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
auto
2024. 04. 27. szombat

Olcsóbbak lettek a Teslák… Kínában

elektromos autó

Szeptemberi pletyka október végére vált valósággá, mérsékelte a Tesla a Model 3 és Y kínai árait. Persze az autók még így is drágábbak, mint az elmúlt év áremelései előtt voltak.

Lehet reménykedni egy európai árcsökkentésben is?

Model 3

A Tesla elmúlt negyedéves eladásait valószínűleg nem segítette az a szeptember eleji makacs pletyka, hogy az egész évben tartó fokozatos áremelések után a vállalat csökkenteni fogja az autók árait a helyi piacon. A várt árváltozás azonban nemcsak szeptemberben maradt el, de még a negyedév kezdetén sem érkezett meg – egészen mostanáig kellett rá várni.

Kínában nemrég döntöttek arról, hogy az eredeti tervekkel szemben, 2022 vége helyett 2023 végéig kiterjesztik az elektromos, hidrogénes és plug-in hibrid autók áfamentességét, azonban közben egy másik óra is ketyegett: idén év végén megszűnik a vásárláshoz nyújtott állami támogatás. Ennek megfelelően minden gyártó igyekszik a lehető legtöbb autót eladni a következő két hónapban. A Model 3 esetén a támogatás egyébként csak az alapváltozatra érvényes, hiszen ez fér be a 300 ezer jüanos értékhatár alá.

A mai naptól ez a változat 5%-kal olcsóbb lett, azután, hogy az elmúlt egy évben 19%-ot emelkedett az ára. Az árcsökkentést megkapta egyébként a Performance változat is – a Long Range kiadást Kínában már egy jó ideje nem forgalmazzák.

Model Y

A Model Y is hasonló árcsökkentést kapott - a 14, illetve 15 százalékos áremelések után az alapváltozat és a Long Range kiadás is 9 százalékkal lett olcsóbb. Ennek kapcsán különösen fontos, hogy a kisakkus Y most először fér be az állami támogatás 300 ezer jüanos árküszöbje alá. A Performance változat nyolc százalékos áremelkedés után most 5%-kal lett olcsóbb.

Ajánlási program és egyéb kedvezmények

A Tesla az árváltozással egy időben megszüntette azt a korábbi árkedvezményt, amely azoknak járt, akik a cégtől vásárolják az autók biztosítását is. Jó hír viszont a vásárlóknak, hogy mostantól a helyi piacon ingyenes, alapszínnek számító fekete mellett a Model Y kisakkus változata esetén a metálszürke is felár nélkül választható. Az észak-amerikai piacon ez a szín egyébként már, 2021 november óta így van a Model 3 és Y minden változata esetén.

Ahogy azt korábban szintén megszellőztették, visszatért a Tesla ajánlási programja is Kínába. A cég 2021 szeptemberében szűntette be az előző hasonló kedvezményt, amelynek keretében a termékek tulajdonosai egyedi ajánlási kódot kaptak, amelyet megoszthattak barátaikkal, ismerőseikkel. Ha egy új ügyfél ezzel a kóddal vásárolt valamit, akkor mind a kód tulajdonosa, mind felhasználója ajándékot, például ingyenes Supercharger töltést kapott.

Az új program keretében pontokat lehet gyűjteni a sikeres ajánlások után, amelyeket azután a cég wepshopjában forgalmazott különböző termékekre, illetve 1500 kilométernyi Supercharger töltésre lehet felhasználni. Aki több, mint öt sikeres ajánlást tud felmutatni, az sorsoláson is részt vesz, ahol hasonló nyeremények mellett fali töltőt, vagy 24 hónapnyi FSD Beta hozzáférést is lehet nyerni. 20 sikeres ajánlás felett további nyereményeket, például gyárlátogatást, 50 ezer kilométer ingyenes töltést, illetve ingyenes autóbérlést sorsolnak ki.

Nekünk is jut ebből?

Persze minket azért ennél kicsit jobban érdekel, hogy Európában is lesz-e árcsökkentés, ingyenes szín, vagy nyereményjáték, ingyen töltés.

A cég az elmúlt évben jelentős áremelések mellett a duplájára, évi 1 milliós darabszám fölé növelte a sanghaji üzem gyártási kapacitását, és megnyitott a giga Berlin is, amely már évi 100 ezer autós gyártási tempónál tart és a tervek szerint jövő év első negyedévében ezt 250 ezerig növeli majd. Ezzel egyidejűleg persze új piacokra is elkezdett szállítani ez a két üzem, de nyilván nincs végtelen kereslet a 20-30 milliós elektromosautókra sem. Ahogy az elmúlt években láttuk, a Tesla dinamikusan reagál a gyártási kapacitás és a kereslet egyensúlyára az ajánlási program és egyéb kedvezmények be és kivezetésével, változtatásaival, így a fenti kérdésre adott válasz röviden annyi, hogy az attól függ, kell-e bármit tenni Berlin, illetve Sanghaj európai export kapacitásának teljes kihasználásához. Európában jelenleg 3-5 hónapot kell várni a legtöbb változatra - ha ezek a várakozási idők nagyon visszaesnek, akkor várható, hogy nálunk is lép a vállalat, de ha nem, akkor nincs igazán okuk változtatni.

A következő Tesla generáció feleennyibe fog kerülni

Az árváltozások kapcsán fel szokott még merülni a megfigyelők részéről, hogy ezek miként hatnak a cég nyereségességére. Ennek kapcsán érdemes észben tartani, hogy az eladási árak emelkedése és csökkenése mellett, a gyártási költségek, az alapanyagárak, de még a devizaárfolyamok változása is fontos tényező ebben. A vállalat az elmúlt héten tartott negyedéves telekonferencián ezzel kapcsolatban megemlítette, hogy az új gyárak, Austin és Berlin gyártási költségei még mindig elég magasak a relatív alacsony gyártási darabszám miatt, és a lítium ára is az egekben van. Ugyanakkor más alapanyagok, így például az acél és az alumínium ára 17-20%-kal csökkent a csúcshoz képest, a sanghaji konténeres szállítás költsége pedig most az ötöde a korábbi rekordnak. A cég úgy látja, ezek az árcsökkenések a mostani negyedév során talán 10%-át teszik majd ki a cég alapanyagköltségeiben korábban bekövetkezett emelkedésekének.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.