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
auto
2024. 10. 22. kedd
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

Már-már úgy tűnt soha nem lesz vége a „funding secured” sztorinak, mivel a korábbi SEC nyomozás után most egy magánperben kértek milliárdos büntetést a Tesla vezetőjére.

Az esküdtek azonban Musknak adtak igazat.

Senki többet?

Elon Musk 2018. augusztus 7-én írta meg azóta is sokat vitatott tweetjét, amelyben az köztölte, hogy azon gondolkodik, hogy befektetők segítségével felvásárolja, magánosítja a Teslát, és ahogy mondta, ehhez biztosítva vannak a források is. A hír hatására 12,8 százalékot emelkedtek a cég értékpapírjai. Két hét kellett, míg Musk augusztus 24-én bejelentette, hogy meggondolta magát, mégsem vág bele a kivásárlásba, az augusztus hetedikei csúcs és a terv visszavonása között azonban 14,95 százalékot zuhantak a cég papírjai.

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

Így kezdődött az azóta is tartó jogi kalamajka.

Először alig egy héttel az eredeti tweet után, augusztus 15-én ütött be a ménkű, amikor kiszivárgott, hogy az SEC, a szövetségi tőzsdefelügyelet vizsgálatot indít a cégvezető ellen, mivel véleményük szerint felelőtlen üzenetével megsértette a jogszabályokat és kárt okozott a befektetőknek. A szivárgás és a sajtóhírek hatására 8 százalékot gyengültek a vállalat részvényei. Szeptember 27-én csütörtökön azután az SEC bejelentette, hogy csalással vádolják meg Muskot, aminek hatására másnap 14 százalékot esett a cég papírjainak árfolyama.

A TSLA részvények árfolyama az eredeti tweet és év vége között. Forrás: Morningstar

Ezt alig tudta feldolgozni a tőzsde, mire másnap, szombaton érkezett a hír, hogy a tőzsdefelügyelet és Musk peren kívüli megállapodást kötöttek. Ennek értelmében az üzletember és a Tesla is, jelképes, 20-20 milliós büntetést fizetett, amelyet az SEC a károsultak között kívánt szétosztani, Musk pedig lemondott az igazgatótanács vezetői pozíciójáról és három évig nem tölthette be azt. A CEO, azaz vezérigazgatói állást azonban megtarthatta, és fenntarthatta ártatlanságát.

Forrás: @chicago_glenn, Twitter.

A megállapodás egy különös kitétele volt, hogy a cég igazgatótanácsának a jövőben előre jóvá kellett volna hagynia Musk közösségi médiás üzeneteit. Ez azonban annyira sokféleképp értelmezhető szövegezést kapott, hogy végül betarthatatlannak bizonyult. Az ügy további pikantériája, hogy az SEC ugyan begyűjtötte a 40 milliós büntetést, ám több, mint három évig nem tudták kidolgozni a kártalanítási tervet, és erre csak 2022 márciusában akkor került sor, amikor ezt Musk, hol másutt, mint a Twitteren, a szemükre vetette. Hogy ebből a pénzből végül kik és mennyit kaptak, azt nem tudjuk.

Ám ezzel nem ért véget a dráma.

Befektetők egy csoportja ugyanis azt állította, hogy ők Musk első üzenetén felbuzdulva részvényeket vásároltak, mivel a cégvezető azt sugallta, hogy az üzlet gyakorlatilag megköttetett így fix 420 dollárt, azaz mai árfolyamon 28-at kaphatnának értékpapíronként. Csakhogy mire két hét alatt kiderült, hogy mégsem lesz meg a felvásárlás, a papírok visszamentek az augusztus hetedikét megelőző értékükre. A felperesek szakértője szerint a világon összesen akár 12 milliárdot is bukhattak a hasonló cipőben járók, így ügyvédjeik azt kérték Musk fizessen több milliárdos büntetést.

A TSLA részvények árfolyama az eredeti tweet óta. Forrás: Morningstar

Ehhez az érveléshez azért meg kell jegyeznünk azt is, hogy természetesen a részvényeken csak akkor bukott valaki, ha akkor, mondjuk pont a mélyponton, el is adta őket, de nem sokkal, csupán három hónappal később már visszatértek az eredeti csúcsra a Tesla papírok, Musk vitatott tweetjének időpontjához képest pedig 2021 novemberében már 1687 százalékos pluszban is voltak, de még most is 733 százalékon vannak. Minden csak a kiválasztott időhorizont kérdése.

Musk ügyvédjei azzal védekeztek, hogy a tweet nem hazug, vagy csaló, hanem csak pontatlanul, szerencsétlenül megfogalmazott volt. Érvelésük szerint Musk tényleg úgy gondolta, hogy szóbeli megállapodást kötött arab befektetőivel, a felperesek pedig tudhatták, hogy egy ilyen döntést még a cég részvényeseinek és igazgatótanácsának is jóvá kell hagynia.

A per mostanáig tartott, idő közben már csoportos keresetté minősíttették, amelynek súlyos, több milliárdos büntetés lehetett volna a vége.

Ám a kilenc esküdt végül kevesebb mint két óra tanácskozás után egyhangúlag úgy döntött, hogy Musk nem felelős a felperesek veszteségéért.

A döntés ellen még fellebbezhetnek, de egyelőre nem tudni, hogy fognak-e élni ezzel a lehetőséggel.

Tájékoztatás: a szerző Tesla részvényekkel rendelkezik.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.