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 Nem titok, hogy a Ford európai villanyautós kínálatának jó részét – igazából a Mach-e és e-Transit típusokon kívül az egészet – a Volkswagen MEB platformjára fogja építeni a kölni gyárában. De az sem titok, hogy az érdekházasság nem egy végleges megoldás az amerikai autógyártó számára. Most ezzel kapcsolatban árultak el új részleteket. Önállósodnak Ha már a nem titok felütésnél tartunk, az sem túl nagy titok, hogy az MEB nem váltotta be maradéktalanul a hozzá fűzött reményeket, az erre épülő autók ugyanis a gyártási idő és költségek tekintetében nem igazán veszik fel a versenyt az élvonallal. Ráadásul az autók szoftvere is messze elmarad attól, amit ma elvárnak a fogyasztók, vagy akár attól az Android alapú megoldástól is ami a Ford Mustang Mach-e fedélzeti rendszerében működik.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 Arról már szeptember végén írtunk, hogy tisztában van ezzel a Ford is, de az irányváltás nem olyan egyszerű. Termesztésen nem arról van szó, hogy a Titanichoz kötötték a mentőhajójukat, de a vállalat vezetésében eldöntötték, hogy a már meglévő együttműködést nem mélyítik tovább, nem terveznek rá új modelleket. A Ford európai ágának vezetője, Martin Sander szerint azzal, hogy 2020-ban bejelentették az együttműködést a wolfsburgiakkal, nagyjából két év fejlesztési időt spóroltak meg – ennyivel később érkeznének az idén év végre prognosztizált első új, Európának tervezett elektromos autóik, ha nulláról kezdik a munkát. Időközben persze már azt is megtudtuk, hogy a Mach-e platformja is teljesen új utódot kap majd, de ez valószínűleg amúgy sem lett volna alkalmas az európai igényeknek megfelelő típusokhoz. Ez lehet a Ford egyik első MEB platformos autója. A jelenlegi tervek szerint 2024-ben már három, tisztán elektromos személyautót kínálnak majd Európában, de ott lesznek a teljesen elektromos haszongépjárművek is, amelyek legalább ennyire fontosak, hiszen miközben a gyártó személyautós üzletága évek óta veszteséges a kontinensen, a kisteherautóknál piacvezetők. 2026-ra már évi 600 ezer tisztán elektromos jármű eladását tervezik Európában – ebbe nyilván beleszámít az import Mach-e is – és 2028-ig összesen 1,2 millió készülhet a kölni gyárban az MEB platformon. Hogy ezután hogyan tovább, az egyelőre nyitott kérdés, de úgy néz ki önálló útra lép a gyártó. A Ford spanyol, valenciai gyárában egy teljesen új elektromos platformra fognak majd autókat építeni, de hogy pontosan mikortól és mely modelleket, azt még nem árulják el. A Ford nemrég szállt ki a Volkswagennel közös önvezetést fejlesztő Argo AI nevű cégből, amelyet a német partner is elhagyott, így az megszűnt. Amikor arról kérdezték, hogy az MEB megállapodás részeként a Volkswagen szoftverét is átveszik-e, Sander azt nyilatkozta, hogy nem érzik úgy, hogy szükségük lenne külső segítségre ezen a területen, és az autonómia területén is boldogulnak egyedül. Fájdalmas átalakulás Sander arról is beszélt a német Autowoche szaklapnak, hogy az autógyártó európai átalakulása meglehetősen fájdalmas lesz, és bizonyos realitásokat el kellett fogadniuk. A Ford átépítés alatt álló kölni gyára. Fotó: Ford Ez jelenti azt is, hogy a cég vezetése belátta, a Ford a nagy európai márkák között csak egy kis szereplő, és már nem engedheti meg magának, hogy minden egyes járműkategóriában jelen legyen. Ezért amikor úgy döntöttek, hogy elsőnek az ismert, de nem rentábilis kisautóik gyártását állítják le, akkor azt is elfogadták, hogy ez az eladási számok csökkenésével fog járni. A jövő európai Fordjai már kizárólag elektromosak lesznek, a gyártó utód nélkül szünteti meg a belsőégésű motoros típusokat és nem tervez újakat helyettük. Feladják pozícióikat a rétegmodellek területén is, és a jövőben kevesebb, de nyereségesebb típusra koncentrálnak. Ez egyben azt is jelenti, hogy több ezer munkavállaló válik feleslegessé. A legnagyobb vesztes a saarlouis-i üzem, amelyet a Focus gyártásnak 2025-ös beszüntetése után bezárnak. Az elmúlt decemberben több érdeklődő, köztük autógyártók is jártak a gyárban, de még nem döntötték el, hogy átveszi-e azt valaki, és ha igen akkor ki. De nem csak a gyártás, a forgalmazás is átalakul, a cég ugyanis 2024-től, fokozatosan, országonként eltérő időpontban, egy úgynevezett ügynökségi modellre vált, és jelentősen csökkenti a kereskedések számát. Az egész folyamat egyébként 5-8 évet vesz igénybe. A változás azt is eredményezi majd, hogy fix, egységes ára lesz minden autónak, azt nem a kereskedőnél kell kialkudni. Teljesen átalakulhat a Ford európai kínálata Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!