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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Figyelmeztette a briteket a Stellantis és a Ford is

elektromos autó

A nagy autógyártók egymás után figyelmeztetik a brit kormányt, hogy, ha nem tárgyalja újra a Brexit megállapodás egy az autóipart érintő részletét az Unióval annak komoly következményei lesznek.

2024-ben lépnek életbe az új szabályok, amelyek hatására akár gyárak is bezárhatnak – írja az Automotive News Europe.

Stellantis

A Stellantis, amely többek között, az Opel/Vauxhall, a Fiat, a Peugeot, a Citroën, a Jeep és a Chrysler márkák gyártója, a napokban arra figyelmeztette a brit kormányt, hogy kénytelen lesz bezárni két a szigetországban működő gyárát, ha nem változtatnak a jövőre életbe lépő új szabályokon.

A problémát az autóipari alkatrészek származására vonatkozó új szabályozás okozza, amely szerint 2024-től az elektromos autók értékének 45 százaléka az Egyesült Királyságból, vagy az Európai Unióból kell, hogy származzon, különben büntetővámot rónak ki rájuk. Ez leginkább az akkumulátorok miatt problémás, mivel azok nagyrészt Kínából érkeznek és az autó értékének jelentős részét képezik.

A Stellantis két gyárral rendelkezik az országban. A lutoni üzem nagyméretű furgonokat állít elő, míg az Ellesmere Portban található gyár korábban az Astrát készítette, ám 2021-ben 100 millió fontot költöttek rá, és az Opel/Vauxhall Combo, a Peugeot Partner, valamint a Citroën Berlingo elektromos verzióinak európai gyártóközpontja lett. Az autógyártó akkor még úgy számolt, hogy a brit helyszínről látja majd el kisáruszállítókkal a kontinenst is.

Csakhogy jelenleg képtelenek a 45 százalékos határérték alatt maradni, a vállalat szerint az orosz-ukrán háború, az infláció, és az ellátási lánc problémák nem teszik ezt lehetővé. Így felmerült, hogy esetleg más országba kellene költöztetniük a termelést. A vállalat azt kéri, tárgyaljanak az EU-val és módosítsák a céldátumot 2027-re, hogy legyen elég idő kiépíteni az európai ellátási láncot.

Ford

Alig egy nappal később, a Ford is hasonló aggályokat fogalmazott meg, és szintén 2027-es halasztást kér.

Az amerikai autógyártó európai leányvállalata jelenleg épp 380 millió fontot költ a halewoodi gyárára, hogy itt készülhessenek európai autói villanymotorjai. A vállalat szerint azonban Európában egyszerűen nincs elég akkumulátor és egyéb alkatrész, hogy a gyártók teljesítsék a 45 százalékos kvótát. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a szabályozás lassíthatja az elektromos átállást is, mivel a villanyautók így drágábbak lesznek, míg a belsőégésű motoros testvéreik vámok nélkül mozoghatnak az Egyesült királyság és az EU között.

A probléma a legmagasabb szintre, az új brit miniszterelnökig jutott. Rishi Sunak arról beszélt a sajtónak, hogy a kérdést már tárgyalják az Unióval és remélik, hogy meg tudnak egyezni az ügyben. Pénzügyminisztere arra is utalt, hogy hamarosan előrelépés lehet a határidő kapcsán, mivel a kormánynak nagyon fontos, hogy az Egyesült Királyságban megvesse a lábát a villanyautó gyártás .

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.