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
auto
2024. 10. 15. kedd

A buszokat és a motorokat az autóknál is gyorsabban cseréljük elektromosra

elektromos busz
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

Nathaniel Bullard, a Bloomberg egyik munkatársa idén már harmadik alkalommal készítette el, és publikálta azt a rendkívül átfogó prezentációját, amellyel egy pillanatfelvételt kíván nyújtani az olvasó számára a világ dekarbonizációs törekvéseinek aktuális helyzetéről. A 140 oldalas anyagot az egyik oldalról nézve akár könnyű olvasmánynak is mondhatnánk, mert szinte csak grafikonokat tartalmaz (száznál is többet), másrészt viszont pont emiatt a nagy információsűrűség miatt mégis fajsúlyos a tartalma. A klímavédelmi célú befektetésektől a mezőgazdaságig terjedő témák közül mi most egyetlen egyet emelnénk ki, mégpedig a közúti közlekedés villamosításának tavaly elért eredményeit.

Arról már a különböző híradásoknak köszönhetően sokan olvashattak, hogy 2022-ben a villanyautók kétszámjegyű részesedést értek el a globális újautó-piacon (erről a témáról hamarosan mi is részletesebben be fogunk számolni). A Bloomberg adatai szerint tavaly 10,6 millió konnektorról tölthető (BEV és PHEV) autót adtak el világszerte, ami 13 százalékos piaci aránynak felel meg, és összesen 27 millió elektromos személygépkocsi, illetve kishaszongépjármű rója a világ útjait, miután tavaly 50 százalékkal nőttek az eladásaik.

Az már egy a hírekben kevesebbet szereplő adat, hogy a tavalyi évben értékesített haszongépjárművek (ide nem értve a kishaszongépjárműveket) közül is 390 ezer volt akkumulátoros, ami 3,8 százalékos aránynak felel meg, összességében pedig közel egymillió elektromos teherautó található a világban. Ez a 3,8 százalék ugyan jóval elmarad az autók 13 százalékától, ám ez nem sokat jelent, hiszen 2020-ban még az autók esetében is hasonló arányt láthattunk.

A két- és háromkerekű járművekből évente nagyjából 80 millió darab lel gazdára a világban, legnagyobb részük Ázsiában. Örvendetes tény, hogy közülük tavaly már közel 33 millió volt elektromos, ami 39 százalékos aránynak felel meg, és összesen már 287 millióra nőtt a teljes flotta.

Az elektromos buszok még ennél is jobb eredményt értek el 2022-ben, miután a világszerte eladott 800 ezer példány közel fele, egészen pontosan 49%-a volt elektromos, főként Kínának köszönhetően.

Ezek az adatok jól rímelnek a Bloombergnek arra az elemzésére, amely azt mutatta, be, hogy az elektromos járműveknek köszönhetően mekkora olajfelhasználást került el a közlekedési szektor 2021-ig bezárólag. Úgy kalkuláltak, hogy 2021-ben napi másfél millió hordóval kevesebb olajat használtunk fel az elektrifikációnak köszönhetően, aminek 67 százalékáért a két- és háromkerekűek, a 16 százalékáért pedig a buszok voltak felelősek, és az autók csak ezután következtek a sorban.

Kép: Axios

A városi közlekedésben a buszok a viszonylag jelentős szennyezést képesek produkálni, a motorkerékpárok esetében pedig kevésbé releváns kérdés a hatótáv, így két olyan szektorról van szó, ahol volna értelme a minél gyorsabb villanyosításnak, és szerencsére az adatok azt mutatják, hogy az átállás már tényleg gőzerővel zajlik.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.