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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A dízel költség negyedéből üzemelnek a villanybuszok Miskolcon

Idén nyáron 10 db elektromos BYD autóbusszal bővült Miskolc flottája. A villanybuszok nem is jöhettek volna jobbkor az üzemeltetési költségek emelkedésének szempontjából, azonban az új buszok ellenére is hatalmas költségnövekedés terheli a közlekedési vállalatot.

Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója beszélt a Miskolci Városi Televízió Kilátó című műsorában a közlekedési társaságot érintő energiaár emelkedésről. A riportban konkrét adatok hangzottak el a dízel, sűrített földgáz (CNG), illetve tisztán elektromos autóbuszok üzemeltetési költségeiről.

Miskolc autóbuszflottája a 10 db vadonatúj szóló elektromos BYD busz mellett 75 db 6 éves CNG üzemű (40 szóló és 35 csuklós), valamint 25 db 20 éves dízelmotorral hajtott járműből áll. Eddig a legdrágábban a dízel buszok üzemeltek, 100 kilométer megtételéhez jelenleg 25.000 forintba kerül a gázolaj. 2022 januárjához képest a dízel ára 50%-kal emelkedett, a januári bruttó 442 forintról bruttó 680 forintra.

A CNG üzemű buszok üzemanyagköltsége eddig a dízelek negyede volt, azonban a társaságnak szeptember 30-án lejárt a gázvásárlási szerződése. A közbeszerzési eljárás egyetlen ajánlattevője a korábbi 137,82 forint/m³-es ár tizenkétszeresét (nettó 1725,5 forint/m³) ajánlotta, amit a cég nem tudott elfogadni. Ezért központosított közbeszerzés keretében megismételték a pályázatot, amelyre ugyan kedvezőbb, de a korábbi árnak még mindig hétszeresét jelentő árat kaptak. Ezt már kénytelenek voltak elfogadni a szolgáltatás fenntartása érdekében, így azonban a technológiából fakadóan is egyértelműen tisztább üzemű, és Miskolc esetében a jóval fiatalabb és modernebb gázbuszok üzemeltetése drágább lett az öreg dízeleknél.

Átadták Miskolc elektromos buszait

Az elektromos energia áremelkedése már egyértelműen az orosz-ukrán háború előtt megkezdődött. A korábbi években nettó 21 Ft/kWh áron kapta az áramot az MVK Zrt, amely 2022 januártól háromszorosára, 62 forintra növekedett. A közlekedési cég számára nem a 10 db elektromos busz üzemeltetése, hanem a 31 járműből álló villamos flotta üzemeltetése adja a fogyasztás javát, a villamosok évente mintegy hatmillió kWh energiát fogyasztanak el.

A jelenlegi árak mellett a BYD elektromos buszok üzemanyagköltsége a CNG buszok korábbi költségeivel nagyjából azonos szinten alakulnak, azaz a dízelek költségének negyedéből üzemelnek. Az év végén azonban új áramárak jönnek a szerződés lejáratát követően. A vezérigazgató nem számít 250 Ft/kWh alatti áramárra a 2023-as esztendőtől, így az idei ár megnégyszereződése szinte biztosra vehető, azaz januártól az elektromos buszok üzemanyagköltsége is utolérheti a dízelek költségét, amennyiben a gázolaj ára nem emelkedik tovább.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.