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 Éves statisztikáink sorából természetesen nem hiányozhatnak a globális eladási adatok, amelyek fő forrása ezúttal is a Cleantechnica, pár egyéb adattal kiegészítve. Nézzük hogyan alakult a tavalyi év. Stagnáló piacon Az előzetes adatok alapján, amelyet az európai autógyártók szövetsége (ACEA) tett nemrég közzé a világ autópiacáról, tavaly 66,2 millió személyautót adtak el a világon, amely gyakorlatilag megegyezett a 2021-es adattal. A nem tölthető autók részesedése azonban 6 százalékkal csökkent, miközben a konnektorosok már 15 százalékot hasítottak ki maguknak. Ha szétbontjuk, 4,3 százalék volt a plug-in hibridek és 11% a tisztán elektromos autók aránya, de ezek eladásai nem csak százalékosan, darabra is nőttek, mégpedig 2,85 és 7,23 millióra. A típusok sorrendjében trónfosztás történt, mégpedig a Model 3-at a testvére az Y szúrta hátba, így az SUV lett az első, a szedán a harmadik, közéjük pedig a BYD Song ékelődött, melynek számai tartalmazzák az elektromos és plug-in hibrid változatot is. A Song a gyártó olcsóbb modelljei közül való, konnektoros hibrid változata 20 ezer, az elektromos pedig 27 ezer dollár körül indul Kínában. BYD Song Pro Phev A Model 3 igazi kihívója a Sea Lion lesz, amely idén kerül igazán gyártásba, a Model Y ellen pedig a Seal indult csatába még tavaly - öt hónap alatt 51.200 fogyott belőle. Hogy mennyire szoros a második helyért a verseny, azt jól mutatja, hogy, ha az ismert Tesla adatvadász, Troy, január végi becslését vesszük alapul, akkor a Model 3 620 darabbal megszerzi a második helyet. (A Tesla csak együtt közli a 3/Y eladási adatait, így minden ilyen lista készítője becsül). A listán összesen öt BYD modell szerepel, és ezek közül három adatai tartalmaznak plug-in hibrid variánsokat is. Hogy itt ez pontosan mekkora szeletet takar, azt nem szokta nyilvánosságra hozni a gyártó, de a márka egészét nézve kb. 50% a tisztán elektromosok aránya. Az első európai típus a kilencedik Volkswagen ID.4, a 21. helyre pedig mi betettük az ID. 3-at is, mivel a gyártó közléséből tudjuk mennyi fogyott belőle, míg a Cleantechnica szerzője csak annyit közölt, hogy épphogy lemaradt a típus a 20. helyről. A koreaiak közül a Hyundainak sikerült 50 százalékkal növelni az Ioniq 5 eladásait (vagy gyártását), ami a 13. helyre volt elég, az unokatestvér Kia EV6 pedig a huszadik lett egy elég alacsony 2021-es bázisról ugorva. Van még egy amerikai szereplőnk a piacon, ez pedig a Ford Mustang Mach-e, amelyből 41 százalékkal több, 79 ezer fogyott, és ezzel a 18. lett. A konnektorosok piacán az első helyet a BYD vette át, amely 2022 elején befejezte a hagyományos, nem tölthető autók értékesítését. Természetesen az eladások felét nagyjából a plug-in hibridek, illetve az árakat tekintve az olcsóbb modellek teszik ki, de a növekedés ezzel együtt is káprázatos. A listán a két amerikai (Tesla #2, Ford #18) és a két koreai (Kia #11, Hyundai #13) mellett négy német (VW #4, BMW #5, Mercedes #6, Audi #16), egy svéd (Volvo #15) és egy francia márka (Peugeot #20) található, a Top 20 fele kínai vállalat. Csoport szinten nézve is marad a BYD-Tesla sorrend, de így már a harmadik a Volkswagen Csoport. Őket a kínai SAIC és a szintén kínai Geely Csoport követi, de mi más források segítségével a hatodik-hetedik helyezett Stellantis és Hyundai-Kia számait is hozzácsaptuk a táblázathoz. A tisztán elektromos eladásokat nézve cserélődik az első kettő, és immár a Teslát követi a BYD - de míg 2021-ben a kínai márka csak az amerikai villanyautógyártó eladásainak 35 százalékát hozta, tavaly ez már 70 százalék volt. A főleg olcsóbb modelleket gyártó kínai konkurens idén akár megszerezheti az első helyet is a darabszámok tekintetében, de a befutó az 1,8-2 millió közé célzó Teslával mindenképp szoros lesz. A SAIC növekedése tavaly visszaesett: 2021-ben még az első helyezett eladásainak kétharmadát mutatták fel másodikként, most már csak a Tesla számainak felét hozták, és így harmadikok lettek. A Volkswagen Csoport Diess alatt még azt célozta meg, hogy 2025-re a legnagyobb elektromos gyártók lesznek, azonban a különbség az elsőhöz képest tavaly 52 százalékpontról 57-re nőtt. Tavaly a Geely lépett be újonnan az ötödik helyre, de mi azért a 2022-ben kieső Hyundai-Kia számait is kigyűjtöttük a két márka közléseiből. Címlapkép: Sáfrány Zsuzsanna Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!