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 A múlt héten ismertették az Európai Unióban forgalmazott járművek szennyezésére vonatkozó EURO 7 szabvány tervezetét, amelytől sokan a belsőégésű motor ellehetetlenítését várták. Helyette az elektromos autókra is vonatkozó szabályok érkeztek, a hagyományos autók pedig túlságosan is hosszú haladékot kaptak. Amennyiben a tanács megszavazza az előterjesztést, legkorábban 2025-től léphetnek életbe az új, szigorúbb előírások. Nem elfogadható, hogy csak az EU tagországaiban évente 300.000 korai halálesetért felelős a levegőszennyezés – mondta Margrethe Vestager alelnök. A 2018-as adatok szerint az Európai Unióban az NOx kibocsátás 39%-a, valamint az elsődleges PM2.5 és PM10 kibocsátás 10%-a származik a közlekedésből, azonban az arányok jóval magasabbak a városokban, ahol a közlekedés a fő légszennyező. Csak a közúti áruszállítás mintegy 70.000 idő előtti halálesetet eredményez. Ne járasd az álló autó motorját! Az új Euro 7-es kibocsátási normák célja az autók, kisteherautók, teherautók és autóbuszok károsanyag kibocsátásának csökkentése, valós vezetési körülmények között. A javaslat a kipufogócsövekből, valamint a fékekből és a gumiabroncsokból származó károsanyag-kibocsátással egyaránt foglalkozik. Nézzük mi változik, szigorodik Az Euro 7 szabályozás egyaránt vonatkozik majd személygépkocsikra és kisteherautókra, melyekre eddig az Euro 6 vonatkozott, valamint tehergépkocsikra és buszokra (eddig Euro VI). Az új szabványok függetlenek lesznek a jármű meghajtásának módjától, azaz a benzines és dízel járművek mellett az elektromos hajtásláncra és alternatív üzemanyagokra is kiterjednek. Nincs kibúvó hideg üzemre Szélesítik a közúti károsanyag-kibocsátási tesztek által lefedett vezetési feltételeket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy kevesebb lesz a kibúvó, amikor lekapcsolhatók a kipufugógáz-kezelő rendszerek. A jelenlegi szabályozás gyakorlatilag csak ideális külső és belső körülmények között érvényes, a beindítás utáni hideg üzemben féktelenül szennyezhetnek a járművek, márpedig – különösen télen – a városi üzemnek jelentős részét hideg motorral teszik meg a járművek. Erről a problémáról az ún. Thermofenstert ismertető cikkünkben írtunk részletesen. Az autógyártók nem is tagadják, hogy csalnak Az Euro 7 norma jobban tükrözi a járművek európai, gyakorlati használati körülményeit, beleértve a 45 °C-os hőmérsékleti határt és a napi ingázásra jellemző rövid utakat. Szigorodnak a szennyezőanyag-kibocsátásra vonatkozó határértékek, korábban nem szabályozott szennyező anyagokra is kiterjednek, például a nehézgépjárművek dinitrogén-oxid-kibocsátására. A NOx-kibocsátás esetében a személyautóknak és kisteherautóknak 35%-kal, az autóbuszok és teherautók esetében pedig 56%-kal alacsonyabb értékeknek kell megfelelni az előző szabványhoz viszonyítva. A kipufogóból származó szilárd részecskékre (PM2.5 és PM10) vonatkozó előírás a személyautók és kisteherautók esetén 13%-kal, a buszoknál és teherautóknál 39%-kal szigorodik. Maximális kibocsátás (kilométerenként) Károsanyag kibocsátás M1, N1 járművek (személyautók és kisteherautók) Kisteherautók (N1) esetén 35 kW/tonna teljesítmény-tömeg arányig NOx [mg] 60 75 PM [mg] 4.5 4.5 PN10 [#] 6×1011 6×1011 CO [mg] 500 630 THC [mg] 100 130 NMHC [mg] 68 90 NH3 [mg] 20 20 Maximális kibocsátás 10 km-nél rövidebb utak esetén (utanként) Károsanyag kibocsátás M1, N1 járművek (személyautók és kisteherautók) kisteherautók (N1) esetén 35 kW/tonna teljesítmény-tömeg arányig NOx [mg] 600 750 PM [mg] 45 45 PN10 [#] 6×1012 6×1012 CO [mg] 5000 6300 THC [mg] 1000 1300 NMHC [mg] 680 900 NH3 [mg] 200 200 Az elektromos autók szennyezését is korlátozzák A világon elsőként az Euro 7 emissziós előírásai kiterjednek a villanyautókra is. Természetesen nem a nemlétező kipufogógázok összetételét fogják mérni, azonban szabályozzák a fékekből és gumiabroncsokból származó károsanyag kibocsátást is. Számszerűen az autók fékjéből származó részecskére vonatkozóan 27%-os csökkenést várnak. Egy elektromos autó, ahogy öregszik, egyre tisztábban üzemel, hiszen évről-évre tisztul a töltéshez felhasznált elektromos energia termelése. A hagyományos autókról ez nem mondható el, a kopásoktól, elmaradó karbantartásoktól, költséges részecskeszűrő csere helyett szoftveres módosítások miatt egy idősebb autó kibocsátása a gyári értékek többszöröse. A villanyautó-ellenes tanulmányok nem számolnak a jövővel Az Euro 7 erre a problémára is próbál megoldást adni. Míg az Euro 6/VI szabvány maximum 5 éves, 100.000 kilométert futó személyautók esetén kellett betartani, az új szabályozásnak megfelelést a járművek 200.000 kilométeres futásáig és 10 éves korukig ellenőrzik majd. Hasonló szigorítás érkezik az autóbuszokra és teherautókra is. Előírják az elektromos (és hibrid) személy- és kisteherautókba beépített akkumulátorok tartóssági követelményeit, hogy növeljék a vásárlók elektromos járművekbe vetett bizalmát. Az új előírástól azt remélik a döntéshozók, hogy csökken majd az akkumulátor-csere szükségessége a járművek élettartamának elején, így csökken az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyagok iránti igény is. A gyakorlatban a szabályozás nem túlságosan szigorú, enyhébb követelményt fogalmaz meg annál, amit az autógyártók többsége jelenleg akkumulátor-garanciaként kínálnak a tisztán elektromos modellekhez. A hibrid és tisztán elektromos személyautók esetén azt írják elő, hogy 5 év és 100.000 km alatt az akku kapacitása nem csökkenhet az újkori állapot 80%-a alá, míg 8 év és 160.000 km alatt legalább 70%-osnak kell maradni az akku egészségi állapotának (SoH – State of Health). Kisteherautók esetében még ennél is megengedőbb az Euro7 norma, 5 év és 100.000 km után legalább 75%-os, 8 év és 160.000 kilométert követően pedig minimum 65%-os akku állapot az elvárás hibrid és tisztán elektromos hajtás esetén egyaránt. Nem lehet új dízelbotrány, de figyelnek a kiütött DPF-re is? A digitalizáció adta lehetőségeket kihasználva biztosítsák, hogy a járművek adatait ne lehessen meghamisítani. A hatóságok számára egyszerűbb lesz a járművekben található érzékelők adatainak monitorozása, a jármű teljes élettartama alatt mérni fogják a károsanyag-kibocsátást. Tovább emelkedik az autók ára az új norma miatt? Az új előírásokat úgy határozták meg, hogy a meglévő technológiákkal is teljesíthetők legyenek a határértékek, hiszen 2035-től már tilos lesz hagyományos erőforrással működő járművek értékesítése, felesleges lenne erre a viszonylag rövid időre újdonságok kifejlesztésére kényszeríteni a gyártókat. A bizottság azzal számol, hogy az Euro 7 előírásai személyautók esetén 90-150 eurós, buszok és teherautók esetén pedig mintegy 2600 eurós költség mellett megvalósíthatók. A beruházás pedig egyértelműen megtérülnek: minden euró, amit az Euro 7 által megkövetelt technológiákra elköltenek, legalább 5 eurót takarít meg az egészségügy és környezetvédelem oldalán. A Földet nem, csak az életünket mentik meg az elektromos autók Címlapkép: Shutterstock 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!