PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9lbGVrdHJvbW9zYXV0b3Njc2FsYWRpbmFwLmh5dW5kYWkuaHUvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2VsZWt0cm9tb3NhdXRvc2NzYWxhZGluYXAuaHl1bmRhaS5odS8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTE5NDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUtZWd5ZWItcmVuZGV6dmVueWVrLWV2Y3NhbGFkaW5hcC12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lci0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Tavaly június végén állapodtak meg az EU környezetvédelmi miniszterei, október végén egyezett meg az Európai Bizottság és az Európai Parlament a részletekben.

Most megszavazták a törvényt is.

4338 nap

2023.02.14-én az Európai Parlament megszavazta azt a törvényjavaslatot, amely 2035 január elsejétől gyakorlatilag betiltja a belsőégésű motoros személy és kishaszongépjárművek árusítását a 27 országból álló csoport területén. Egészen pontosan a törvény az ekkortól életbe lépő károsanyag kibocsátási normát szigorítja úgy, hogy a 2021-es szintet 100 százalékkal, azaz nullára kell csökkenteni.

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

RENDKÍVÜLI: Megállapodott az Unió a belsőégésű motorok kivezetéséről

A köztes időszakra is született szabályozás, mégpedig úgy, hogy 2030-ra a személyautók kibocsátását a 2021-es szinthez képest 55%-kal kell csökkenteni – a korábbi cél 37,5% volt, most ezt szigorították. A 2035-ös dátum a kishaszongépjárművekre is vonatkozik, de ezeknél 2030-ra elég 50 százalékkal csökkenteni a kibocsátást. Hogy ez a gyakorlatban mekkora könnyebbséget jelent a gyártóknak az érdekes kérdés, de valami oka csak volt, hogy kilobbizták.

Kaptak egy kis haladékot az évi 10 ezer darab alatt gyártó márkák is, amelyek 2036-ig könnyítést remélhetnek, de a részletek további tárgyalások után derülnek majd csak ki.

Az európai bürokráciában van még egy lépés, mielőtt a törvény hatályba is lép, ez pedig az egyes országok parlamentjének jóváhagyása, amelyet a Reuters által megkérdezett illetékesek márciusra jósolnak.

Megszületett a megállapodás – egy lépéssel közelebb került 2035

Így, ha minden a terv szerint alakul, akkor amikor ez a cikk megjelenik, már csak 4338 nap van hátra a tiltás életbe lépéséig, de valószínű, hogy a legtöbb autógyártó nem vár az utolsó napokig, és a gyakorlatban előbb történik meg a belsőégésű motorok piaci kivezetése. Egyes országok, mint például Hollandia ennél szigorúbb célokat, gyorsabb átmenetet szabtak maguknak, így ott már 2030-tól csak elektromos autók lesznek a kereskedésekben.

A britek leszámolnak a dízellel

Az Egyesült Királyság ugyan nem az EU tagja, de hasonló 2035-ös dátum van már náluk is érvényben, a 2030-as közbülső lépcső pedig ott már csak a plug-in hibrideknek kegyelmezett.

Már a hibridek sincsenek biztonságban Norvégiában

Norvégiában pedig, amely szintén nem EU, csak az EFTA tagja, már most is 80% körül van a tisztán elektromos autók aránya az újautó eladásokban, több márka pedig már most sem forgalmaz belsőégésű motoros modelleket az országban.

Látványosan nőtt a villanyautók részesedése Európában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.