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
auto
2024. 03. 29. péntek

Annyiba kerül a NIO szuperaksija, mint egy komplett autó

Ha megkérdeznénk az átlagembert, mi szükséges szerinte a villanyautók elterjedéséhez, valószínűleg a legtöbben 1000 kilométeres hatótávokról és arról beszélnének, hogy a töltés legyen ugyanolyan rövid, mint a tankolás. Szerencsére mindkét problémára megoldást jelentenek a hatalmas akkumulátorok, amelyek már ma is elérhető közelségbe kerültek.

Az más kérdés, hogy nem sokan lesznek hajlandóak egy komplett autó árát kifizetni értük.

Meg sem lehet venni

A NIO még tavaly jelentette be, hogy hamarosan elérhetővé válik új, 150 kWh kapacitású akkupakkjuk. A premiert eredetileg 2022 negyedik negyedévére tervezték, de egy kicsit csúszott a bemutató – számol be róla a CnEVPost kínai villanyautós oldal.

NIO ET7

Hogy pontosan mely típusokhoz lesz rendelhető az újdonság azt egyelőre nem tudjuk, de a csúcs-szedán ET7 bizonyosan köztük lesz és egy éve arról beszéltek, hogy az ET5 is kaphat ilyen opciót. Megvásárolni azonban egyelőre még nem lehet majd az aksit, csak a bérleti konstrukciókat vezetik be.

A cég társalapítója és elnöke Qin Lihong egy pár napja azt is elárulta, hogy miért. Az új aksi ugyanis annyiba kerülne mint egy komplett ET5 szedán, ami Kínában kevéssel 50 ezer dollár, azaz 18 millió forint alatt indul.

A vállalat egyelőre nem árult el túl sok részletet, de korábban 1000 kilométeres NEDC hatótávról és 360 Wh/kg energiasűrűségről beszéltek – az aksit pedig Beijing WeLion New Energy Technology (röviden WeLion) szállítja.

Qin Lihong, a NIO elnöke. Forrás: NIO/CnEVPost

A technológia kapcsán előkerült a szilárdtest varázsszó is, amennyiben ez egy ú.n. semi-soldi state akkumulátor lesz, amely egy lépcsőfok a hagyományos és a szilárdtest akkumulátorok között.

NIO ET5

Nyers erő

Azt már az 1000 CLTC kilométeres hatótávot ígérő, szintén kínai ZEEKR 001 kapcsán is láttuk, hogy ma már technikailag be lehet tenni egy autó alá ilyen hatalmas akkupakkokat. Számos olyan autógyártó is van, amely villanyautóinak hatékonysága elmarad egyes versenytársakétól, de hogy ne maradjanak le a vásárlók kegyeiért folytatott harcban, 15-30 százalékkal nagyobb aksit pakolnak a kocsi alá, és így elérik ugyanazt a hatótávot, vagy töltési teljesítményt.

ZEEKR 001

Ezeknek a megoldásoknak az egyik hátulütője a többlet súly, a másik pedig, hogy, ha én harmadával több akkumulátort használok autónként, akkor harmadával kevesebb autót tudok legyártani a szűkös beszállítói kapacitásokból. A legnagyobb hátrány azonban kétségkívül az ár.

A ZEEKR esetén az új 140 kWh-s opció harmadával drágítja meg az autót, amely – Kínában – így már 21 millió forintnak megfelelő jüan felett indul, ráadásul az éves gyártási darabszáma is 1000-re van korlátozva. A NIO ET7 új 150 kWh-s változata pedig nagyjából 40 millió forintról indulna a hazai piacon, ezért inkább csak a bérleti lehetőséget kínálják egyelőre.

Ezek természetesen kínai árak, senki ne várja, hogy egy az egyben ezt kapná Európában, és ezek az 1000 kilométer feletti hatótávok is inkább 800 körül lennének a WLTP szabvány szerint. Így egyelőre, nagyobb technológia áttörések híján, ésszerű kompromisszumokat kell kötni a hatótáv-ár vonal mentén, de a kínai gyártók versenye jól mutatja, hogy merre halad a technológia.

A ZEEKR 001 lesz az első 1000 kilométeres villanyautó

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.