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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Tavaly június végén állapodtak meg az EU környezetvédelmi miniszterei, október végén egyezett meg az Európai Bizottság és az Európai Parlament a részletekben.

Most megszavazták a törvényt is.

4338 nap

2023.02.14-én az Európai Parlament megszavazta azt a törvényjavaslatot, amely 2035 január elsejétől gyakorlatilag betiltja a belsőégésű motoros személy és kishaszongépjárművek árusítását a 27 országból álló csoport területén. Egészen pontosan a törvény az ekkortól életbe lépő károsanyag kibocsátási normát szigorítja úgy, hogy a 2021-es szintet 100 százalékkal, azaz nullára kell csökkenteni.

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

RENDKÍVÜLI: Megállapodott az Unió a belsőégésű motorok kivezetéséről

A köztes időszakra is született szabályozás, mégpedig úgy, hogy 2030-ra a személyautók kibocsátását a 2021-es szinthez képest 55%-kal kell csökkenteni – a korábbi cél 37,5% volt, most ezt szigorították. A 2035-ös dátum a kishaszongépjárművekre is vonatkozik, de ezeknél 2030-ra elég 50 százalékkal csökkenteni a kibocsátást. Hogy ez a gyakorlatban mekkora könnyebbséget jelent a gyártóknak az érdekes kérdés, de valami oka csak volt, hogy kilobbizták.

Kaptak egy kis haladékot az évi 10 ezer darab alatt gyártó márkák is, amelyek 2036-ig könnyítést remélhetnek, de a részletek további tárgyalások után derülnek majd csak ki.

Az európai bürokráciában van még egy lépés, mielőtt a törvény hatályba is lép, ez pedig az egyes országok parlamentjének jóváhagyása, amelyet a Reuters által megkérdezett illetékesek márciusra jósolnak.

Megszületett a megállapodás – egy lépéssel közelebb került 2035

Így, ha minden a terv szerint alakul, akkor amikor ez a cikk megjelenik, már csak 4338 nap van hátra a tiltás életbe lépéséig, de valószínű, hogy a legtöbb autógyártó nem vár az utolsó napokig, és a gyakorlatban előbb történik meg a belsőégésű motorok piaci kivezetése. Egyes országok, mint például Hollandia ennél szigorúbb célokat, gyorsabb átmenetet szabtak maguknak, így ott már 2030-tól csak elektromos autók lesznek a kereskedésekben.

A britek leszámolnak a dízellel

Az Egyesült Királyság ugyan nem az EU tagja, de hasonló 2035-ös dátum van már náluk is érvényben, a 2030-as közbülső lépcső pedig ott már csak a plug-in hibrideknek kegyelmezett.

Már a hibridek sincsenek biztonságban Norvégiában

Norvégiában pedig, amely szintén nem EU, csak az EFTA tagja, már most is 80% körül van a tisztán elektromos autók aránya az újautó eladásokban, több márka pedig már most sem forgalmaz belsőégésű motoros modelleket az országban.

Látványosan nőtt a villanyautók részesedése Európában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.