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
auto
2024. 04. 20. szombat

A chipgyártókat továbbra sem érdekli az autógyártók nyomora

elektromos autó

Iparági szakértők szerint legalább 2024-ig tartani fog még a chiphiány, mivel miközben az autógyártók az elektromos autók miatt egyre nagyobb mennyiségben rendelnének félvezetőket, az ingatag világgazdasági környezetben és a magas kamatoktól tartva, az elektronikai nagyvállalatok nem igazán törik magukat a kapacitások bővítésével. Manapság a rendeléstől számítva még mindig nagyjából hat hónap a félvezetők szállítási ideje, ami duplája a szokásosnak.

Bár elsőre furcsának tűnhet, miért nem bővítenek ha egyszer növekvő megrendelésekre lehet számítani, saját szemszögükből nézve jó okaik vannak.

A nagy hal, ami kis hal

Bár amikor az autóiparra és az autógyártókra gondolunk, hatalmas gyárakat, több tízmilliárd dolláros forgalmú vállalatokat látunk magunk előtt, a félvezetőipar számára az Alix Partners szerint ezek a cégek még mindig eléggé kis ügyfeleknek számítanak, mivel a világpiac mindössze 6-10 százalékát teszik ki.

A problémát tovább tetézi, hogy az autóipar szereplői viszonylag régi, ma már elavult chipeket rendelnek. A szakértő szerint zömmel 28 nanométeres technológiával készülő félvezetőkről beszélünk, amihez érzékeltetésképp hozzáteszi, hogy a 2010-2013 között gyártott iPhone 4 használt ilyeneket. A félvezetőgyártók nem szívesen vennének fel magas kamatokkal beruházási hiteleket ahhoz, hogy 10 éves technológiára építsenek gyárakat.

Forrás: Bosch

Ráadásul az autóipar hosszú, 3-5 éves fejlesztési ciklusai sem segítenek, mert sokszor mire gyártásba kerül az autó, elavul már az elektronikája. Ezzel szemben a szórakoztatóelektronikai és informatikai ügyfelek a legmodernebb gyártástechnológiával készülő chipeket rendelik, amelyekért többet is lehet kérni, és nagyobb hasznot lehet besöpörni.

Hosszútávon az hozhat ebben változást, hogy az autógyártók jelenleg azon dolgoznak, hogy csökkentsék az autókban használt vezérlők számát, és számra kevesebb, de funkcióban sokoldalúbb, központosított chipek legyen a járművekben. Az ezekhez kapcsolódó rugalmasabb, távolról frissíthető szoftverarchitektúrák pedig abban is segíthetnek, hogy ne feltétlenül kelljen új hardvert tervezni és gyártani az újabb funkciókhoz.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.