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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Model X hétköznapok #13: mennyire csökkenti a hatótávot egy lakókocsi?

villanyautózás a gyakorlatban

Ebben a sorozatban egy hatéves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az első cikkekben elkezdtem az autó általános bemutatását, aztán szomorú fordulatot vett a történet, mivel a Teslánk az első fél évből négy hónapot szervizben töltött. Végre folytathatom ott, ahol januárban abbahagytam.

Gyerekkoromtól imádok kempingezni, régebben sátoroztunk, tavaly nyáron az eNV200 Evaliát alakítottuk minimál-lakóautóvá, de a lakókocsizás eddig kimaradt. A villanyautós elköteleződés előbb jött, a vontatás pedig a korábbi elektromos modellekkel általában tabu. Amikor decemberben megvettem a Model X-et, azonnal elkezdtem lakókocsikat nézegetni, de hamar szembesültem egy korlátozással: B kategóriás jogosítvánnyal csak akkor vontathatok 750 kg-nál nehezebb pótkocsit, ha a járműszerelvény tömege 3500 kg alatt marad.

Tekintve, hogy a Model X üresen 2400 kg, a megengedett össztömege kicsivel 3 tonna feletti, így két lehetőségem maradt: E jogsi megszerzése vagy 750 kg alatti lakókocsi vásárlása. A könnyű lakókocsik kínálata meglehetősen szűk, ráadásul ami belefér, az fizikailag szűk egy 5 fős családnak. Mielőtt beiratkoztam volna egy autósiskolába jött a hiba a Teslával, így ez a projekt háttérbe szorult.

Mire újra lett Tesla, eljött a tavasz is, így jogosítványszerzésre nem maradt idő. A kompromisszum egy 36 éves, 640 kg össztömegű régi lengyel lakókocsi vásárlása lett. Kora ellenére meglepően jó állapotban van, mégis lesz vele munka bőven, mivel 3 fekvőhely van csak benne, mi pedig öten vagyunk a családban. De ez majd egy másik cikk témája lehet…

Lakókocsivásárlás után arra voltam leginkább kíváncsi, hogy mennyire növeli a fogyasztást – azaz mennyire csökkenti a hatótávot a vontatás. Az én retro lakókocsim saját tömege mindössze 620 kg a forgalmi engedély szerint.

A vontatmány fogyasztásra gyakorolt hatását a Tibor által kidolgozott „tudományos” módszerrel, azaz éjjel, minimális forgalmú autópályán két irányban mérve (ezzel a szél és domborzat hatását kiküszöbölve), az adatokat átlagolva mértem le. A mérésnél ügyelünk arra, hogy a többi közlekedő, például a szelet fogó kamion ne befolyásolja az eredményt. Ezúttal utóbbi feltételt egy próba erejéig szándékosan megszegtem, mert lakókocsit vontatva a KRESZ és a biztonságos közlekedés között meghasonulva életszerű, hogy a kamionok között (mögött) haladjunk.

Lakókocsival vagy több töltőoszlopot is elfoglalunk, vagy lecsatoljuk az utánfutót a töltés idejére.

Lakókocsival autópályán a megengedett maximális sebesség 80 km/h. Tekintve, hogy a kamionok 85-90 körül haladnak, véleményem szerint ez eléggé balesetveszélyes, nem szerencsés, ha folyamatosan kamionokat késztetünk előzésre, de a szabály ez. Éppen ezért megfontolandó, hogy lakókocsit vontatva a kamionok tempóját tartsuk, amiben a távolságtartós tempomat nagy segítség.

Az ütközésgátlók miatt nehéz olyan közel állni, hogy elérjen a kábel az autóig.

A mérés előtt arra számítottam, hogy a lassú tempó nagyjából annyival csökkenti majd a fogyasztást, amennyivel az utánfutó megnöveli. Persze szólóban is mehetnénk lassan, még ha nekem hosszabb úton ehhez nem is megfelelő az idegrendszerem, ezért ezt is leteszteltem.

Összesen négy mérést végeztem ugyanazon az autópálya-szakaszon. Utánfutóval 80 km/h sebességgel, és egy kamion után haladva adaptív tempomattal, 83-87 km/h között folyamatosan ingadozó sebességgel, lakókocsi nélkül pedig 80-nal és 130-as tempóval.

Tesla Model X 90 D (2016)
2023-05-25 kint: 20 °C, bent: 20 °C (nyári gumi)
fogyasztás hatótáv*
80 km/h szólóban 14,9 kWh/100 km 550 km
130 km/h szólóban 25,7 kWh/100 km 319 km
80 km/h lakókocsival 28,6 kWh/100 km 287  km
83-87 km/h kamion mögött 25,8 kWh/100 km 318 km

* Az X90D újkori, nettó 82 kWh akku kapacitása alapján számítva.

Az elvárásom túlságosan optimista volt, 10%-kal többet fogyasztott az autó lakókocsival 80-nal, mint anélkül 130-cal. A szólóban mért 80-as fogyasztáshoz képest pedig közel duplájára növekedett a lakókocsis érték. Kamion mögött, természetesen biztonságos követési távolságot tartva, gyakorlatilag azonos fogyasztást mértem, a 130-as tempóban utánfutó nélkül mérttel. Sajnos ez a megoldás a KRESZ szerint már gyorshajtásnak számít, a kamionok nagyon ritkán tartják be az egyébként rájuk is vonatkozó 80-as korlátozást.

A jövőben talán kevésbé lesz hatótáv-gyilkos a vontatás: több cég kezdett olyan lakókocsi fejlesztésébe, amelynek saját akkumulátora és villanymotorja is van.

Elektromos lakókocsi, ami nem növeli az autó fogyasztását?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.