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
auto
2024. 03. 29. péntek

Model X hétköznapok #5: első hét a bécsi szervizben

villanyautózás a gyakorlatban

Ebben a sorozatban egy hatéves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Sajnos az autó a vásárlás után alig egy héttel elkezdett változatos hibaüzeneteket dobálni, ami megkeserítette a használhatóságot. Történelmi okokból nem a budapesti, hanem a bécsi szervizbe jelentettem be, ahol a december 12-i bejelentésre egy teljes hétig egy szót sem reagáltak, majd adtak egy január 20 reggel 9:15-ös időpontot. A múlt heti beszámolót azzal zártam, hogy remélhetőleg autójavításban jobbak, mint kommunikációban. Egyelőre sajnos nem vagyok meggyőződve erről.

Elérkezett tehát a január 20., az ébresztőórát hajnal 3-ra állítottam, hogy 9:15-re biztosan megérkezzek a szervizbe. Az utazás viszonylag zökkenőmentesen zajlott, 3:15-kor felhajtottam az autópályára és beállítottam 135-re az autopilotot. A kihalt autópályán nem kellett gyakran sávot váltani, így nem idegesített az állandó kikapcsolással. (Igen, tud sávot váltani, ha a megfelelő pillanatban a megfelelő intenzitással fejtek ki erőt a kormányra, nem bírom megszokni, a gépnél jóval fürgébben szeretnék sávot váltani, a számomra ideális pillanatban.)

Majdnem Hatvanig sikerült is eljutni, amikor megjelentek a szokásos hibaüzenetek és leállt az első motor, az Autopilot, a regeneratív fékezés és a többiek. A Tesla navigációja és a Waze egyetértett abban, hogy reggel 5 óra körül érdemesebb áthajtani Budapesten, mint az M0 autópályán kerülni 25 kilométert, így hallgattam az autóra és Fóton álltam meg tölteni. Utólag belegondolva ez nem volt praktikus döntés, 20% feletti töltöttséggel érkeztem meg, és 5 km kitérőt jelent a fóti SuC az M3-ról, jó fél órával később pedig Budapest sem volt már éppen kihalt, így valószínűleg gyorsabb lett volna Szigetszentmiklóson tölteni (üresebb akkuval gyorsabban).

Nincs is sorakozás Fóton, csak reggel 5 előtt kell menni…

A töltőhöz 4:45-kor elsőként érkeztem, 5-től már kezdtek gyülekezni a Teslás taxisok. Fél óra alatt 75%-ra töltött az autó, így 5:20-kor indultam is tovább Győr felé. A töltés miatti megálló idején a hibaüzenetek is eltűntek. Valószínűleg az autópályázásnak és a kevés regeneratív fékezésnek köszönhető, hogy a vártnál jóval később, csak a győri lehajtónál nagyot lassítva jelentkezett ismét a probléma. Győrben 6:45-től 7:28-ig töltöttem, 8-ról 78%-ra, majd indultam is tovább a bécsi Tesla szervizbe, igyekeztem, mert nem szerettem volna késni és Bécsben reggeli csúcsforgalomra számítottam.

A győri Superchargeren is egyedül voltam kora reggel

Szerencsére a Tesla szerviz elég jól megközelíthető, csupán néhány kilométer a várost elkerülő útról, így korán, már 8:50-kor megérkeztem. Ennek örömére fel is tettem a szerviz kapujában lévő 4 SuC egyikére az autót, mert nem akartam 10%-os töltöttségen itt hagyni, hátha nem foglalkoznak vele már csak hétfőn, ne parkoljon üres akkuval. Ez a SuC sajnos csak 60 kW-tal töltött, így 9:05-ig 33%-ra töltődött az autó.

Szerencsére volt negyed órám, így nem üres akkuval hagytam ott az autót hétvégére a szervizben

Áthajtottam a szerviz parkolójába és bementem, ahol kedvesen fogadtak, megkérdezték a nevem, elkérték az autó kulcsát és elköszöntek. Ennél kicsit több kommunikációban reménykedtem azok után, hogy az applikációban egy hetes reakcióidővel kaptam 2 szavas válaszokat, vagy még annyit sem. Szerettem volna elmondani valaki hozzáértőnek a hibajelenséget, hátha segíti a hibakeresést (hiszen már negyedszer került szervizbe az autó ugyanazzal a problémával), de erre nem kaptam lehetőséget. Azt kérték, hogy mindent az applikációban írjak le. Alapvetően egyet tudnék ezzel érteni, hiszen a szó elszáll, az appban leírt üzenetek viszont megmaradnak a történelemnek, később szükség esetén egy másik szerviz is eléri. A negatív tapasztalataim miatt azonban abban sem voltam biztos, hogy bárki elolvassa az üzeneteimet.

Ha már itt voltam elkértem az autó teljes szerviztörténetét (ezt korábban is próbáltam már az alkalmazásban, de válaszra sem méltatták a kérésem.) Személyesen ebben segítőkészebbek voltak, alig 10 perccel a kérés után kaptam vagy 40 oldalt papírra nyomtatva. Gyakorlatilag az autó újkorától az összes számlát megkaptam, beleértve a mindenkori tulajdonos adatait (név, telefonszám, e-mail cím), és a szervizelések során az applikációban folytatott csevegést. Azt nem tudom, hogy ez GDPR szempontból mennyire aggályos, én mindenesetre nagyon boldogan vettem át a részletes adathalmazt.

Elindultam a vasútállomásra, ahol a vonatra várakozva részletesen összefoglaltam a hibajelenséget, hátha elolvassák. Ekkor úgy tűnt javult a kommunikáció, percekkel a küldés után kaptam egy köszönöm választ. Az autóhoz először délután 3 körül nyúlhattak hozzá, ekkor szerviz módba került az applikációban, így csak korlátozott adatokat látok (pl. töltöttség, futott km, ajtók nyitott/zárt állapota.) Persze magamban morogtam is egy kicsit, hogy ha délután 3-kor kezdenek vele foglalkozni, akkor feleslegesen jöttem 9-re és keltem hajnal 3-kor, legközelebb már okosabb leszek és nem igyekszem ennyire tartani az időpontot.

Hétfő délelőtt ismét küldtem egy üzenetet, amelyben megkérdeztem, van-e már diagnózis és esetleg egy tipp, hogy mikor készülnek el az autóval. Megint gyorsan jött a válasz: számos hibaüzenetet dob az autó, ezért hosszas diagnosztikára van szükség, talán a hét végére elkészül. Amit nem teljesen értek, hogy tudomásom szerint a Tesla a logokat távolról is eléri, miért nem lehetett az üzeneteket december 12. és január 20. között elemezni. Ehhez az autóra aligha volt szükség, mivel az mozdulatlanul állt a parkolóban, ahol pénteken hagytam.

Az első 10 nap alatt ennyi volt a próbaút

Hétfő délután 3 körül örömmel láttam, hogy megmozdult az autó, a Teslafi azt is megmutatta, hogy összesen 600 métert mentek vele az épület körül, és nem pont oda parkolták le, ahol én hagytam. Ezután napokig csak annyit láttam, hogy időnként nyitogatják az ajtókat, ilyenkor az autó felfűti a belső teret 1-2 fokról 10-20 fok közé.

Csütörtök délelőtt rákérdeztem, hogy még mindig úgy vélik-e, hogy hét végére elkészül az autó. Erre a kérdésemre nem kaptam választ. Péntek délután ismét írtam egy üzenetet, amiben kértem, hogy tegyék töltőre az autót, mivel már 12%-on van az akku, lemerült a sok szabadtéri ajtónyitogatás-felfűtés miatt. (Legalább a fűtést kikapcsolhatnák…)

Töltőre nem tették, annyit azonban válaszoltak, hogy még mindig folyamatban a diagnosztika, talán a jövő héten elkészül és elvihetem az autót. Bevallom ebben már nem igazán bízom, ha egy hét alatt sem sikerült a hibát megtalálni, akkor vélhetően az alkatrészrendelés-javítás sem pár órás művelet lesz.

Az autó szerviztörténetéből megtudtam néhány érdekességet. Az autót 2022 tavaszán utolérte a jól ismert elsötétülő középső képernyő, ami miatt Bécsben eMMC kártyát cseréltek az MCU egységben, 8 GB-ról 64 GB-ra. A rejtélyes hiba – aminek a forrását most is keresik – ebből a szervizből hazaúton jelentkezett először, ezt követően a budapesti szervizhez fordultak. A számla szerint a szerviz diagnosztikát végzett és a két hátsó ajtóban cserélt egy-egy érzékelőt. Utóbbi akár független is lehetett az első motor, autopilot stb. letiltás hibától.

Sajnos a probléma nem oldódott meg, ezért hamarosan újra a budapesti Tesla szervizhez fordult az autó előző tulajdonosa. Az ügyfél ekkor már pontosan felsorolta a megjelenő riasztásokat, percre pontos időbélyeggel együtt. A szerviz diagnosztikát és egy 3 km-es tesztvezetést végzett (amelyen a hiba nem jelent meg), valamint ki- és visszaszereltek egy ECU egységet és szoftverfrissítést végeztek, majd három hetes tesztidőszakot javasolt.

A tulajdonos bizalma ekkor megingott a budapesti szervizben, ezért következő alkalommal inkább Bécsbe vitték az autót. Itt alaposabb vizsgálat történt. Ki- és visszaszerelték az MCU egységet, majd az autót Autopilot ECU nélkül tesztelték. Mivel a hiba így nem jelent meg, AP ECU cserét végeztek. Összesen mintegy 2700 kilométert tesztelték az autót, melynek során – állításuk szerint – hibamentesen üzemelt, így 835 eurót kértek a javításért.

Ahogy később kiderült, a megoldás nem ez (vagy nem csak ez) lett volna, mivel az autó továbbra is ugyanazt a hibajelenséget produkálja. A figyelmes olvasó talán észrevette, hogy a korábbi cikkben írtakkal ellentétben MCU csere nem történt az autóban, a szerviztörténet szerint csak ki- és visszaszerelés (ellenőrzés) volt. Az MCU cserére vonatkozó információ vélhetően az előző tulajdonos és a szerviz közötti félreértésből származhatott.

Az autó tíz nap után 9%-os töltöttséggel várta, hogy a szerviz megtalálja a rejtélyes hiba forrását. Folyt. köv…

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.