PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Ebben a sorozatban egy hatéves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző epizódban lemértem, mennyit fogyaszt az X egy könnyű lakókocsit vontatva, majd az információ birtokában elindultunk nyaralni. Összesen 2038 kilométert tettünk meg, ennek javát lakókocsival. Ezúttal a nyaraláson szerzett tapasztalatokat foglalom össze.

Park Umag Camping

Park Umag Camping

Először is felhívom a figyelmet arra, hogy vontatva a legtöbb utánfutóval a maximális megengedett sebesség autópályán 80 km/h, országúton 70 km/h, lakott területen 50 km/h (utóbbi azt is jelenti, hogy ha városban van 60-70-es tábla, amely nagyobb sebességet enged meg, az ránk nem vonatkozik). A 2000 kilométerből legalább 1700-at autópályán tettünk meg, így a gyakorlatban is bebizonyosodott, hogy a 80-as sebességhatárt betartani életveszélyes lenne. A kamionok, teherautók elenyésző része halad 80-nal, a többség 83-87 között, kisebb részük 90-nel, néhányan ennél is gyorsabban, 95-100 km/h sebességgel közlekednek. Hétköznapokon, erős teherautó forgalomban folyamatosan előznének, ráadásul minimális sebességkülönbséggel.

A kommentcunamit megelőzve azt is le szeretném szögezni, hogy nyaralni mentünk, kisgyerekekkel, nem pedig sürgős árut szállítottunk. Nem az volt az elsődleges célunk, hogy minél előbb célba érjünk. Volt olyan nap, amikor mindössze 120 kilométert tettünk meg a végső célpont felé. A hazautat is hasonlóan terveztük, az időjárás azonban közbe szólt, így az jóval intenzívebb lett. Ezt mi, (különösen a gyerekek) nagyon nem élveztük, szenvedésünk egyetlen előnye, hogy sikerült azt is letesztelni, milyen tempóra számíthatunk, ha – ésszerű határok között – sietni szeretnénk elektromos autóval utánfutót vontatva.

A természet ihlette stílusos kényelem - nem a lakókocsi, hanem a ljubljanai Superchargernek helyet adó hotel szlogenje

A természet ihlette stílusos kényelem – nem a lakókocsi, hanem a ljubljanai Superchargernek helyet adó hotel szlogenje

A nyaralás előtt a villanyaóra podcastban feltettem egy kérdést, hogy milyen formában számoljak be a tapasztalatokról. Többen a videónaplóra szavaztatok, ezért elkészült az alábbi, kishíján 40 perces, összevágott rövid bejelentkezésekből álló útifilm, melynek információit az írott cikkben csak minimálisan ismétlem, így akit érdekelnek a részletek, mindenképp nézze meg (1,75-re gyorsítva is érthető, ha valakit a hossza rémít meg.)

A teljes utazás fogyasztása 31,5 kWh/100 km körül alakult. A megtett 2038 kilométerből kb. 150-et tettünk meg csak lecsatolt lakókocsival, így ez nem torzítja jelentősen az adatokat.

Balatonfüred

Balatonfüred

Az egy nap alatt megtett leghosszabb szakasz 558 kilométer volt, Grado és Gárdony között. Reggel 10-kor indultunk, és eleinte nem siettünk, mivel csak 200 kilométert terveztünk erre a napra is, de az eső kilátástalanul szakadni kezdett, így nem láttuk értelmét megállni 1-2 éjre egy szlovén hegyi kempingben, helyette tovább autóztunk hazafelé. Este háromnegyed 8-kor értünk Gárdonyba, tehát 9 óra 45 perc alatt sikerült megtenni az 558 kilométeres utat.

Bővítik a ljubljanai Superchargert, de amíg elkészül, csak 4 oszlop használható

Bővítik a ljubljanai Superchargert, de amíg elkészül, csak 4 oszlop használható

A töltések ideje rendre 22 perc, 49 perc, 45 perc és 7 perc volt. Az első két töltés idejét hasznosan töltöttük, wc-re és ebédre volt szükségünk, a két utolsó töltésnél már vártunk az autóra. Ezen a szakaszon a menetidőt tovább rontotta, hogy a 4 töltésből kettőnél az utánfutót is le kellett csatolni.

Maribor SuC - hazafelé esőben nem úsztuk meg a leakasztást, és nincs is a közelben olyan parkoló, ahol le tudnánk akasztani az utánfutót, mivel visszafelé nem szabályos közlekedni az autópálya pihenőben

Maribor SuC – hazafelé esőben nem úsztuk meg a leakasztást, és nincs is a közelben olyan parkoló, ahol le tudnánk akasztani az utánfutót, mivel visszafelé nem szabályos közlekedni az autópálya pihenőben

Mire estére Gárdonyba értünk, már nem szakadt az eső, de erős szél és hűvös volt. Kizárólag azért álltunk meg egy kempingben, hogy megszakítsuk az utazást. Hezitáltam, hogy menjünk tovább hazáig, de nem bíztam benne, hogy az egyéves utasunk végig alussza az utat és nem szerettem volna egy autópálya pihenőben éjszakázni, ezért a megállás mellett döntöttünk. Kisgyermek nélkül valószínűleg végigmentünk volna. A másnapi adatok alapján éjfél körül értünk volna haza Miskolcra, azaz a bő 800 kilométeres út menetideje összesen kb. 14 óra lett volna.

Gárdony

Gárdony

Sajnos a töltők túlnyomó többsége nem alkalmas arra, hogy utánfutó lecsatolása nélkül töltsünk. Üdítő kivétel a Szigetszentmiklósi Supercharger és a Hatvanas fogadónál lévő TEA. töltő. Szabálytalanul megállva és/vagy több töltőoszlopot elfoglalva gyakran megúszható a lecsatolás, de előfordul, hogy mindenképp le kell akasztani a lakókocsit.

A visszaakasztásban hatalmas segítség a Tesla jó minőségű, nagyfelbontású tolatókamerája. Milliméter pontossággal oda lehet állni a vonófej alá a horoggal, így egyáltalán nem kell a lakókocsit rángatni, csupán a „csörlővel” ráengedni a vonóhorogra. További extra, hogy menet közben is rá lehet nézni, ha az ember bizonytalan, hogy oldotta-e a kéziféket.

Az autó teljesítménye (esetemben 311 kW, 660 Nm) több, mint elegendő egy könnyű (640 kg) utánfutó vontatásához, a fogyasztás megugrását kivéve szinte észre sem vehető az utánfutó jelenléte.  A dinamizmus sűrű forgalomban autópályára felhajtáskor határozottan előnyös. A 2,5 tonnás autót nem rángatja a lakókocsi, mindössze megállás utáni elindulásnál kellemetlen kicsit a ráfutófék kioldása miatt jelentkező rántás.

Park Umag Camping

A kamion tempós közlekedésről a véleményem kettős: fájdalmasan hosszúra nyúlik az utazási idő, amit a felnőttek, nagyobb gyerekek (egy ideig) képesek tolerálni, de egy egyévesnek nehéz megmagyarázni, hogy ma 10-12 órát bekötve kell ülnöd. Elsősorban miatta terveztünk az odaútra sok megállót. Mivel az odaúton 1-2 út közbeni töltésre volt szükség, napi 3-400 kilométeres szakaszokkal ezt ügyesen időzítve egyáltalán nem kell az autó töltése miatt várakoznunk, ebédidőben egy hosszabbat, WC-szünetekben 1-2 rövidet töltve célba érünk.

Gyenesdiás

A teherautók közötti haladásnak egyértelmű pozitívuma a nyugalom. Nincs előzgetés, kevésbé kell folyamatosan koncentrálni a körülöttünk haladókra, szinte már utasként élvezhetjük az autóvezetést. Sajnos a Tesla AP1 vontatáskor nem engedi bekapcsolni a sávtartást, pedig itt lenne igazán hasznos, hisz akár órákig is sávváltás nélkül haladhatunk, nem kell pár percenként az előzések miatt újra aktiválni. Persze már a távolságtartós tempomat is nagyon megkönnyíti az utazást.

Végül néhány szó a költségekről: az én autómhoz még ingyenes Supercharger járt, így a 11 töltés alkalmával felhasznált 388 kWh energiáért nem kellett fizetnem. A magyar ár jelenleg 161 Ft/kWh, Szlovéniában csúcs- vagy völgyidőszaktól függően 35 vagy 39 cent a kWh alapú díj, így ezekért mintegy 56.000 forintot nem fizettem.

Töltöttünk kétszer MOL Plugee és egyszer TEA. töltőn, összesen 4600 forintért. Grado belvárosában enelX AC töltőn 22 kWh-t vételeztünk, 15 euróért. Porecben ingyenes töltőt használtunk (és a töltés idejére még a 2 euró/óra parkolási díjat sem kellett kifizetni). A kempingekben ahol szükségünk volt rá, kérdésre megengedték, hogy konnektorról töltsük az autót, Gradoban AC töltő is van a recepció mellett.

Az üzemanyagköltség 2038 km-re egy otthoni töltést is számolva kb. 13.000 Ft volt, fizetős Supercharger esetén 69.000 Ft lett volna, ami 3385 Ft/100 km, kb. 5,5 liter benzin árának felel meg. A szlovén 7 napos autópálya matrica 6000 Ft volt, Horvátországban 1,5 eurót fizettünk egy 1600 méteres autópálya szakaszért, amihez a Tesla navija ragaszkodott. Olaszországban nem mentünk fizetős szakaszon.

A kempingek díja éjszakánként (2 felnőtt, 3 gyerek, autó, lakókocsi és áram) az alábbi:

  • Balatonfüred: 17.000 Ft
  • Nagykanizsa: 10.500 Ft
  • Umag: 58 EUR (kb. 21.500 Ft)
  • Grado: 55 EUR (kb. 20.500 Ft)
  • Gárdony: 19.000 Ft

Model X hétköznapok #13: mennyire csökkenti a hatótávot egy lakókocsi?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.