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 Éves statisztikáink sorából természetesen nem hiányozhatnak a globális eladási adatok, amelyek fő forrása ezúttal is a Cleantechnica, pár egyéb adattal kiegészítve. Nézzük hogyan alakult a tavalyi év. Stagnáló piacon Az előzetes adatok alapján, amelyet az európai autógyártók szövetsége (ACEA) tett nemrég közzé a világ autópiacáról, tavaly 66,2 millió személyautót adtak el a világon, amely gyakorlatilag megegyezett a 2021-es adattal. A nem tölthető autók részesedése azonban 6 százalékkal csökkent, miközben a konnektorosok már 15 százalékot hasítottak ki maguknak.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 Ha szétbontjuk, 4,3 százalék volt a plug-in hibridek és 11% a tisztán elektromos autók aránya, de ezek eladásai nem csak százalékosan, darabra is nőttek, mégpedig 2,85 és 7,23 millióra. A típusok sorrendjében trónfosztás történt, mégpedig a Model 3-at a testvére az Y szúrta hátba, így az SUV lett az első, a szedán a harmadik, közéjük pedig a BYD Song ékelődött, melynek számai tartalmazzák az elektromos és plug-in hibrid változatot is. A Song a gyártó olcsóbb modelljei közül való, konnektoros hibrid változata 20 ezer, az elektromos pedig 27 ezer dollár körül indul Kínában. BYD Song Pro Phev A Model 3 igazi kihívója a Sea Lion lesz, amely idén kerül igazán gyártásba, a Model Y ellen pedig a Seal indult csatába még tavaly - öt hónap alatt 51.200 fogyott belőle. Hogy mennyire szoros a második helyért a verseny, azt jól mutatja, hogy, ha az ismert Tesla adatvadász, Troy, január végi becslését vesszük alapul, akkor a Model 3 620 darabbal megszerzi a második helyet. (A Tesla csak együtt közli a 3/Y eladási adatait, így minden ilyen lista készítője becsül). A listán összesen öt BYD modell szerepel, és ezek közül három adatai tartalmaznak plug-in hibrid variánsokat is. Hogy itt ez pontosan mekkora szeletet takar, azt nem szokta nyilvánosságra hozni a gyártó, de a márka egészét nézve kb. 50% a tisztán elektromosok aránya. Az első európai típus a kilencedik Volkswagen ID.4, a 21. helyre pedig mi betettük az ID. 3-at is, mivel a gyártó közléséből tudjuk mennyi fogyott belőle, míg a Cleantechnica szerzője csak annyit közölt, hogy épphogy lemaradt a típus a 20. helyről. A koreaiak közül a Hyundainak sikerült 50 százalékkal növelni az Ioniq 5 eladásait (vagy gyártását), ami a 13. helyre volt elég, az unokatestvér Kia EV6 pedig a huszadik lett egy elég alacsony 2021-es bázisról ugorva. Van még egy amerikai szereplőnk a piacon, ez pedig a Ford Mustang Mach-e, amelyből 41 százalékkal több, 79 ezer fogyott, és ezzel a 18. lett. A konnektorosok piacán az első helyet a BYD vette át, amely 2022 elején befejezte a hagyományos, nem tölthető autók értékesítését. Természetesen az eladások felét nagyjából a plug-in hibridek, illetve az árakat tekintve az olcsóbb modellek teszik ki, de a növekedés ezzel együtt is káprázatos. A listán a két amerikai (Tesla #2, Ford #18) és a két koreai (Kia #11, Hyundai #13) mellett négy német (VW #4, BMW #5, Mercedes #6, Audi #16), egy svéd (Volvo #15) és egy francia márka (Peugeot #20) található, a Top 20 fele kínai vállalat. Csoport szinten nézve is marad a BYD-Tesla sorrend, de így már a harmadik a Volkswagen Csoport. Őket a kínai SAIC és a szintén kínai Geely Csoport követi, de mi más források segítségével a hatodik-hetedik helyezett Stellantis és Hyundai-Kia számait is hozzácsaptuk a táblázathoz. A tisztán elektromos eladásokat nézve cserélődik az első kettő, és immár a Teslát követi a BYD - de míg 2021-ben a kínai márka csak az amerikai villanyautógyártó eladásainak 35 százalékát hozta, tavaly ez már 70 százalék volt. A főleg olcsóbb modelleket gyártó kínai konkurens idén akár megszerezheti az első helyet is a darabszámok tekintetében, de a befutó az 1,8-2 millió közé célzó Teslával mindenképp szoros lesz. A SAIC növekedése tavaly visszaesett: 2021-ben még az első helyezett eladásainak kétharmadát mutatták fel másodikként, most már csak a Tesla számainak felét hozták, és így harmadikok lettek. A Volkswagen Csoport Diess alatt még azt célozta meg, hogy 2025-re a legnagyobb elektromos gyártók lesznek, azonban a különbség az elsőhöz képest tavaly 52 százalékpontról 57-re nőtt. Tavaly a Geely lépett be újonnan az ötödik helyre, de mi azért a 2022-ben kieső Hyundai-Kia számait is kigyűjtöttük a két márka közléseiből. Címlapkép: Sáfrány Zsuzsanna Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!