Túl az utolsó próbán a Tesla Semi

Pár napon belül, december elsején, a Tesla megkezdi az első kamionjai kiszállítását az ügyfeleinek. Azt már egy ideje tudjuk, hogy az első partner a Pepsi lesz, és az átadón Elon Musk is részt vesz majd. A kamion prototípusait már évek óta kínozza a gyártó a saját flottája részeként, elsősorban a nevadai akkugyár és a fremonti autógyár közötti útvonalon.

Most viszont a sorozatgyártás kezdete után végeztek még egy utolsó tesztet.

Tudja amit vállalt

A teherautó gyártók most már egyre nagyobb darabszámban kínálnak elektromos kamionokat, és ezek hatótávja is sokat fejlődött az elmúlt években. A Volvo FH Electric 300 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, a Mercedes-Benz pedig nemrég mutatta be a legújabb eActros prototípusát, amely 2024-ben kerülhet sorozatgyártásba és 500 kilométeres hatótávot ígér.

Forrás: Error__Loading1, Reddit

A Tesla Semi alapváltozata is 500 kilométeres hatótávval kerül gyártásba, de úgy tudni, most, az első példányok a nagyobb akkupakkal, 800 kilométeres verzióban készülnek. A cég korábban azt mondta, ezeket az értékeket sík terepen, 100 km/h körüli sebességgel, és teljes rakománnyal kell érteni, és most úgy tűnik a sorozatgyártású verziónál ezt le is tesztelték.

Elon Musk Twitteren tudatta a világgal, hogy a cég csapata nemrég fejezett be egy 800 kilométeres tesztutat 36,74 tonnás össztömeggel. Korábban már szóltak arról hírek, hogy a kamion előszériás darabjai már jártak ügyfeleknél is teszten, de azért kíváncsian várjuk a valós körülmények között szerzett, pártatlan tapasztalatokat majd ezzel kapcsolatban.

Az elektromos kamionok egyébként az USA-ban mintegy 900 kilogrammal nyomhatnak többet, mint hagyományos társaik, itt Európában pedig még engedékenyebbek voltak a szabályozók, ugyanis négy tonnával is meg lehet haladni a dízelekre vonatkozó súlyhatárt.

Hogy a Tesla Semi üresen hány kilót nyom, pontosan mekkora és milyen kémiájú aksik vannak benne, azt egyelőre nem tudjuk. A cég korábban azt ígérte, hogy a hasznos teher súlya megegyezik majd a dízel társaiéval, az aksik tekintetében pedig a legvalószínűbb, hogy az új nevadai kamiongyár telekszomszédjánál, a Giga Nevada falain belül készülő 2170-es NMC cellákból raktak bele 900-1000 kWh közötti mennyiséget. Ha a hivatalos átadón megosztanak erről valamit, akkor beszámolunk róla.

Kritikusok természetesen már megjegyezték, hogy Musk konkrétan nem írta azt, hogy a teszt út egy töltéssel történt volna, így még nem mindenki hisz a 800 kilométeres villanykamion létezésében. Köztük vannak egyébként olyan iparági szereplők, mint a Daimler Trucks vezetője, Martin Daum is, aki 2018-ban még azt nyilatkozta, hogy a fizika törvényei Németországban és Kaliforniában is ugyanazok, így kétli, hogy a Tesla ilyen teherautót tudna gyártani. Ha mégis így lenne, akkor ők kettőt is rendelnek – tette hozzá -, hogy alaposan leteszteljék és darabjaira szedjék.

De hasonlóan a kétkedők táborát erősítette korábban Bill Gates is, aki 2020 augusztusában azt írta, hogy az akkutechnológia valószínűleg soha nem lesz praktikus a nagy hatótávú kamionok világában. mert túl sok nehéz akkumulátort kellene magunkkal cipelni.

Persze 2018 és 2020 is régen volt már, lehet a két úriember véleménye is változott, és remélhetőleg hamarosan valós, mért adatok is rendelkezésre állnak majd. A Pepsi korábban azt ígérte, hogy nyilvánosan be fog számolni a használtban szerzett tapasztalatairól.

Gyártási tervek

Hogy hány kamiont kap most a Pepsi, azt nem tudjuk, de

Robyn Denholm, a Tesla igazgatótanácsának elnöke, két hete a Wall Street Journalnak azt nyilatkozta, hogy a cég idén akár 100 példányt is legyárthat a Semiből.

A legutóbbi negyedéves telekonferencián a cég vezetői arról beszéltek, hogy céljuk 2024-ben 50.000 kamion értékesítése Észak-Amerikában, de szeretnék más kontinenseken is megkezdeni a kiszállításokat.

Az Egyesült Államokban több, mint négymillió ilyen nagy, ún, 8-as osztályú, 15 tonna feletti össztömegű kamion van az utakon, és 2021-ben 222 ezer eladást regisztráltak ebben a kategóriában. Európában tavaly 240 ezer ún. HCV azaz 16 tonna feletti teherautó került értékesítésre.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.