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
auto
2024. 04. 20. szombat

Több mint négy tonnát is elhúz ez az új amerikai villanyautó

elektromos autó

Mifelénk Európában az elektromos autók elterjedésének kulcsa a kompakt szegmensben keresendő, emberek milliói várják, hogy a városi és elővárosi közlekedésre ideális, megfizethető kisautók kerüljenek a piacra. Az Atlanti-óceán másik oldalán azonban óriási a kereslet a vontatásra és áruszállításra is alkalmas hatalmas pickupokra, és a kínálat elektromosítása rengeteg vásárlóval ismertetheti meg az elektromos hajtás előnyeit. A platós villanyautó annyira forró téma, hogy a General Motors már a harmadikat mutatja be.

A GMC márkanév alatt mutatkozott be a napokban a Sierra EV névre keresztelt villanyautó, amely bár külsőre sokban hasonlít a hagyományos meghajtású megfelelőjére, szó sincs átalakításról, ugyanis a vállalatcsoport kizárólag elektromos autók alá tervezett Ultium padlólemeze fekszik alatta. A Sierra EV a GMC számára a második elektromos pickup, amely a Hummer EV-hez csatlakozik a kínálatba, a GM teljes modellpalettáján azonban a harmadik, hiszen a Silverado is rendelhető már kibocsátásmentes hajtáslánccal.

Villany pickup csatasor – ezek a behemótok szállnak ringbe egymás ellen

Az újdonság 2024 elején kerül piacra, és az első változata a Sierra EV Denali Edition 1 nevet viseli. Becsült hatótávolsága eléri majd a 640 kilométert, Max Power módban pedig akár 754 lóerővel és 1067 Nm nyomatékkal is mozgathatja magát az autó. Érdekesség, hogy a GMC elmondása szerint a Hummer EV-vel ellentétben ez a csúcs nem csak rövid ideig lesz elérhető, hanem bármeddig, amíg a sofőr szeretné. A kétmotoros hajtással akár 4,5 másodperces sprint is lehetséges 0 és 96 km/h között.

A Sierra EV számos olyan funkciót megkap, amit a Hummer, például a négykerékkormányzást, a Crab Walk oldalazást, az egypedálos vezetést, és az adaptív légrugózást. Több mint 4300 kilót tud majd vontatni, és akár 590 kilóval is meg lehet pakolni a rakterét. Az utastérben 16,8 colos központi kijelző segíti a sofőrt, amihez egy 11 colos digitális műszeregység is tartozik a kormány mögött, valamint Head-Up Display is rendelhető.

A villámgyors töltés valószínűleg sokak számára a legvonzóbb tulajdonság lesz: a 800 V-os rendszernek köszönhetően 350 kW-ot is képes lesz felvenni a Sierra EV, azaz maximálisan ki tudja majd használni az Electrify America ultragyors töltői által nyújtott teljesítményt, és 10 perc alatt akár 160 km hatótáv is betölthető lesz az aksiba. AC hálózaton 19,2 kW lesz elérhető, de az autó nem csak felvenni tud majd áramot, hanem leadni is az elektromos berendezések számára, 10,2 kW teljesítménnyel.

Az az amerikai vásárló egyébként, aki nem ugrott rá azonnal az előrendelési lehetőségre, az már le is csúszott, ebből a verzióból ugyanis minden példány elfogyott 24 órán belül. A Denali Edition 1 változat 107.000 dollárról indul.

Balról jobbra: 2025 GMC Sierra EV Elevation, 2025 GMC Sierra EV AT4, 2024 GMC Sierra EV Denali Edition 1

2025-ben aztán alacsonyabb árú és kisebb tudású változatok is piacra kerülnek Elevation és AT4 típusjelzéssel, utóbbi körülbelül 50.000 dollárnál kezdődik majd. Bővebb specifikációk ezekről később érkeznek. A Sierra EV a michigani Factory Zero létesítményben készül majd, de később a Lake Orion gyár is bekapcsolódik a termelésbe.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.