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 A legtöbb hagyományos autógyártó hétpecsétes titokként őrzi, hogy pontosan mennyit is keres elektromos modelljein. A villanyautók számai gondosan bele vannak keverve a teljes portfólió adataiba, de nemegyszer az is komoly kihívás, hogy megtudjuk, hogy egyáltalán hány tisztán elektromos autót értékesített egy cég, ha nem elégszünk meg az elektromosított mázzal leöntött széles kategóriával. A Ford most szokatlanul őszintén beszélt ezekről az adatokról, hamarosan pedig teljesen kiteríti a kártyáit. Az 50 milliárdos terv A Ford legutóbbi negyedik negyedéves beszámolója azzal a kellemetlen hírrel fogadta a befektetőket, hogy a vállalat 2022-t mintegy 2 milliárd dollár mínusszal zárta – igaz, ennek főleg olyan okai voltak, mint a Rivian részvényeik értékének negatív változása, illetve a Volkswagennel közös Argo A.I. bezárása nyomán leírt veszteség. De ennél talán a mi szempontunkból érdekesebb, hogy most utoljára láttuk ebben a formában a cég számait. 2023-tól ugyanis a vállalat két külön üzletágba szervezi autógyártását: a Ford Blue a hagyományos, belsőégésű motoros modellekért, a Ford Model e pedig a tisztán elektromos járművekért felel majd. Ez egyben azt is jelenti, hogy az első negyedéves számokat már ennek megfelelően prezentálja majd a cég, és feketén-fehéren látható lesz mekkora a nyereségük, vagy a veszteségük a villanyautóikon – erősítette meg a vállalat. A jelenleg még kis darabszámban gyártott villany-Transitok, illetve a növekedési pálya elején tartó F-150 Lightning mellett a Mustang Mach-e a gyártó elektromos zászlóshajója, melyből már több, mint 150 ezer készült – azonban úgy néz ki sok pénzt ezzel eddig nem kerestek, sőt. A vállalat tavaly már nyíltan arról beszélt, hogy a nyersanyagárak emelkedése megette a Mach-e profitját, nemrég pedig a típus árát is csökkentették az Egyesült Államokban válaszul a Tesla hasonló lépésére. Ford Mustang Mach-e Jim Farley, a cég igazgatója a pénzügyi beszámoló kapcsán elismerte, hogy több hibát is vétettek a Mach-e tervezése kapcsán. Nem tudtuk, hogy az autóban használt elektromos kábelek 1,6 kilométerrel voltak hosszabbak a szükségesnél, és nem tudtuk, hogy az autó 30 kilóval nehezebb a kelleténél és ez 300 dollárnyi extra akkumulátorunkba kerül. Azt sem tudtuk, hogy fejlettebb fékrendszerrel tovább csökkenthettük volna az akku méretét, vagy, hogy a világ legjobb légellenállására van szükségünk, hogy kisebb akku is elég legyen – fogalmazott a cég vezetője az elemzői konferenciahíváson. Farley szavai erősen emlékeztetnek arra a videósorozatra, amelyet Sandy Munroék készítettek a típusról, ráadásul a szakember korábban évtizedekig a Fordnál dolgozott – de arról nem tudnunk, hogy a vállalat konkrétan megvásárolta-e azt az elemzést, amely hasonló területeken javasolt módosításokat. A cég vezetője egyébként azt is elismerte, hogy tavaly mintegy 2 milliárd dollár nyereség úszott el azon, hogy nem megfelelően hajtották végre a stratégiájukat, és megígérte, hogy ebből is és a tervezési hiányosságokból tanulnak. A Ford tervei szerint 2030-ra eladásaik 40 százalékát a teljesen elektromos modellek teszik majd ki - ez jelenleg csak 3 százalék a hazai piacukon. Farley arról is beszélt, hogy nem akarnak olyan villanyautós szegmensben versenyezni, ahol nagy példányszámban, de alacsony profittal készülnek termékek - ezt, ahogy mondta, már egyszer megpróbálta Henry Ford és nem volt sikeres üzletpolitika. Ezért olyan piaci résekre fókuszálnak, mint például ahol az E-Transit, vagy az F-150 Lightning van jelen, és különleges terméket tudnak kínálni. De az igazi pénzcsináló, tette hozzá, majd a következő generációs villanyautójuk lesz, amelynél már a tervezéskor felhasználták a korábbi modellek tanulságait. Ford E-Transit A vállat egyébként nem csak a villanyautóinál, a hagyományos járművek terén is radikális egyszerűsítésekre készül, 30-50 százalékkal kevesebb rögzítőelemet és keretet akarnak használni a járművekben, mint jelenleg. Arra van szükségünk, hogy a belsőégésű motoros üzletág pénzt termeljen, a villanyautós pedig az innovációra koncentráljon - mondta Farley. A Ford idén 5 milliárd dollárt költ villanyautós programjára és 3 milliárdos strukturális költségcsökkentést tervez a belsőégésű motoros területen. Ford F-150 Lightning A vállalat a korábbi 30 milliárdról 50 milliárd dollárra növelte azt a befektetést, amelyet 2026-ig akar a villanyautós üzletágnál megvalósítani - írja a Reuters. John Lawler, a Ford pénzügyi igazgatója úgy nyilatkozott, hogy addig nem számítanak rá, hogy nyereséget termel az új villanyautós üzletáguk, amíg 2025-ben meg nem kezdődik az új, következő generációs platformon készülő modellek gyártása. Fájdalmas évek állnak a Ford előtt Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!