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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Tesla karácsonyi frissítése kapcsán már egyszer megírtuk, mi mindent tartalmaz a csomag, de mindig vannak nem dokumentált, apróbb újítások.

Most egy olyat is elrejtettek, ami hasznosabb lehet, mint az összes többi, ami a csomagban volt.

Rendszer van mögötte

A Tesla az európai és izraeli ügyfeleit lepte most meg egy régóta esedékes frissítéssel, amely jócskán kibővíti a navigáció által ismert töltők körét.

Korábban az autó fedélzeti rendszere csak a vállalat saját töltőit, a hoteleknél, éttermeknél elhelyezett célállomás töltőket, illetve a Superchargereket ismerte, de tavaly november óta már egy pár más szolgáltató, így az Ionity néhány oszlopa is a rendszerben volt. A lista azonban közel sem volt teljes.

Most azonban a vállalat kiterjesztetett számos alternatív szolgáltatóra is ezt a kört, a választék azonban nem véletlenszerű és nem is feltétlenül tartalmazza az adott cég összes oszlopát.

Ahhoz ugyanis, hogy egy alternatív – értsd nem-Tesla – töltőoszlop bekerüljön a navigációba a vállalat egy három pontból álló kritériumrendszert állított fel. Eszerint, a megelőző 60 napos időszakban:

  • a töltőnek rendelkeznie kellett legalább egy kompatibilis töltőcsatlakozóval, és
  • legalább négynaponta töltenie kellett rajta Teslának, és
  • 90%-ban sikeresnek kellett lennie a töltéseknek.

A fentiek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a Tesla a saját flottája adatai alapján válogatja össze a töltőket, azaz gyakorlatilag a crowdsourcing eszközével él, és a vásárlói autóiból letöltött adatokat használja. A cég azt mondja, azért van szükség ezekre a kritériumokra, hogy a szerepeltetett töltők elérjék a Tesla által támasztott megbízhatósági követelményeket, magyarul, ne navigáljon az autó olyan oszlophoz, ami rendszeresen rossz, vagy ledobja a kocsit töltés közben.

Ezek miatt azonban egy töltő sem kap örök fix helyet a listában, hanem folyamatosan ellenőrzik, hogy megfelel-e a követelményeknek. Amennyiben 14 napon belül

  • egy Tesla töltést sem regisztráltak az oszlopon, vagy
  • a töltések kevesebb, mint 70%-a sikeres, akkor

kiveszik a helyszínt az autók navigációs rendszeréből.

Elsőre elég jónak tűnik a hazai merítés, számos Mobiliti, MOL Plugee, és TEA töltő került fel a listára az én környékemen is.

Az autók rendszerében kis villám jelekkel kategorizálják a töltők teljesítményét – egy villám a célállomástöltő, három a Supercharger és hasonló szintű oszlop, a kettő pedig valahol ezek között van a skálán. Ebben a kategóriában 50, illetve 75 kilowattos töltőket találtam mind itthon, mind Szlovákiában.

A három villám valahol 100 kW körül kezdődhet, és a Superchargerek mellett a Greenway és a MOL Plugee töltői is bekerültek a felsorolásba, de van itt szlovák ZSE és Next-e oszlop is.

Egy dolog azonban egyelőre sajnos továbbra sem változott, az autó útvonaltervezője nem kalkulál harmadik fél töltőivel, ezeket nekünk kézzel kell hozzáadni az útitervhez. Amikor a képeket készítettem, viszonylag alacsony, 40% alatti töltöttség volt a kocsimban, így beállítottam pár olyan útvonalat – Pécs, Gyula – amihez illett volna valahol tölteni, ismert a rendszer harmadik fél által üzemeltettet oszlopot, viszont nem esett útba Supercharger. De az autó továbbra is országjáró körútra akart vinni, hogy Gárdonyból Pécs felé az abszolút rossz irányban lévő szigetszentmiklósi, Gyula irányába pedig a nagy kitérőt jelentő szegedi Superchargert ejtsem útba, pedig az útvonal mentén jelezte, hogy látja az alternatív szolgáltatók oszlopait.

Reméljük ennek okosítására nem kell egy újabb évet várni, bár valószínűnek tartjuk, hogy a változtatásnak az égvilágon semmi technikai akadálya nincs, csak a cég belső irányelvei, döntése határozza ezt meg.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.