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
auto
2024. 04. 21. vasárnap

Kína bedobta a törölközőt, nem versenyez tovább a gázért Európával

energia

A Reuters beszámolója szerint Kína nem vásárol több LNG-t az azonnali (spot) piacon, mivel az ország földgáz iránti keresletének növekedése 20 éve nem látott mélypontra zuhant, ami azt jelenti, hogy a világ legnagyobb importőre valószínűleg nem fog versenyezni Európával az ellátásért. Ez a fejlemény nem is jöhetett volna jobbkor kontinensünk számára, hiszen, mint ahogyan arról egy korábbi cikkünkben is írtunk, az orosz gázszállítások egy év alatt 80%-nál is nagyobb mértékben csökkentek, így az LNG vált Európa első számú beszerzési forrásává.

Kína teljes LNG-importja először csökkenhet 2006 óta, ami a JLC, az ICIS és a Rystad Energy tanácsadó cégek becslései szerint 65-67 millió tonna között fog alakulni idén, komoly visszaesést elszenvedve a 2021-es rekordmennyiségű 78,9 millió tonnához képest.

Grafikon: Reuters

Az, hogy Kína alapvetően leállította a spot piaci vásárlásait, nagyszerű, mert eggyel kevesebb féllel kell versenyezni a szállítmányokért” – mondta Alex Siow, az ICIS vezető ázsiai gáz- és LNG-elemzője.

A JLC, a SIA Energy and Rystad energiapiaci szakértői úgy látják, hogy az ázsiai ország gázfelhasználása az idén stagnálni fog, vagy akár enyhén csökkenhet is a tavalyi évhez képest.

Az egyik gázkereskedő, a JOVO Energy arra számít, hogy ezen a télen 20%-kal csökkenti az importot az egy évvel korábbihoz képest – mondta a Reutersnek a vállalat egyik vezető kereskedője.

A mérsékelt keresletet a hosszabb távú szállítási szerződések és a felpörgetett hazai kitermelés nagyrészt képes lesz kielégíteni, így viszont a kínai gázkereskedők által az előző negyedévekben lekötött LNG-szállítmányok egy része eladhatatlanná vált a hazai piacon, ezért azokat átirányítják Európába.

Július óta az ENN Group, egy energiapiaci kereskedő a 2021 végén lekötött amerikai LNG-szállítmányait Európába és Japánba irányítja át.

A belföldi gázeladásaink csalódást okoztak, de a tengerentúli piacon jól állunk” – nyilatkozta a vállalat egyik kereskedője a Reutersnek.

Bár a kormány ellátásbiztonsági okokból arra kérte az állami tulajdonú vállalatokat, hogy ne küldjék más országokba a saját szállítmányaikat, a magántulajdonú kereskedők továbbra is élnek ezzel az eszközzel. Több európai székhelyű kereskedő is arra számít, hogy az LNG Kínából Európába történő átirányítása a következő néhány évben is fennmarad. Ezt támogatja az a körülmény is, hogy az Egyesült Államokból olcsóbb Európába hajózni, mint Ázsiába.

Európa gázimportján alig látni az orosz szállítások összeomlását. Forrás: Bruegel

Európában az elmúlt hetekben 60%-ot esett a földgáz tőzsdei ára az augusztus végi csúcsáról, amiben nagy valószínűséggel a kínai kereslet visszaesése is jelentős szerepet játszott.

Ez történt, miután Putyin elzárta a gázcsapot

Címlapkép: AP Photo/Ng Han Guan

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.