Idén nyáron 10 db elektromos BYD autóbusszal bővült Miskolc flottája. A villanybuszok nem is jöhettek volna jobbkor az üzemeltetési költségek emelkedésének szempontjából, azonban az új buszok ellenére is hatalmas költségnövekedés terheli a közlekedési vállalatot. Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója beszélt a Miskolci Városi Televízió Kilátó című műsorában a közlekedési társaságot érintő energiaár emelkedésről. A riportban konkrét adatok hangzottak el a dízel, sűrített földgáz (CNG), illetve tisztán elektromos autóbuszok üzemeltetési költségeiről. 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 Miskolc autóbuszflottája a 10 db vadonatúj szóló elektromos BYD busz mellett 75 db 6 éves CNG üzemű (40 szóló és 35 csuklós), valamint 25 db 20 éves dízelmotorral hajtott járműből áll. Eddig a legdrágábban a dízel buszok üzemeltek, 100 kilométer megtételéhez jelenleg 25.000 forintba kerül a gázolaj. 2022 januárjához képest a dízel ára 50%-kal emelkedett, a januári bruttó 442 forintról bruttó 680 forintra. A CNG üzemű buszok üzemanyagköltsége eddig a dízelek negyede volt, azonban a társaságnak szeptember 30-án lejárt a gázvásárlási szerződése. A közbeszerzési eljárás egyetlen ajánlattevője a korábbi 137,82 forint/m³-es ár tizenkétszeresét (nettó 1725,5 forint/m³) ajánlotta, amit a cég nem tudott elfogadni. Ezért központosított közbeszerzés keretében megismételték a pályázatot, amelyre ugyan kedvezőbb, de a korábbi árnak még mindig hétszeresét jelentő árat kaptak. Ezt már kénytelenek voltak elfogadni a szolgáltatás fenntartása érdekében, így azonban a technológiából fakadóan is egyértelműen tisztább üzemű, és Miskolc esetében a jóval fiatalabb és modernebb gázbuszok üzemeltetése drágább lett az öreg dízeleknél. Átadták Miskolc elektromos buszait Az elektromos energia áremelkedése már egyértelműen az orosz-ukrán háború előtt megkezdődött. A korábbi években nettó 21 Ft/kWh áron kapta az áramot az MVK Zrt, amely 2022 januártól háromszorosára, 62 forintra növekedett. A közlekedési cég számára nem a 10 db elektromos busz üzemeltetése, hanem a 31 járműből álló villamos flotta üzemeltetése adja a fogyasztás javát, a villamosok évente mintegy hatmillió kWh energiát fogyasztanak el. A jelenlegi árak mellett a BYD elektromos buszok üzemanyagköltsége a CNG buszok korábbi költségeivel nagyjából azonos szinten alakulnak, azaz a dízelek költségének negyedéből üzemelnek. Az év végén azonban új áramárak jönnek a szerződés lejáratát követően. A vezérigazgató nem számít 250 Ft/kWh alatti áramárra a 2023-as esztendőtől, így az idei ár megnégyszereződése szinte biztosra vehető, azaz januártól az elektromos buszok üzemanyagköltsége is utolérheti a dízelek költségét, amennyiben a gázolaj ára nem emelkedik tovább. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!