománya a január végi 1 db-os, rendkívül alacsony szintről szeptember végére 6-ra bővült.

Dátum Járműtípus bontás az 5E kategórián belül
Autóbusz Személygépkocsi Tehergépkocsi Vontató Összesen
2022. január 31. 101 21.075 1.211 1 22.388
2022. február 28. 103 21.909 1.246 1 23.259
2022. március 31. 104 23.398 1.277 1 24.780
2022. április 30. 104 24.451 1.341 1 25.879
2022. május 31. 111 25.534 1.399 2 27.046
2022. június 30. 124 26.462 1.487 4 28.077
2022. július 31. 131 27.566 1.542 5 29.244
2022. augusztus 31. 141 28.625 1.668 6 30.440
2022. szeptember 30. 143 29.700 1.754 6 31.602

forrás: BM

Érdemes megfigyelni, hogy míg sokan továbbra is a teherszállításban látják a hidrogén üzemanyagcella közlekedésen belüli felhasználási lehetőségét, egyetlen ilyen meghajtású busz vagy teherautó sem üzemel Magyarországon. Sőt, a tisztán elektromos nyergesvontatók száma (6) is meghaladta már az összes hidrogén üzemanyagcellás jármű (5) számát, ami a töltési lehetőségeket is figyelembe véve egyáltalán nem meglepő. Az 5Z kategóriában egyébként január végén 2, míg az 5E vontatók csoportjában még csak egy jármű szerepelt, innen hízott a két csoport mérete 5-re illetve 6-ra.

(A hidrogén üzemanyagcellás járművek Magyarországon mindössze egy helyen, egy nem publikus állomáson tölthetőek, míg a tisztán elektromos teherautók és nyergesvontatók töltéséhez bármelyik céges telephelyen olcsón ki lehet építeni a töltőket. A nyilvános töltőállomások között ugyan nincs még kimondottan teherautók számára épített helyszín - bár a hamarosan megépülő 220 ultratöltő között lesz ilyen -, sok olyan töltő van az országban, amihez szerencsés esetben akár teherautóval is oda lehet állni tölteni.)

Sokszorosára nő az elektromos autók hazai ultragyors töltőhálózata

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.